/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Spartling af cementgulv
Fra : fk2001
Vist : 17749 gange
50 point
Dato : 30-09-05 11:26

Vi har flyttet et par vægge i vores hus. Der er lidt niveauforskel i overgangen på gulvet hvor den gamle væg var, på 2-4mm. Gulvet er cement. Jeg regner med blot at spartle niveauforskellen ud. Hvor bredt et stykke skal jeg spartle over for at skjule en forskel på 4mm? Der skal gulvtæppe ovenpå. Hvilket materiale er bedst at spartle med ved så tyndt et lag?

Venlig hilsen
Fk2001

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-09-05 11:54

Selvnivellerende gulvspartel, men hvis du vil have møbler mv. til at stå ordentligt skal du have et lag på hele gulvet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-09-05 12:41

selvnivellerende spartel er ikke særligt selvnivellerende, og det er meget dyrt. hvis du bruger ganske alm gulvspartel, og jævner forskellen ud over 1 - 1,5 m, skulle det ikke give de store problemer. hvis du skal have gulvtæppe på, skal det være helt uden kanter og knolde, men hvis du skal have flydende trægulv ovenpå, har det knap så stor betydning med en lille ujøvnhed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-09-05 12:52

Ja, ja, jeg er enig i at det ikke nivellere sig selv fuldstændigt, men i modsætning til almindelig spartel, der skal trækkes u centimeter for centimeter så kan man bruge noget større bevægelser til at fordele selvnivellerende spartel som f. eks. en liste på et skaft.
Jeg tvivler i øvrigt på, at uøvede vil kunne bruge trækspartel med godt resultat på så stor en flade og gode resultater koster jo.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-09-05 13:11

det er nu ikke så svært som det lyder. har selv prøvet, og det gik fint. en 60 cm bred spartel og et vaterpas på 120 cm, så har man hvad man behøver

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 50 point
Dato : 30-09-05 16:43

alm gulvspartek er ok , bare du husker at prime først , ellers holder det ikke
du kan også bruge flydespartel , det er meget nemmere at arbejde med , men koster også lidt mere ( det bruger jeg selv, men når jeg også bruger 500-1000 kg om ugen betyder det også noget med den tid jeg bruger)
du skal spartle over mindst 1 m , ellers bliver det ret synligt
hvis du skal have trægulv , kræver det at du retter det helt op , ( og ikke som trimare46 siger, så går det galt )det er meget mere krævende end tæppe mht at det er jævnt

hvis der kommer lidt knolde i spartlen ( hvad der nemt kommer , når du ikke er rutineret ) er det nemmest at skrabe dem af med en bred spartel inden det er helt tørt, bare vær forsigtig , så er det næsten ligemeget hvad type du bruger , medmindre tæppet skal fuldlimes på

jeg arbejder til daglig som gulvmontør , så har en del erfaring med dette

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-09-05 21:01

Hej.
Jeg vil mene at der vil blive det man kalder støbe skar hvis du vil forbinde to gulve med så tyndt et lag af spartel eller en eller form for beton.Jeg har ofte set at næsten ligegyldigt hvad man gør så kommer der en "vulst" i tæppet der hvor revnen , eller i dette tilfælde væggen har været.Jeg vil derfor foreslå at lægge en gulvspån plade over hele gulvet og så gå videre derfra ....

Mvh sverola

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-10-05 02:41

sverola>>det kan nemt undgås , hvis du har set det er det udentvivl fordi der enten er brugt beton istedet for spartel , eller også har de bare ikke været grundige nok
jeg har også set nogle af vores folk der burde være uddannede gulvfolk , der ikke kan spartle, og det er for det meste fordi de ikke gider bruge den tid det tager at gøre det ordentligt

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-10-05 09:47

Jo det er sandt hvad du der skriver Bredker..............vi fik spartlet et stykke på jobben hvor der kører truck hver dag og det holder fint...Men jeg gav fk 2000 rådet om at lægge en spånplade fordi jeg troede at han skulle gøre arbejdet selv...og der er jo lidt isolering i spånplade.. jeg brugte det selv ovenpå et gulv hvor vi havde flyttet en væg og da brugte jeg "hulrummet fra den gamle væg til at lægge højtaler ledninger i ....

sverola

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 03-10-05 09:26

Tak for alle svarende.

Jeg heller mest til løsningen med gulvspartlen som nok er det billigste. Jeg har set lidt på noget gulvspartel i jem&fix men der står på posen at minimum tykkelse skal være 4mm. Ville det mon kunne bruges hvis jeg primer først eller er det det forkerte jeg har set på?

Jeg tænkte også på om flisespartel kunne bruges da dette ser ud til at kunne spartles i tyndere lag.

Gulvtæppet skal lægges løst på – kun hæftes med dobbeltklæbende tape hvor det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-10-05 11:07

Lige et sidste råd som jeg vil give ....(måske det lyder dumt men.....) du får hvad du betaler for ....Jeg ved at det ikke er sådan et råd du er ude efter men sandt er det ............Jeg siger dette fordi jeg har alt for ofte set folk som køber " billige " materialer til huset og faktisk sparer sig fattig.
Gulvmaling til beton er et exempel.Men jeg håber at du får løst dit problem på en tilfreds stillende måde
mvh

sverola

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 03-10-05 11:28

Det lyder bestemt ikke dumt. Jeg er helt enig I at man kan spare sig fattig. Pris og kvalitet hænger ofte sammen. Nogle gange er det dog mere bekvemlighed man giver ekstra for. Det var derfor jeg satsede på gulvspartlen frem for det selvnivellerende produkt. Hvis det virker er det ok, selv om jeg skal bruge et par timer på at spartle tre m2.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-10-05 11:39

Ja jeg ved hvad du mener med bekvemmelighed ...lider selv lidt af det ind imellem
Men skulle det nu ikke virke så kan du jo altid senere fjerne tæppet og lægge spånplder og så lægge tæppet på igen ......så er det jo bare et par timer og lidt spartel det har kostet ekstra......... Men du ser jo at mange her gerne vil komme med akkurat den løsning som de er overbeviste om er den rette og det er jo i sig selv en god ting ..........."sammen er vi stærke"
Ha en go dag

sverola

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 03-10-05 17:57

du kan fint bruge den gulvspartel fra jemogfix
dobbeltklæbende tape holder ikke på beton , der skal du bruge lim , hvis du selv lægger det , så husk at det er vigtigt at du limer , især i enderne , ellers risikere du at tæppet kryber , så det mangler et par cm om et par måneder , og det er ikke til at rette når det først er krøbet

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 25-10-05 15:34

du skal huske at lukke dine spørgsmål, når du har fået svarene

Godkendelse af svar
Fra : fk2001

Dato : 29-01-07 11:47

Bedre sent end aldrig at få lukket et spørgsmål. Tak for alle svarende.