/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
DOS-boks
Fra : yearhouse
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 01-10-05 17:56

Hey

Jeg har lige downloaded "DOS-boks," og jeg vil derfor gerne køre mine (lidt ældre) spil.
Jeg er ikke så ferm til engelsk, og jeg vil blive glad, hvis en af jer kunne fortælle mig, hvad jeg skal gøre, når détte Z: kommer frem og jeg gerne vil køre/installere fra mit cd-drev?

på forhånd tak..
TOM

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-05 18:04

CD-drevet plejer at hedde D: brug det istedet for Z:

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 01-10-05 18:11

tak Arne.....mendet hjælper squtte......uanset hvilket bogstav jeg bruger, fortæller den mig at det er illegalt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-05 18:15

Er DOS-Boks et gratis-program? Så giv mig lige et link så skal jeg prøve ad. Det er lidt svært at hjælpe dig, når jeg faktisk ikke aner hvad du taler om

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-10-05 18:42

Du kan ændre dit CD drev til Z: så skulle det virke.

//bentjuul

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 01-10-05 19:04

Tak Arne....hvis du har TID, ville vi blive glade.
Det skulle være så enkelt.....men jeg er jo fra ÅÅÅÅÅÅrhus

http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-05 19:11

Nu kan jeg se at der er TO forskellige downloads, du skal vælge den anden idet den første er beregnet til styresystemet OS2. Fortæl lige hvilken du har downloaded inden jeg begynder på for megen unødig test.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 01-10-05 19:17

Windows version 0.63 Win32 installer

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-05 19:56

Det er jo noget med at du skal have et DOS-program som du ønsker at køre under Windows XP. I DOS kunne man opsætte er række parametre i en fil ved navn Autoexec.bat. Det kan man ikke på samme måde i XP. Det er dette programmet kan hjælpe dig med. Hvis du har installationsvejledningen til dit gamle DOS-program vil der stå hvilke ting der skal rettes/indføjes i Autoexec-filen. Alt dette kan programmet gøre for dig og oprette en ny Autoexec der kan køres på XP. Det er lidt indviklet og kræver nok en større NØRD end dig. Kan ikke hjælpe dig yderligere.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-10-05 20:23

Haløjsa
Der findes en windows brugerflde til DOSBOX, den hedder defend. I defend kan man så via forholdsvis simple menupunkter opsætte autoexec.bat og config.sys filer som er nødvendige for at emulere DOS.
Men kære yearhouse hvis du absolut vil have gamle dos-spil til at køre på en XP maskine, så er du også nød til at lære hvordan du bruger DOSbox og evt Defend. Der er udmærkede vejledninger på programmernes hjemmeside, desuden er der færdige opsætninger til mange DOS-spil, som man så blot kan downloade og installere. Det jeg synes der er aller smartest er at man faktisk selv kan bestemme hvor hurtig den emulerede maskine skal være.
Her er et link til forskellige Guide's. http://www.vogons.zetafleet.com/viewforum.php?f=39
Kig lige her også her kan du blant andet finde et link til Defend: http://dosbox.sourceforge.net/download.php?main=1
Download defend : http://members.home.nl/mabus/dfend.htm

God arbejdslyst.

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 01-10-05 20:28

Tak for svaret arne.jakobsen...... Og mig, som troede det var så enkelt, at spille min gode gamle spil....*snøft*.

Jeg tror datteren ville blive vildt forelsket i dén, der kan fortælle, hvad vi SÅ gør *G*

Mange Hilsner
TOM .....(trøster hende)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-05 20:33

Hej TOM. Ked af at jeg ikke kunne være til større hjælp, men som også Brassovitski siger, er det noget man er nødt til at lære. Den slags DOS-ting er ikke altid lige SÅDAN at gå til. Desværre. Hilsen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-10-05 21:00

Hej
Lige en slutbemærkning
Kig på nettet og se om du ikke kan finde en god brugt maskine og kør så f.eks. Win 98 på den.
En anden løsning kunne jo være at købe en HD-skuffeindsats til din maskine, og så have 2 skuffer med en HD i hver, den ene med dit normale XP, og den anden med en Win 98 som også kan køre forskellige DOS-spil. Så skifter du simpelt hen skuffe alt efter hvilket system du vi bruge.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 02-10-05 10:09

Hmmmmm.....Jeg er ikke så klog igen *GGGGGG*......Jeg har altid forestillet mig, at Styresystemet OSSE blev en del af maskinen....

Jeg har to HD i min pc.......Vil det sige, at jeg problemfrit kan indlæse en Windows -98 på den anden disk?

Ved Win 98 skal der vel bruges en startdiskette?

Jeg har altid været lidt tilbageholdende med disse bootdisketter, da jeg mener at få en bemærkning om, at den sletter ALT fra min HD uden at spørge om drev?

Kan man overhovedet opdrive win -98 nogen steder?

venligst
TOM

(uha Brassovitski....skal nok tænke point til dig næste gang)