/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
redigering af dvd film optaget på hd opt~
Fra : Pete.Sinner
Vist : 565 gange
100 point
Dato : 30-09-05 19:40

Der må da være et computerprogram der kan lave en direkte redigering af dvd film, der er optaget på en hd optager..

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 30-09-05 20:19

Prøv MS Moviemaker.
Hent opdateringer/Codex, fra MS, så du kan bruge den til DVD.
Har du SP 2 er der flere muligheder, angående redigering.
Har dog ikke selv prøvet den endnu...
mvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-09-05 23:50

smxxx, Peter mener nok en DVD harddiskoptager.
De fleste af dem kan jo godt lave en grov redigering selv.
Men når de først er i MPEG format er det vist ikke sådan at redigere.
Jeg tror nok de så skal konverteres til et andet format for at Windows Moviemaker, eller andre redigeringsprogrammer kan klare opgaven.
Men lad os høre hvad andre mener?
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : CornerRoyal

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-05 01:39

Hej Pete.
Kom igrunden herind for at finde info om tuning af scootere, men faldt lige over denne tråd.
Men for at vende tilbage til spørgsmålet, så vil jeg umiddelbart svare nej.
Som smxxx siger, er MPEG-formatet i forvejen svært at "gøre bedre" end den kvalietet det nu en gang er i, men du kan altid klippe og klistre film med Windows Moviemaker så tosset du vil, men jeg tror du vil hen i retning af at brænde udsendelsen/filmen over på skiver, så du kan nyde den når du vil ikke?
Her er mit råd at sætte dig ind i dvd-ripningen, som kræver en computer og et dvd-drev. Istedet for at optage filmen på en harddiskoptager, i et format som ikke er tilfredsstillende (udover når du ser det fra hd-optageren vel og mærke), udelukkende at optage filmen på computeren. På en pc ser en hd-optagelse altid grumset ud, hvis du overfører optagelserne dertil.
Mit råd. Skaf en god computer, hent programmet Dvd Decrypter, "krymp" filerne med Dvd Shrink (osse et program), fjern diverse udenlandske lydspor og undertekster, og brænd skidtet på en almindelig brændbar dvd skive.
Garanterer dig en ligeså god kvalitet som originalen omend endnu bedre.
En hd-optager skal kun give dig muligheden for at gense programmer, du ikke nåede at se og til nød bruges som mp3-anlæg med nogle gode højtalere tilsluttet!
Vil du konvertere MPEG-formatet til et andet format, skal du endnu dybere i nørderiet og have fat i de såkaldte Codecs og nogle helt andre programmer, men jeg vil stærkt fraråde dig dette, da det er lige med et utilgiveligt kvalitetstab af et i forvejen komprimeret format.
Man kan ikke tage 10 kilo tomater, lave dem til ketchup, og derefter til tomater igen!
Håber det kunne bruges.
VH CornerRoyal

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 01-10-05 03:57

hmmm der kunne skrives meget her
men for at afspille sådan en optagelse på din standalone dvd afspiller så skal den køres igennem evt tempgenc dvd author det har noget med gop filerne i mpeg at gøre men tjek denne her side ud www.dvdrip.dk

ellers er du nød til at udybe det noget mere altså hvad det skal bruges til osv

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 01-10-05 05:40

Hej.
Har et lille ripper program
www.steenmartinsen.dk
ved ikke om det virker, men et besøg værd...
mvh

Kommentar
Fra : filmbent

Dato : 04-10-05 18:51

Hej
Jeg anvender et program ved navn Pinnacle Studio 9 PLUS
I det program kan du importerer MPEG filer og redigerer i dem

Du kan finde programmet her
http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/uk/Home

Godkendelse af svar
Fra : Pete.Sinner

Dato : 13-04-06 07:34

Tak for svaret CornerRoyal.

Kommentar
Fra : smadderdk

Dato : 04-11-06 04:35

findes der et program hvor jeg kan gå direkte ind og redigere hjemmevideo optagelser fra en sony 304 dvd. For mit problem er at jeg gerne vil ha to eller flere 8 cm dvd - rw langt over på en 4.7 gb skive. Har prøvet med et program som bruceup men programmet undrestøtter ikke vob filer som kan blive afspillet i dvd afspilleren har også prøvet at undlade at finalize skiven i videocameraet før redigering men så kan computeren ikke læse skivens indhold.