/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
5 strengede bas
Fra : shallowbay
Vist : 868 gange
50 point
Dato : 01-10-05 14:29

må jeg lige stille et hurtigt spørgsmål til bassisterne? hvorfor er der 4 strenge på noget og 5 på andre? ..og nu kommer så det mest latterlige... Hvad er bedst?

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 50 point
Dato : 01-10-05 15:41

Tja... Hvad der er bedst er jo en smagssag... det afhænger jo lidt af hvad for noget musik man spiller.

Men man kan groft sige at der er "kortere" mellem tonerne på en 5 strenget. Altså der er en ekstra streng så man ikke skal flytte fingrene så langt for at ramme de ønskede toner, og derved kan man spille hurtigere på en 5 strenget fremfor en 4 strenget.

Lidt samme grund til at der bliver lavet 7 strengede guitarer.. på en 7 strenget guitar, har man dog også den fordel at man kan nå nogle toner der ellers ville være meget svære at nå på en normal 6 strenget. Og derved kan man spille nogle flere akkorder med syrede udvidelser.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Saladin

Dato : 15-01-06 13:06

Jeg betagter det ikke så meget som en forøget hurtighed der er årsagen til en 5-strenget bas. Den største forskel er, at den femte streng åbner for 5 dybere toner, som en 4-strenget ikke kan klare. Dette bruges til at skabe ekstra "bund" i et nummer, hvis man ønsker det. Sommetider må man på en 4-strenget søge længere "op" på bassen for at ramme de nødvendige toner, hvor man på en 5-strenget derved får dybere alternativer i kraft af den femte streng. Man kan også få 6-strengede basse, hvor den sjette streng da er en tyndere - altså kan man da spille endnu lysere.

Hvad der er bedst? Flødeis eller chokoladekage? Det er ret subjektivt. Jeg spiller fx næsten kun 4-strenget og har prøvet 5. 4 strenge er rigeligt til mig og udfylder fint mine behov. Jeg har dog en 5-strenget når jeg engang imellem skal give et nummer en meget dyb og tung feeling.

Gammelt spørgsmål... Men nu faldt jeg lige over det.

Godkendelse af svar
Fra : shallowbay

Dato : 17-01-06 08:51

Tak for svaret fluffyclaus.