/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Favorithund.
Fra : maj_britt
Vist : 1472 gange
10 point
Dato : 02-10-05 14:41

Hvad er din favorithund og hvorfor?

Spørgsmålet har sikkert været oppe før, men der er nok kommet nye til

Min er:

Whippet, nemme og smukke.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 02-10-05 14:43

Hoverward er min favourit. Jeg ANER ikke om det er rigtigt stavet, men den er flot!

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 02-10-05 14:45

Hovawart staves det, har selv en af slagsen en dejlig hund, alle siger vi har en hund med damp, men altid glad og meget nysgerig og opfindsom.
den er tysk og hovawart betyder gårdvagt
hilsen frueyde

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 02-10-05 14:46

Ok, så blev jeg også klogere idag.

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 02-10-05 14:47

kan lige tilføje at det udtales hofawart

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 02-10-05 14:55

Da vi skulle vælge hund, købte vi Politikens hundebog!
Vi satte os ned og valgte hver især 5 hunde ud og der var kun én genganger: Tervueren
Det blev, efter at have studeret om racen og besøg hos flere opdrættere, vores første hund!
Han døde dog som 7 årig, pga. kræft i mavesækken og for ikke at sammenligningen skulle blive for svær, blev næste valg en Groenendael!
Samme race, bare farven til forskel!
Tror aldrig der kommer andre racer ind, end den belgiske hyrdehund

Gert

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-10-05 15:09

Silke! Fordi jeg ikke kan have anden favorithund end den jeg bor sammen med lige nu. Det KAN man da ikke! Det er da næsten "utroskab". Jeg blev forelsket i hende den første gang, jeg så hende.

Men jeg holder af alle hunderacer. Lige nu er golden bare det helt rigtige for mig.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-10-05 15:13

Sarplaninac er for mig indbegrebet af hund, se evt. www.sitecenter.dk/sarplaninac
Kaukasisk Owtscharka er også en hund der, hvis den oplæres ordentlig, høre til favoritterne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-05 15:28

Helt klart Schäferen......Det er efter min mening den nemmeste og mest intelligente hund der findes........hvis altså ikke nogen har haft held til at "spolere" dem som små, med manglende eller okorrekt opdragelse.

Nummer to er Welsh Corgi Cardigan.....sådan en blev jeg meget overrasket over, da jeg overtog et gammelt eksemplar.....den er utrolig lærenem og intelligensen kommer næsten på højde med en Schäfers.

Og så er der selvfølgelig den lille Ruhårede gravhund, en meget "stor" hund gemt i en lille lavbenet krop.
Lidt svære på grund af dens stærke vilje og egenrådighed.....men en rigtig lille charmetrold.

Og du kan også få med i købet, hvilke hunde jeg ikke bryder mig om: Alle hunde der savler....det er F..... ulækkert.

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-10-05 15:35

Ok, jeg har da flere hunde på top ti:

Porcelaine
Schæfer
Azawakh
Pointer
Storpuddel
Bullterrier

Nej tak hunde her i huset er:

Rottweiler
D/s gårdhund
Basset hound

( Nu får jeg nok hug af de tre racers ejere)

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 02-10-05 15:36

Jack Russell

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 02-10-05 15:41

Det kan man da godt, birgitta. Altså have en anden yndlingshund end den man har.

Jeg ville gerne have en azawakh, men den er bare IKKE en familiehund, men det er DEN smukkeste hund, der findes, i mine øjne.

Bullterrier er på højde, jeg ville give min højre arm for at været ejet af en, men den passer ikke til resten af mine hunde.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 02-10-05 16:26

Chihuahua uden tvivl.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 02-10-05 16:54

Tjae Hvis der skulle en anden hund inden for dørene, skal det være en race, der ligner en "hund"
Eller ulv er vel egentlig det rigtige ord!
Der findes så mange hunderacer, der er så langt fra stammen!
Hunde der er avlet/indavlet så langt ud, at de har problemer med at leve et ordentlig liv, tager jeg meget afstand fra!!
Hunderacer, der skal opereres for at kunne trække vejret, er bare uhyrligheder, jeg har hørt om!
Racer der bliver ørekuperet, for at leve op til et forskruet menneskesyn på, hvordan racen bør se ud!
Egentlig også racer som nogle gravhunde, hvor der skal tages hensyn til, at hunden ikke må/bør løbe på trapper!!
Schæferen, der i nogle kenneler bliver avlet frem til, at de nærmest slæber bagbenene efter sig!
Jeg er dog glad for, der findes kenneler, der avler mere harmoniske shæfere frem, der er mere firkantede og med lige bagben!

Gert

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-10-05 17:02

Chihuahua
Golden Retriever

De står øverst på listen, jeg har det selv,men alle hunde er da søde, hvis man opdrager dem ordentligt!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-10-05 17:04

NB. de enes nemlig også fint med mine 2 racekatte! alle 4 er sammen hver dag uden problemer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-05 17:10

Collie.
King Charles Spaniel.

Kommentar
Fra : pbk1972

Dato : 02-10-05 21:18

Schæferen,Rottweileren og Broholmeren er mine bedste hunderacer.Har haft en Rottweiler-han,Schæfer.tæver og en tæve-blanding af Schæfer/Rottweiler alle hundene er/var gode og glade hunde.Men det er jo så forskelligt fra person til person,heldigvis kan man jo sige.

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 03-10-05 15:30

Jeg er jo en ganske uforbedrelig lab-fanatiker. Labradoren er for mig at se en helt unik hund som kan tilpasses ethvert formål, uanset om det er som jagthund, narkohund, barnepige, sofaligger, eller hvad man nu måtte ønske.

I kan se mine på www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : pedellen

Dato : 03-10-05 17:22

Border collie. Det er min favorit og jeg har to af slagsen. Altid glade og veloplagte, og ikke at foragte, ganske gode til at rydde op efter mine dagplejebørn.

Mine andre favoritter er: Berner Sennen og New foundlænder som jeg synes er nogle lækre bamser

Kommentar
Fra : Victoria_M

Dato : 03-10-05 19:26

Amerikansk Staffordshire Terrier. Det er en dejlig glad hund, som harmonerer fint i vores lille familie. De er glade, energiske, selvstændige men også lærenemme hunde, der vil gøre alt for at gøre ejer glad - især vores lille tæve. Og samtidig er jeg vild med deres robuste ydre, som selvfølgelig er et plus oven i.

Accepteret svar
Fra : liseaa

Modtaget 10 point
Dato : 03-10-05 19:32

sådan kan vi blive ved i en uendelighed, da der findes lige så mange racer som menneskelige forskelligheder. Om ikke andet så er der et hav af krydsninger, så hvad er formålet med dette spørgsmål? For øvrigt har jeg lige hørt om solformørkelsen i dag, og månen er altså for langt væk til at dække solen helt. Det siger de!
Hilsen la.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 03-10-05 19:32

sådan kan vi blive ved i en uendelighed, da der findes lige så mange racer som menneskelige forskelligheder. Om ikke andet så er der et hav af krydsninger, så hvad er formålet med dette spørgsmål? For øvrigt har jeg lige hørt om solformørkelsen i dag, og månen er altså for langt væk til at dække solen helt. Det siger de!
Hilsen la.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-10-05 08:40

Formålet var såmænd at skubbe en gang spam væk fra seneste 25, og så hygger jeg mig ved at læse om jeres kærlighed til de forskellige racer/ krydsninger

Og måske sidder der en, der overvejer at købe hund, så er det jo meget sjovt at læse om andres erfaringer.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 06-10-05 19:24

uha nu skal jeg godt nok tænke mig om - jeg kan lide alle hunde, ægte som blanding (dog med undtagelser, Sha Pei (eller hvordan det nu staves ) er godt nok ikke min favorit....)

Men stort set alle...

MVH DCH

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-10-05 22:08

alle hunde er søde - men det kommer an på ejeren!

Kommentar
Fra : Heidi_Riemer

Dato : 07-10-05 12:04

Ja det er jeg også enig i, der er da ikke noget bedre end hunde

Har selv en labrador og han er noget af det dejligste, så han er øverst på min top ti, hehe. Ellers kan jeg lide faktisk alle hunderacer, men nok især dem som man selv har haft (Blandingshund, Briard, Cairnterrier, Golden og labber, dog ikke mine allesammen, men familiens). Vores lab er vores første "egen hund" så han vil jo altid være noget helt særligt Så labdador på top ti

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 08-10-05 09:14

Fint indlæg

Mine favoritter er delt op efter udseende og sind.
Fx er jeg helt vildt med alle dogge typernes udseende (Mastiffer, Grand Danois, visse kamphunde m.fl), men egner mig bestemt bedre til de mere bløde racer.
Er lidt (meget) lun på Broholmeren, som er en af dogge typerne, men blødere end de andre.

Så min næste hund bliver enten Broholmer eller Labrador...

Andre skønne hunde; Islandsk fårehund (sikke en energi), Vizla (sikke en næse), de store bamser; New Foundlænder og Sct Bernard...

Ja, man kunne blive ved. Alle hunde er jo i virkeligheden skønne, når man lærer dem og deres særheder at kende.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-10-05 15:00

Uhhhhh, jeg er VILDT forelsket i Vizla og Weimaraner, de er simpelthen blledesmukke.

Kommentar
Fra : Vicki_pigen

Dato : 12-10-05 11:27

Hej...

Min ynglingshund er en engelsk cocker spaniel... Nok fordi, det var vores første hund, men jeg er i hvertfald sikker på at deter sådan en jeg skal have næste gang...!

Jämthunden er også endejlig hund... Den hviler bare så meget i sig selv... Vi har en her hjemme, og jeg har aldrig mødt en mere majestætisk hund... Han er nu også dejlig..

Men alle hunde er jo dejlige på deres helt specielle måde... Min mors schæfer er dejlig fordi hun er så fuld af energi og helt vildt tosset, og sådan har alle vel deres charme..

Knus vicki

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 16-11-05 13:43

Tak for svaret liseaa.

Kommentar
Fra : m-mailund

Dato : 27-08-06 12:04

Min ynglings hund er en chihuahua. De er så kærlige og kontaksøgende. Mange mener at sådan en lille hund kan man næsten ikke kalde for en hund, men det kan man bestemt !