/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
regler - kjol og hvidt
Fra : invisible
Vist : 5014 gange
150 point
Dato : 01-10-05 20:28

Når man skal til en fest hvor dresscode er kjole og hvidt for herrerne, hvad er reglerne så for kvinderne ????

Hvilke kjole skal de have på ?? Hvor kort må den være ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-10-05 20:29

Kjolen skal være lang, selskabskjole.

Kommentar
Fra : Copemann

Dato : 01-10-05 20:34

Der er mange der siger den skal være lang men jeg siger jeg at man skal ta det på man kan li at gå i for jeg har kun lårlort på når jeg er i byen med min mand

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-05 20:40

Copemann -> Det er da OK, men så overholder du ikke Etiketten. ans har ret: Lang selskabskjole hører sammen med Kjole og Hvidt.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 01-10-05 21:00

50 point ekstra for hjælp til nedenstående

Er der nogle link til sådanne etiske retningslinier ??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-05 21:12

De mest berømte danske regler for god opførsel blev skrevet af Emma Gad i 1918. Prøv med en google-søgning på navnet evt sammen med ordet Opførsel. Hilsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-05 21:17

Her er nogle af dem. Hendes bog hed i øvrigt Takt og tone.

http://www.kan-lir.dk/takt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-05 21:25

Kjole og Hvidt KAN i øvrigt erstattes af Gallauniform såfremt man er tjenstgørende ved Forsvar, Politi, Kongehus o.l.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-10-05 21:38

invisible

Det er ikke nødvendigt at kjolen når helt ned til gulvet. Det behøver heller ikke at være en selsskabskjole.
Den kan være ankellang, men aldrig lårkort, som Copemann skriver.

Er du inviteret til fest, hvor du skal ha' kjole og hvidt på eller er det bare et spørgsmål i al almindelighed.

Når man bliver inviteret til fest og der i indbydelsen står at påklædningen er "kjole og hvidt" så er det en fest, som værterne sætter pris på "stil"

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 01-10-05 22:06

Det ydmynter sig blot af en diskution, hvorvidt man som dame kan have en kjole på som kun går lige over knæene eller om den skal gå til midt på skinnebenet eller helt ned til anklerne.

Derfor ville det være rart med et link, som dokumentation

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 01-10-05 22:45

Under ingen omstændigheder over knæet

Her er en tabel

http://www.bryllupsklar.dk/wedding/dresscode.htm

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 150 point
Dato : 01-10-05 23:51

Hej invisible.

Kjole og hvidt til herrerne fordrer lang selskabskjole til damerne.
Smoking til herrerne fordrer kort selskabskjole til damerne.

********************

Festpåklædning
Nogle gange står der i indbydelserne, hvilken påklædning festen kræver.

For herrernes vedkommende står valget tit imellem smoking eller kjole og hvidt.

Damerne skal ofte have korte eller lange selskabskjoler på, der svarer til herrernes smoking eller kjole og hvidt.

Både herrer og damer er fritstillede, når der står 'uformel påklædning' i invitationen, eller hvis der ikke står noget om påklædningen.

******************

Taget herfra:
http://www.kokken-jomfruen.dk/gode_raad.php3?id=5

Hav en god fest!

Venlig hilsen vil.du/Dorthe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-05 23:59

Fra www.kokken-jomfruen.dk

Citat
Festpåklædning
Nogle gange står der i indbydelserne, hvilken påklædning festen kræver.

For herrernes vedkommende står valget tit imellem smoking eller kjole og hvidt.

Damerne skal ofte have korte eller lange selskabskjoler på, der svarer til herrernes smoking eller kjole og hvidt.

Altså kort kjole til smoking ( smoking er det i øvrigt først korrekt at bære efter kl 17)

Og lang kjole til kjole & hvidt (Lang kjole er ikke kortere end ankellang)

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-05 07:02

Arne skrev...

Citat
De mest berømte danske regler for god opførsel blev skrevet af Emma Gad i 1918.

Så læs dog bogen arne

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 02-10-05 09:35

Jeg mener også at damerne skal bære lang kjole hvis manden er i kjole og hvidt. Fandt dette
http://www.festbogen.dk/leksikon/index.php?ord=takt+og+tone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 02-10-05 09:36

Du skal vælge K i menuen til højre og gå ind under "kjolesæt"
http://www.festbogen.dk/leksikon/index.php?ord=takt+og+tone

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-10-05 20:33

Mon ikke Inge Corel har et bud på ovenstående?

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 02-10-05 20:33

Tak for svaret vil.du.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-10-05 20:46

Backtee havde da dokumentation i sit svar den 01.10.05 kl. 22.45

http://www.bryllupsklar.dk/wedding/dresscode.htm

Det var jo dokumentation, du ønskede for at "damen" skulle have lang kjole på.

Så pyt med at man bare ved det, men Backtee var først med dokumentationen.