/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kæmpe brænde problem
Fra : frederikshavn
Vist : 388 gange
50 point
Dato : 01-10-05 21:30

Jeg har et kæmpe brænde problem,og der drejer sig om,når jeg skal brænde data/dvd(audio og mp3, får jeg bukker underrun,de første 11% brænder godt nok,der ligger buffer level på 98-99%,men efter 11%går buffer level ned på3,og op igen på 90%,bruger nero v.6.6.0.16,har prøvet at afinsta.og der efter insta.det igen,samme problem,har ingen virus,spyware,hva f.....er der galt,alt er opdateret til det nyeste,og hvordan løser jeg problemet?

PC

board:P4C800-E Deluxe
cpu: intel p4 3,2ghz
køler: coolmaster-cpu temp 40,og board 26
grafikkort: ati radeon 9600pro 256mb
hd:c-drev wd.74gb raptor 10.000rpm.d.drev maxtor 300gb sata 7200rpm.
dvd/cd brænder:plextor px 716a ide(har den nyeste firmware)
os:win xp pro sp2,med alle updates

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 01-10-05 21:34

hvad slags cd'er bruger du???

synes ikke lige at jeg kunne læse hvad medie du brugter

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 60 point
Dato : 01-10-05 21:49

Mit forslag:
1. Luk for internet og alle kørende programmer medens du brænder.
2. Brænderen skal helst stå som master på det IDE kabel den er koblet til. Det er dumt at den f.eks. deler IDE kabel med andet drev og står som slave.
Dette er "gammel" lærdom, som helst ikke skulle betyde noget i de nyere computere, men ses alligevel.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 01-10-05 21:53

PS: Når den står som master, skal du bruge "endestikket" på fladkablet til brænderen (ikke det midterste stik)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-10-05 23:00

Det er fuldstændig ligegyldig om du får bufferunderrun. Du skal bare huske et flueben i 'Bufferunderrun beskyttelse på fanen 'Brænd' i Nero, hvis programmet så ikke får nok data, stopper brændingsprocessen blot indtil der igen er data at brænde. Hvad er forholdet mellem din indstillede læsehastighed kontra brændehastighed?? Hvis brændehastighed er sat højere end læsehastighed, skal det jo gå galt. Brændehastighed bør altid max. være det halve af læsehastighed, undtagen når Nero er indstillet til først at lave et image, og derefter brænde. Sidstnævnte er altid det sikreste, men tager til gengæld længere tid.
Iøvrigt er tukols's forrige bemærkning (21:53) vrøvl da datakablet er et parallel-kabel hvor ben 1 er forbundet til ben 1, ben 2 til 2 osv.
Jeg har f.eks. en HD som master på det midterste stik og et CD-ROM drev som slave på endestikket på samme kabel uden det giver problemer. Dog vil jeg give ham ret i, at hvis du vil brænde direkte fra drev 1 til drev 2, er det bedst at de er sat til master på hver sin kontroler.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-05 09:10

Prøv dette udmærkede freeware brænderprogram udviklet af vort svenske broderfolk

http://www.cdburnerxp.se/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 10:33

tukols indlæg med hvilket stik der er hvad er nu ikke helt vrøvl. Hvis drevene står til auto select r det netop som tukols siger.

Bliver dvd færdigbrændt? Det betyder nemlig intet at bufferen bliver delvis tømt og så kommer op igen. Det er jo netop det det er beregnet til. Dvd drevet understøtter nemlig dette og venter blot på at der er noget at brænde.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-10-05 16:44

Autoselect er noget skrammel, punktum finito!
Til molokyle, der findes ikke bedre brændeprogram end NERO, så hvorfor hulen skal han skifte til noget andet?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 18:15

Ahhh Brassovitski det er jeg nu ikke helt enig med dig i. Den store og nyeste af min 4 pcer kan slet ikke køre hvis ikke den har den indstilling. Den er med helt nye 80 (et eller andet som jeg ikke kan huske hvad hedder) idekabel og den skal pinedød indstilles sådant. Dette har jeg haft oppe i en tidligere tråd herinde og der blev jeg også overbevist af eksperterne på dette område, Technet og Eyvind fx.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 02-10-05 21:03

Mange IDE drev i dag er forhåndsstillet til CS. cable select. Altså altafgørende for hvor drevet sidder på kablet. Og ganske som "computeren" ALTID har læst sit IDE kabel:
Enden først for derefter det midterste stik.

Brassovitsi:

Vel. Syntes du skal starte med at lære dig lidt om grundbegreberne, før du "vrøvler" andre.

Du skriver bl.a.: Jeg har f.eks. en HD som master på det midterste stik og et CD-ROM drev som slave på endestikket på samme kabel uden det giver problemer.

Nu ér der forskel på brænder og CD rom drev m.h.t hvor meget "kapacitet" de skal bruge.
At dit hjemmestrikkede ikke fejler, gør det absolut ikker mere "rigtig" eller anbefalelsverdigt, og kunne føre til en masse bøvl for en der er uerfaren og følger rådet.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 02-10-05 22:10

Tak for alle de gode råd,ved ikke hvad der var galr,men efter en ny insta.af windows,virker det igen,så jeg bliver nød til at give point til den første der kom med et svar,sorry til alle jer ander

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 02-10-05 22:11

Tak for svaret tukols.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 02-10-05 22:15

Fint at du fik løst problemet. At der kan gå "microsoft" i tingene en gang i mellem er jo noget vi alle har prøvet.

Hilsen tukols