/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
DOS i XP
Fra : kakaduu
Vist : 1224 gange
140 point
Dato : 02-10-05 15:10

Jeg vil gerne køre et gammelt DOS-program (Supercalc5) i XP.
Har prøvet det der med AUTOEXCE.NT og CONFIG.NT sammen med en Shortcut, men det vil ikke fungere.
Hvad skal der stå i de to nævnte filer?

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 02-10-05 15:22

Hej.
Jeg mener at det ikke kan lade sig gøre, har selv prøvet mange gange under WINDOWS, unden hel.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 02-10-05 15:23

Har du prøvet XP's kompabilitets mode?

Hvis det ikke virker, kan dos-box måske hjælpe dig:
http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 02-10-05 15:34

Til KaVAkandu. Jeg har også prøvet det mange gange og opgivet, så du har muligvis ret, Men i XP er der en vejledning på hvordan man gør. Jeg tror det er et spørgsmål om hvad der står i AUTOEXC.NT og CONFIG.NT.

Til Paulus1. Kompatibilitetsmod har jeg prøvet. Har også prøvet dos-box som virkede bortset fra lidt med specielle taster.
Så det er måske den løsning jeg skal vælge.

Er der nogen der er ekspert i DOS?

Accepteret svar
Fra : U_J

Modtaget 150 point
Dato : 02-10-05 16:09

Hej Kakaduu

Jeg stillede nøjagtig det samme spørgsmål for 11/2 år siden og fik det til at virke. Jeg mener det var det her svar jeg brugte ... nu er det bare en genvej på skrivebordet, så det er svært at huske præcist.

CITAT:

"Ikke hvis du skal køre "ren" DOS - ellers kan du udnytte at command.com ligger i XP.
Gå i "KØR" og skriv Command - så er du i en XP-DOS-agtig-tilstand, men forveksl den ikke med den rigtige DOS!

DOS styrer

Det er da for øvrigt heller ikke besværligt at sætte en diskette i og boote maskinen ??? Eller ???"

Du kan selv tjekke tråden nærmere, der står også andre ting vedr. dos. Spørgsmålet er stillet i kategorien dos og hedder nøjagtig det samme "dos i xp".

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 02-10-05 16:46

Hej U_J

Nu går jeg igang med at prøve det du har givet.

tak fora hjælpen

vh Kakaduu

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-10-05 08:50

Hvis du har mulighed for at køre i DOS på XP, så skal du være opmærksom på, at den ikke har alle de muligheder som der er i en ren DOS installering. Det er der heller ikke i de gamle WIN 95 og 98 versioner.
Jeg ved ikke om DOS overhovedet vil køre på en XP formateren harddisk, da jeg mener dos skal bruge en FAT formateret disk.
Ellers har jeg en gammel dos 6.22 på disketter, hvis du vil forsøge. Den er meget sjov at lege med og en snart nostalgi for freaks!

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 03-10-05 08:55

Hej Serverino

Jeg bruger et lille dosregnskabsprogram, selvom styresystemet er xp, så det kan godt lade sig gøre. Som du kan se har jeg selv stillet nøjagtig det samme spørgsmål, og fik det til at virke den gang. Det har kørt fint lige siden.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-10-05 09:39

OK U_J
Men det som jeg egentlig refererede til, er alle de specielle kommandoer der er i den gamle dos, som ikke kan bruges i den skrapede udgave, som er grundstammen i WIN 95 og 98.
Så den kan godt køre et dosprogram.
Min tvivl lå i at den måske ikke kan køres på et NTFS formateret disk!?

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 03-10-05 09:45

Ok, det har jeg slet ikke forstand på.

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 03-10-05 23:13

Hej til alle hjælperne!
Jeg har prøvet det som U_J kunne få til at køre, men uden held. Når jeg kører COMMAND.COM så brokker den sig over CONFIG.NT og siger at filen er uegneet til DOS. Det er faktisk det samme svar jeg får hvis jeg prøver at oprette en genvej og kører mit dosprogram denne vej.

Jeg har godt kunne køre mit dos-program med Windows95 og 98,

vh Kakaduu

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 04-10-05 08:55

Har lavet det sådan på min maskine sidst den var ned : installerede win 98 og fik den op og køre (svært at huske det var længe siden) , der efter lagde jeg xp på , så nå maskinen starter giver den vælg mulighed mellem de 2 programmer, og skal jeg spille de gamle spil starter jeg blot 98, kan være nogle synes det fylder for meget, så kan man måske finde en ældre hardisk sætte den i som slave, og her lægge 98 først der efter istaller xp, og det skal gøres i den rækkefølge for ellers virker det ikke.

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 04-10-05 12:32

Tak til onkelkeld

Den mulighed har jeg kørt med i et stykke tid, men jeg synes at det tager lidt for lang tid, at skifte fra de ene til den andet.
For mig at se er der 2 muligheder tilbage:

1) DOSBOX

2) Lave en genvej med de rigtige AUTOEXEC og CONFIG filer

Hvor kan jeg dawnloade DOSBOX?

Er der nogen der ved hvad der skal stå i de 2 filer?

vh kakaduu

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 09-11-05 23:10

Hej alle sammen!

Jeg har været så heldig at en IT-ekspert kom forbi.

Han gjorde følgende:
-Gik ind i Control Panelet.
-Switch to Classic View.
-Trykkede på R-tasten hvorefter kørseren stoppede på: Regional and Language Options.
-Trykkede på fanen Advanced.
- valgte: English (United States) i øverste rude
-Oprettede en Shortcut med de rigtige data.

Supercalc kører nu næsten helt perfekt.

Der kom mange gode forslag, så det bliver lidt tilfældigt hvad jeg vælger som det rigtige.

Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : kakaduu

Dato : 09-11-05 23:12

Tak for svaret U_J.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-11-05 23:14

Det er godt nok nogle dage siden at jeg har skrevet BAT og COM filer til DOS. Det er mindst 10 år siden, men jeg har da nogle bøger fra denne tid, så det burde være muligt, at få flækket nogle linier sammen.
De kan jo skrives i NOTEPAD, lige som simple TXT filer, blot med den forskel, at de skal omdøbes til BAT og COM for at fungere efter henretningen