/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme - Hvor meget må man?
Fra : Jaffe123
Vist : 2323 gange
50 point
Dato : 02-10-05 08:21

Vi skal renovere vores badeværelse i kælderen (10-15 kvm.) og vil i den forbindelse lægge gulvvarme i. Det skal tilsluttes fjernvarme og vi regner med selv at kunne grave ud, lægge isolering og rør og så få en VVS'er til at tilslutte det.

Må man gøre det sådan? Skal der bruges nogle bestemte rør når man tilslutter direkte til fjernvarme, pga. det højere tryk? Skal fjernvarmeværket involveres når man tilslutter noget nyt?
Er der i øvrigt nogle der har gode råd eller erfaringer?

Venlig hilsen Jesper

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-05 08:24

Har du ikke en varmeveksler?

Kommentar
Fra : Jaffe123

Dato : 02-10-05 08:32

Vi har en varmtvandsbeholder med varmt brugsvand, der varmes op af fjernvarmevandet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-05 08:33

Altså en varmeveksler.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-05 08:39

Til gulvvarmen bruger du pexrør.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=pex+r%C3%B8r&meta=

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-10-05 09:19

du kan helt sikkert få smeden til at vise hvordan du gør, hvis du køber materialerne hos ham. han har sikkert nok at lave i forvejen, og de fleste smede vil hellere end gerne slippe for at ligge og rode på knæene.
og når smeden selv har rådgivet dig, giver det heller ikke problemer når det skal tilsluttes.
god arbejdslyst

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 02-10-05 09:32

du må gerne lave det hele selv , bortset fra at tilslutte rørene
dog skal du regne med at smeden vil have lov til at kontrolere om slangen er lagt rigtigt , inden du støber
men husk også lige at du skal følge bygningsrelemanget mht isolering , armering ol

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-10-05 09:38

bygningreglementet kender smeden også, så han skal nok fortælle hvordan det skal gøres

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 02-10-05 10:47

Du må gerne lave det selv, men smeden tilslutter til fjernvarmen. Du skal som allerede foreslået bruge pex rør eller alupex som er væsentlig nemmere at arbejde med da det holder faconen når det er bukket til. Begge skal ligge på et rionet ca. 10 cm under færdigt gult. Træk spiralen men en afstand på 20-25 cm mellem sløjferne og fastgør den til rionettet med strips. Pas på med ikke at trække rør ind under hvor toilettet skal være. Det ville være ærgeligt at bore ned i røret når i fastgør toilettet.
Minimum 200mm. gulv isolering under

Hvorfor spørger du Teil om varmeveksler? Det er jo til brugsvand. Alle er jo en varmeveksler hvor der så er en type der er en gennemstrøms model.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 10:48
Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-10-05 12:48

Fijala Burde du ikke skrive 220 mm gulvisolering i stedet for 200mm

Godkendelse af svar
Fra : Jaffe123

Dato : 02-10-05 18:43

Tak for svaret Fijala. Points gives for den bedste forklaring. Tak til Jer alle.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 02-10-05 20:41

Ved fjernvarme kan man også have en varmeveksler der adskiller vandet, således at det ikke er fjernvarme-vandet der cirkulere i varmeinstalationen, fordelen? må være at du kan få din instalation til at arbejde ved lavere tryk.

Hvis du har sådanne en varmevekser må du selv lave alt arbejdet på din gulvarme. (derfor spørgsmålet!)

En ting du også skal huske er at hvis du bruger rionet, skal det forbindes til jord...