/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
semi pejs -brændeovn?
Fra : yrsas
Vist : 366 gange
10 point
Dato : 01-10-05 19:24

Hej derude,
vi har overtaget et hus med en stor brændeovn...troede vi! Nu har skorstensfejeren lige været forbi og har oplyst os at dét vi har, er en semi-pejs. Vi troede, at vi fik varme, men han siger, at den er mere til hyggens skyld: den er isoleret indvendig og har glaslåger der kan åbnes. Surt show.
Kan vi gøre noget således at "pejsen" kan blive en brændeovn, der udgiver varme til huset eller hvad kan vi få anbefalet som ny brændeovn???
Hvad skal vi være opmærksomme på??
Tak
Y

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-10-05 19:33

Jeg tror at du mener en pejs med indsats er det rigtigt forstået????

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-10-05 20:13

Hvis det er en gammel brændeovn med tynde plader og glaslåge (hedeovn, bjørnø og hvad de ellers hed) har din skorstensfejer ret, at de stort set kun kan give til hygge. Som jeg husker det, kunne de alligevel opvarme ca. 40 m2, så noget varme kan du få ud af den.

Hvis I skal have en ny ovn, så gå til en specialbutik, der kan I få nøjagtig rådgivning i forhold til det behov I har. Få en ovn med konvektionssystem, og få ikke en, som er for stor til det behov I har. Vurder hvormange m2 i skal have varmet op, og om varmen har mulighed for at fordele sig over hele huset, men forsøg dog med den gamle, det kan da være den er bedre end skorstensfejeren vurderer.

mvh
qfha