/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fluer i aflukket værelse
Fra : jysch
Vist : 2093 gange
100 point
Dato : 30-09-05 12:50

Jeg har et værelse ovenpå som kun bruges til opbevaring. Det er ikke hver måned jeg kommer ind i rummet.

I går var jeg lige derinde og der var pludselig en masse fluer derinde. Vinduet havde ikke været oppe i år og der er kun ting, som er pakket væk - garn, bøger og forskellige andre ting. Intet spiseligt - udover døde fluer.

Er der nogen som har en forklaring på hvor alle disse fluer kan komme fra og måske også en varig løsning på problemet.

Mvh. Jysch

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 110 point
Dato : 30-09-05 12:57

Hej jysck.

Fluer kan jo komme ind alle vegne
Hvis der har ligget et muselig eller sådan noget, kan de være tiltrukket af det og have lagt en masse æg som nu er udklækket.

Vi har haft samme problem i campingvognen efter at den havde stået stille en vinter. Forklaringen må være at der er lagt æg som er udklækket.

Ikke så rart, men du kan jo roligt sprøjte med insektgift når det er et rum I ikke bruger så meget..vi sprøjtede campingvognen og lod den stå lukket i nogle dage.

Venlig hilsen vil.du/Dorthe.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-09-05 14:09

Fluer kan komme ind allevegne med mindre rummet er hermetisk aflukket og nærmest lufttæt, den mindste sprække er stor nok, hvad f.eks. med nøglehullet? Hvis de er der, har de helt sikkert også haft noget at leve af/på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-09-05 14:25

Sprækker langs vinduesrammer er et populært sted , også selvom der er tætningslister. Også inde i koblede rammert er et populært sted. De fluer, der kommer ind i vinterhalvåret, er ikke ordinær stueflue, men en art, der i sommerhalvåret specialiserer sig i at lægge æg på intetanende regnorme - havemandens bedste venner - hvor larverne æder sig igennem den uskyldige vært, kravler ind i folks vinduer og pludselig udvikler sig til en sværm. Du har min velsignelse til at aflive dem med midler spændende fra støvsuger og fluesmækker til og med pyretrin.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-09-05 14:25

Sprækker langs vinduesrammer er et populært sted , også selvom der er tætningslister. Også inde i koblede rammert er et populært sted. De fluer, der kommer ind i vinterhalvåret, er ikke ordinær stueflue, men en art, der i sommerhalvåret specialiserer sig i at lægge æg på intetanende regnorme - havemandens bedste venner - hvor larverne æder sig igennem den uskyldige vært, kravler ind i folks vinduer og pludselig udvikler sig til en sværm. Du har min velsignelse til at aflive dem med midler spændende fra støvsuger og fluesmækker til og med pyretrin.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 30-09-05 14:53

en mus
arne har formentlig ret, et muselig (eller rotte-) har ageret udklægningsplads for en generation af fluer.

Problemet er overstået, de har ryddet op efter sig

en anden mulighed er at fluer på denne årstid leder efter steder at overvintre, måske har "dine" fluer alle fundet det samme indbydende hul. I så fald falder de snart til ro - og de fleste dør til foråret når de ikke kan finde ud.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-09-05 16:07

*hoost* afventer at A.J. returnerer og får sat tingene på plads?

Museliget tager jeg altså æren for!

ehmm...Og også at de små bæster kan komme ind alle vegne - men ok, det bliver jo mere sandt når det bliver gentaget

Rigtig god weekend.

Venlig hilsen vil.du/Dorthe.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-09-05 18:45

Jeg vil nu nok lige komme med en enkelt bemærkning om at løse problemet....Jeg har selv haft den samme oplevelse i et ældre hus ...Fluerne kom her ind fra et hul i loftet (der var nedsænket loft) jeg tættede det og problemet var løst...Da jeg senere rev det nederste loft ned var der .........Rigtigt Dorthe....muse mumier..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-09-05 22:34

bvadr *GGG* - men ok, hvis var blevet til mumier, så var de vel egentlig ikke 'splattede' længere

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-09-05 23:44

Nej splattede !!!!!!!!!!!!!! jeg tror at der var mindst 20 mumier og ca lige så mange som lå i reservedele da jeg fik det loft pillet ned ..............Hvor længe de har lagt der ved jeg ikke men sikkert flere år............Så det med at lægge gift i hytte og pine alle steder er ikke altid lige smart ..de små kræ ligger jo tørrer et eller andet sted efter deres bortgang.

Sverola

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 02-10-05 17:46

Tak for svaret vil.du.