/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Peregrine Aktier
Fra : bv32
Vist : 510 gange
100 point
Dato : 02-10-05 20:11

Jeg er 100% nybegynder omkring aktier, har en lille beholdning aktier i Peregrine Systems, købt for flere år siden. Firmaet har været i slemme vanskeligheder, så jeg havde egentlig afskrevet aktierne som værdiløse.

Nu har jeg fra banken fået et brev om tildeling af bonusaktier (US71366Q1013). Hvordan checker man værdien af disse? Jeg har forsøgt at slå op på EuroInvestor, men der kan den ikke finde den kode.

Er der nogen, som kan forklare konceptet omkring tildeling af bonusaktier? Er det evt relateret til, at virksomheden har været "chapter 11" og siden har omstruktureret?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-10-05 20:28

Du skal beholde de aktier - de bliver guld værd!

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 03-10-05 12:28

Jeg må tilstå, at jeg heller ikke kender begrebet "bonus aktier" - og jeg har endda beskæftiget mig med aktieinvesteringer i ca. 30 år. Men dit forslag til forklaring lyder ikke rigtig. Hvis man som investor får nogle aktier "gratis", så får selskabet ikke tilført ny kapital, så det har næppe noget med "konkursramt" selskab at gøre. Tværtimod, man uddeler "fondsaktier", når man ønsker at få aktiekursen ned i et mere rimeligt leje. Men din bank må kunne fortælle dig, hvad kursen er på både dine moder-aktier og dine nye aktier - måske er de slået sammen i een fondskode. Hvis din bank melder pas, så prøv hos E*TRADE Bank - de bør kunne finde dem på basis af den fondskode, som du oplyser.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 03-10-05 12:34

Jeg fik lige en tanke mere - du skulle vel aldrig have købt dine moder-aktier gennem en udenlandsk investmentbank? - så kunne der nemlig være tale om bedrageri, og om at de snarest vil kontakte dig for at få en supplerende indbetaling fra dig til dækning af en eller anden fantasifuld omkostning! Hvis dette er tilfældet, bør du straks kontakte os seller Finanstilsynet, og selvsagt undlade at indbetale så meget som en eneste krone.

Mvh

Claus

www.shareholders.dk

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 03-10-05 12:51

Nej, der er ikke noget ulovligt eller mystisk ved det hele. Jeg har købt aktierne (de oprindelige) for mere end 3 år siden via min egen bank her i DK. Jeg talte lige med banken, og de kunne ikke lige umiddelbart hjælpe, men ville få fat i en eller anden, som ved mere.
Den første jeg talte med fra banken mente, at det kunne være udbytte udbetalt som "bonusaktier" (ordet står på brevet fra banken). Der er dog forskellige fondskoder på de "oprindelige" og de nye, så det er ikke lige sådan at finde ud af.