/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Prægtig skørhat.
Fra : Falsled
Vist : 2694 gange
200 point
Dato : 30-09-05 12:14

Da man jo ikke altid kan finde Karl Johan, vil jeg høre om nogen kan fortælle om Prægtig skørhat er værd at spise og hvorledes den skal tilberedes? I rå tilstand giver den jo en brændende fornemmelse. Men hvordan er den stegt?

Accepteret svar
Fra : nollerik

Modtaget 210 point
Dato : 30-09-05 12:23
Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 30-09-05 12:25
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-09-05 13:41

Prægtig Skørhat er ganske rigtigt en smule skarp i rå tilstand, men denne skarphed forsvinder totalt under stegning. I modsætning til de fleste Rørhatte brillerer Skørhattene og især P. Skørhat ved at bevare et dejligt "bid" efter stegning. Om du så kan lide dens smag er jo op til dig. Jeg synes den smager dejligt og er specielt velegnet til omeletter eller som garniture evt. stegt med lidt løg. Min søster derimod kan ikke lide den, smag og behag er forskellig. Men jeg synes absolut du skal give den en chance da den ofte kan findes i store mængder. Finder du mange, kan du stege dem tørre UDEN fedtstof og så fryse dem ned. De kan så holde sig i op til 6-7 måneder, mindre hvis du steger i fedtstof. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 02-10-05 16:05

Tak til nollerik og Arne jakobsen for udmærkede svar. Blot er jeg nu kommet lidt i tvivl efter at have studeret billederne: hvordan skelner jeg med sikkerhed Prægtig skørhat fra Giftig Skørhat???? Jeg synes sørme de ligner meget!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-10-05 16:34

Du mener formentlig Lille gift-skørhat eller Stor gift-skørhat. Disse er altid HELT pastelrøde i hatten og stokken er altid HELT hvid. De er også generelt meget mindre og en lille smagsprøve på lamellerne er brændende skarp. (husk at spytte ud). Prægtig skørhat smager en lille bitte smule skarpt, er væsentligt større og har en orange farvetone ind imod centrum af hatten. Den røde farve er ikke nær så Pastelrød nærmere lidt afbleget rød og den har altid et svagt rødligt skær øverst på stokken. De er faktisk vanskelige at tage fejl af i virkeligheden.

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 03-10-05 10:05

Tak til svampeeksperten Arne. Jeg skal altså kigge efter det orange i centrum af hatten? Og måske en smule gulfarvning af lameller og stok? På den anden side: er det ikke nemt at tage fejl? Har lige fundet dette på nettet:
Russula paludosa should probably not be eaten. While several field guides label it "edible," it is very hard to identify with certainty, especially when it is red (which is most of the time). At least one red russula is known to be poisonous.
Måske skulle man afstå? Hvad med orange kantarel som jo er nem at kende? Den er vel ikke umagen værd? Lærkehat er der også masser af i den vestjyske sandede plantage, men den er vel heller ikke meget værd(har prøvet). Det er jo lidt usikkert om der er flere Karl Johan her i oktober. Hvad anbefaler du at jeg går efter? Jeg er nok noget af en kylling, så bestemmelsen skal være sikker!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-05 11:39

IKKE gulfarvning af lameller og stok men som jeg skrev et svagt rødligt skær øverst på stokken. Med hensyn til den engelske artikel: Du vil altid kunne finde nogen der synes at ALT er farligt. Brug de kendetegn jeg anviste i min 02-10-05 16:34 så er der ikke nogen tvivl. Og poisonous dækker alt lige fra en let mavekrampe til dødeligt giftig. Der findes ikke dødeligt giftige skørhatte. Nogle mennesker synes at Orange kantarel smager godt andre at den er smagløs. Prøv selv. Lærkerørhat gider jeg ikke p.g.a. dens bløde konsistens. Jeg synes du skal gå efter rørhatte, tragtkantareller og pigsvampe. Find dem i en god nyere svampebog, de er nemme at lære at kende. Knæk og bræk.

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 03-10-05 14:35

Mavekrampe er ikke noget jeg går efter. Men jeg prøver hvis jeg kan se en rødfarvning på stokken(mener at have læst om gulfarvning af lameller?). Pigsvampe har jeg aldrig fundet. Og heller ikke tragtkantarel, hvad jeg ikke forstår, da Hans Edvard Nørregård-Nielsen fandt masser i sin plantage(på den anden side af fjorden) og de da burde være der? Tak for tips.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-05 14:53

Falsled for pokker. Nu siger jeg det for sidste gang, så hør efter: Prægtig skørhat er IKKE den mindste smule giftig. Og hvis den ser ud som jeg har beskrevet det, er der heller ikke noget at tage fejl af.
Om du har fundet pigsvampe før er OGSÅ hamrende ligegyldigt, de kan IKKE forveksles med noget andet. Læs mine indlæg ordentligt og gør som jeg siger. Hvis ikke, er du nødt til at købe dine svampe i al evighed. Og luk så den tråd. Nu kan der squ ikke koges mere suppe på DEN melbolle.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 03-10-05 17:39

Suppe på en pølsepind!!!

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 03-10-05 18:19

Trist at en snak om svampe kan føre til sådanne aggressioner! kandu er jo ellers et udmærket sted, hvor jeg har fået hjælp til mange spørgsmål. Men det her gider jeg ikke. Slut herfra.

Godkendelse af svar
Fra : Falsled

Dato : 03-10-05 18:20

Tak for svaret nollerik.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-05 18:29

Falsled, så skulle du lære at sætte pris på den hjælp du får i stedet for gentagne gange at læse noget der ikke er skrevet og ligegyldigt hvor meget jeg forklarer dig og besvarer dit spørgsmål bliver du ved med at være mistroisk. Når jeg f.eks. giver dig rådet om Pigsvampe, er det det da fordi jeg ved at det er en sikker og nem art, hvorfor svarer du så med at du aldrig har fundet pigsvampe? Det er da sagen fuldkommen ligegyldig. Du optræder overfor mig som om du ikke stoler en skid på hvad jeg siger, og så er det slut med al hjælp. Det gider jeg da ikke spilde min tid på. Du kunne have lukket spørgsmålet allerede da du svarer med din alternative profil horseman (men det var vist en smutter) nej du, du er ikke et godt svar værdigt. Bvadr.

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 04-10-05 08:47

Til Arne. Det er da ikke sagen fuldkommen ligegyldig at jeg ikke har fundet pigsvampe! Da de ikke vokser på "mit sted" er de jo ikke aktuelle for mig. Men der er andet der tyder på at du ikke kan læse inden ad. Nu håber jeg bare du kan finde andre at kaste dig over og således få afløb for dine aggressioner. Det hjælper dig sikkert! Blot håber jeg ikke at du også huserer indenfor andre emneområder!

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 04-10-05 08:51

Supplerende til Arne: Nu var jeg lige inde og kigge på din profil og forstår straks alting bedre! Jeg havde haft en mistanke om at du havde været noget ved militæret!
Men du mangler at forstå, at det ikke er alle os civilister der forstår at goutere din tone!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-10-05 10:09

At du ikke har fundet pigsvamp skyldes kun at du ikke har ledt de rigtige steder. Hvis Falsled betyder at du er fra Fyn, kan du prøve Snarup Skov hvor den er ganske almindelig. Har du først fundet den der, vil du sikkert selv kunne finde andre skove med tilsvarende bevoksning og jordbundsforhold hvor du kan finde den.

Min tone var perfekt, indtil det gik op for mig at du satte spørgsmålstegn ved min ekspertviden og simpelthen ikke havde læst mine kommentarer ordentligt. At du så i trods som et andet lille barn giver point til den forkerte svarer viser jo endnu engang hvor få brikker du har at flytte rundt med. Hvis du alligevel selv ved bedst, så lad være med at spørge andre.

Kommentar
Fra : Falsled

Dato : 04-10-05 16:12

Til Arne. Hvis du endelig vil have det sidste ord, så for min skyld gerne. Lov mig blot en anden gang at du ikke involverer dig i mine spørgsmål. Jeg gav naturligvis mine points til nollerik som ikke overdængede mig med arrogante, bedrevidende platheder. Almindelig høflig og venlig omgangstone er et must i dette forum, men du er som nævnt nok miljøskadet. Fyr blot endnu en ladning. Jeg er stoppet.
PS. Og så skrev jeg faktisk om Vestjylland og ikke Fyn.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-10-05 16:21

Så er det endnu mere mærkeligt at du ikke kender og har fundet Pigsvampe. I vore Vestjydske nåletræsplantager er den en af de aller almindeligste svampe. Du er bedrevidende når du ikke accepterer en uddannet svampeeksperts råd og anvisninger. Men selvf. kan du ikke se nogen fejl ved dine egne handlinger. BVADR
Du skulle bare have lukket spørgsmålet da du havde fået svar på dine tillægsspørgsmål istedet for at fortsætte med at stille spørgsmål og kommentere mine kommentarer. Når du er fra Vestjylland og aldrig har fundet Pigsvampe må jeg sige at "Så er du absolut nybegynder og så burde du takke mig for mit råd om denne gode, nemme spisesvamp der ikke kan forveksles med noget andet", men du har åbenbart skide svært ved at indrømme at der er noget du ikke ved. MERE BVADR

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-10-05 16:23

P.S.: Du skrev ikke i hvilken egn af Danmark du bor og samler svampe. Jeg skulle altså også gætte mig til dette. Endnu et bevis på hvor dum du er at du ikke fatter at du er nødt til at give de nødvendige oplysninger for at få korrekt råd og vejledning.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 04-10-05 18:09

Nå, er jeg nu blevet forkert - med hvilken begrundelse??