/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Data erklæring til Virago XV 1100 1987
Fra : fmll
Vist : 1094 gange
100 point
Dato : 30-09-05 01:31

Jeg har købe en Virago XV1100 fra Californien og vil gerne vide om jeg skal have en data erklæring eller data blad for at få den synet i Danmark. Hvis jeg skal, er der én der kan skaffe den til mig eller ved hvor jeg kan få den.
fmll.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-09-05 04:21

Hvis det kræves, (det kommer an på om den er typegodkendt i DK, og jo, den er sådan set typegodkendt i DK, men der kan være afvigelser på motorcyklens tekniske og mekaniske dele), har du den mulighed at spørge om det hos den danske importør af Yamaha www.yamaha-motor-scandinavia.com

Hvis det viser sig, at californiamodellen ikke kan komme ind under den danske typegodkendelse, skal du have lavet noget der hedder en godkendelseserklæring.

Det kan du få yderligere oplysninger om ved at henvende dig hos Statens Bilinspektion.

mvh dova

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 30-09-05 08:00

Du kan få besvaret praktisk taget ALLE spørgsmål omkring din Virago ved at henvende dig her og evt melde dig ind...der er masser af "fordele" ved at være en del af dette fællesskab: http://www.virago.dk/

God fornøjelse og held og lykke med din nyerhvervelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : fmll

Dato : 30-09-05 10:19

Jeg har talt med Yamaha importøren. De vil have 2.500 kr. for at for ekklæringen. Det synes jeg er alt for meget.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 30-09-05 10:40

Ja, det er mange penge for et stykke papir, men de afviser da trods alt ikke helt at hjælpe:

For nogen år siden købte vi en Kawasaki der kom fra Californien.
Ham der havde haft den med hjem til DK var en der havde købt den mens han havde arbejdet derovre, men han fik at vide at det slet ikke kunne lade siog gøre at syne den her, grundet den manglende typegodkendelse, så han havde opgivet og solgt den til en forhandler hvor vi så købte den "til ophug uden danske papirer". (dengang var der ikke andre af den model i DK).

Vi løb så ind i samme (værre) problem, idet Kawasakiimportøren overhovedet ikke var villig til at hjælpe med særlig meget.

Vi fik så hjælp af en bekendt til at kontakte den Hollandske importør og fik papirerne ad den vej.
(De ville dog ikke sende papirerne til privat, kun til den danske importør, så vi måtte igen have fat i ham, og fik så med lidt overtalelse lov til, at papirerne blev sendt til ham hvor vi så hentede dem)

Men undersøg nu først om der kræves det typeblad på den, inden du smider penge ud på papirer som måske ikke er nødvendige.

mvh dova

Kommentar
Fra : fmll

Dato : 12-10-05 21:13

Jeg har fået synet og godkendt Viragoen i dag og der var ingen problemer i det. Jeg ringede til synshallen og spurgte hvor meget data de forlangte. Vi har heldigvis fået brudt statens monopol på syn og mange af de nye synshaller ligger inde med en masse oplysninger og data. Det er også her blevet "nye tider" og på nogle områder er det blevet lettere at bo i Dannevang.
Tak for svarene, jeg ville gerne dele pointene, men kan ikke finde ud af det, så de går til dova der gav mig hele 2 svar.
Også tak til pallenoc.
Hilsen Fmll.

Godkendelse af svar
Fra : fmll

Dato : 12-10-05 21:14

Tak for svaret dova.