|
| motor går ud når jeg bremser Fra : DJ_Puden | Vist : 1215 gange 200 point Dato : 02-10-05 18:29 |
|
Dav alle...!
Jeg har dette meget irreterende problem med min bil.
Bilen er en Toyota Corolla fra 1986.
Hvis jeg f.eks. kører op mod et lyskryds med en 50-60 km/t, og det skifter til rødt så jeg lige akkurat ikke kan nå det og laver en hård opbremsning, så går bilen ud... Andre gange kan det ske, hvis jeg skal dreje f.eks til højre og skal til at accelererer i 2. gear, kan den ligeledes også gå ud. Når dette sker, kan bilen være svær at starte igen...
Den har bare lidt start problemer generelt, for den tænder ikke lige når man drejer nøglen, den skal lige have et par gange at prøve med.
Har prøvet disse ting:
-At rense de 4 tændings-rør.
-Skifte olie + oliefilter
-luftfilter
-benzinfilter
Nu er det ved at gå mig på nerverne. Jeg kunne sefølí tage den til mekanikeren, men jeg har på fornemmelsen af, at det ikke er noget "stort" problem.. Desuden er jeg ikke så vild med at tage den til en mekaniker, for sidste gang jeg gjorde det, var der gået en sikring til 5,- (Som jeg fandte ud af bagefter) og jeg fik en regning på omkring 700,- (Da det havde taget 3-4 timer at "lokaliserer" fejlen)
Jeg skal godt nok gå i et par timer, men kommer igen i aften...
Gode råd er MEGET velkomne
| |
| Kommentar Fra : bredker |
Dato : 02-10-05 18:38 |
|
er der kaburator eller direkte indsprøjtning
er der kaburator er det sikkert nåleventilen eller bare skidt i den
er der direkte indsprøjtning , sider der en skrue der kan justeres på
| |
|
Hejsa
Der noget styring af fortænding der ofte er lavet med en vakumslange der går fra manifolden ned til den dåse på din strømfordeler. Denne ændre på tændingstidspunkt når motoren skal lave noge eller når den "slapper af" laver mindre.
Denne sklange kan mørne falde af eller en vakumdåse kan gå i stykker.
tjek lige om den virker.
Ved at suge i slange (i manifold enden) kan man se at ankerpladen (i strømfordeleren ) flytter sig.
mvh Bnjamin
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 02-10-05 20:02 |
|
Det kunne være noget så simpelt som en dårlig forbindelse eller defekt tændingskontakt, men Benjamin's forslag passer ellers fint med din symptombeskrivelse.
På ældre Toyota modeller med karburator sidder der mange små slanger som er med til at styre forskellige funktioner og en af dem er en lille dæmper der skal sørge for at den ikke lukker gasspjældet for hurtigt hvilket også kan skabe problemer fordi der bliver meget stort vacuum når gasspjældet lukker brat.
Tjek slanger, men vær opmærksom på at dårlige forbinddelser til tændingssystemet kan lave fejl der umiddelbart kan virke ulogiske så prøv at være lidt systematisk med at genemgå mulige fejl.
| |
| Kommentar Fra : akaup |
Dato : 02-10-05 22:34 |
|
Når du har strømfordeleren af, så kig lige på de fire kontaktflader, samt rotoren de skal være *helt* rene! Måske kan de bare renses forsigtigt med smergellærred.Er du i tvivl, så overvej at skifte dem - det koster ikke alverden 150 - 200 kr.
Mvh. Akaup.
(Strømfordeleren er den runde boks, som de 4 "tændingsrørskabler" ender i)
| |
| Kommentar Fra : DJ_Puden |
Dato : 02-10-05 22:58 |
|
Jeg takker mange gange for jeres henvendelse... jeg må kigge på det imorgen.
jeg skriver igen når jeg har afprøvet de forskellige muligheder.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 02-10-05 23:46 |
|
Tændingssystemet er ligelad med om du kører om hjørner eller bremser, prøv om du kan finde blandingsdysen
start med at skrue den forsigtigt i bund og læg mærke til hvor mange omdrejninger der skal til, skru den så helt ud og pust hvis du har trykluft til rådighed ind i hullet, blæs derefter også dysen ren, hvorefter du igen skruer den i bund og de samme omdrejninger tilbage igen ( som regel 1,5-2 omdrejninger)når motoren er kørt varm kan du finjustere med den til motoren går jævnt. Mvh. K.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 02-10-05 23:52 |
| | |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 03-10-05 00:02 |
|
Nå, men kogalejy før du udelukker tændingsproblemer skal vi så ikke lige slå fast at hvis dit forslag om forkert blanding kunne være årsagen så kunne det måske i endnu højere grad være kontakterne som akaup foreslår selv om jeg tvivler på kontaktfladerne, i hvert fald ikke alene, men det kunne være for lidt åbning i kontakterne, som kan forværres efter kort tids kørsel og hvor kontakterne kun åbnes tiulstrækkeligt til at skabe gnist når motoren går et vist antal omdrejninger og derfor går den i stå som beskrevet.
Fakta er, at det er svært at pege på en præcis årsag ud fra beskrivelsen da der i denne korte version er flere muligheder og jeg syntes, at det er OK med bud på muligheder, men lad være med at udelukke andre muligheder når du tydeligvis ikke har meget forstand på det.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 03-10-05 00:35 |
|
Det lyser ud af spørgerens mek. formåenhed at de omfattene tekniske forklaringer virker som at skyde over målet, derfor kan man ligeså godt give et simpelt råd, som udmærket kan være fejlen i gamle karburatorer.
Som prof. gennem 40 år har jeg fået massevis af motorer til at undlade at gå i stå i tomgang ved den simple
handling, det samme gælder også tit for græsslåmaskiner, hvor folk står og hiver sig til døde, bare fordi der er
kommet snavs i blandingsdysen, især fordi man hælder i fra en dunk. Ved fejlfinding skal man altid begynde i
den billige ende; at skrue en skrue ud og ind igen er både hurtigt og billigt, virker det ikke kan man altid tage
de store armbevægelser i brug. Dette er et gratisk råd til alle amatører. Mvh. K.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 03-10-05 01:03 |
|
Bjarne D, sålænge man på en sober måde kan diskutere, synes jeg det kan være meget sjovt, du nåede at komme ind medens jeg skrev mit indlæg. I den aktuelle sag udelukker jeg ikke en tændingsfejl, jeg peger bare
på at erfaringsmæssigt begynder man i den lette og billige ende, jeg har i mange tilfælde set yngre mekanikere køre det helt store udstyr frem og møjsommeligt målt hele tændingssystemet igennem, uden resultat, hvor jeg så har foreslået at rense omtalte dyse, hvorefter motoren kørte fint. Hvis det hjælper i dette tilfælde synes jeg at det er synd at lokke spørgeren igang med noget jeg føler at han har svært ved.
| |
| Kommentar Fra : Toupie |
Dato : 03-10-05 09:00 |
|
Hej DJ_Puden
Jeg skynder mig at sige at jeg ikke har ret meget forstand på biler, men jeg har haft en Toyota som din. Den lavede også en masse "sjov" og jeg blev anbefalet at købe en Bell Add kur ved Toyota. Jeg tror ikke det hjælper på dit nuværende problem, men ville lige anbefale dig dette herlige produkt
http://www.yamahaxs650.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37
// Toupie
| |
| Kommentar Fra : jacobdam |
Dato : 04-10-05 17:38 |
|
Jeg havde samme problem med min celica fra 86, der var så simpelt at det var en ledning som var tæret op. Hver gang jeg bremsede gik motoren ud, og servoen også. Og lige så snart jeg slippede bremsen og koblingen startede bilen igen.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|