/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min kat den lugter
Fra : henper
Vist : 1141 gange
50 point
Dato : 29-09-05 21:22

Det er simpelthen ulideligt. når den har været på huset og tisset kommer der en rigtig grim kraftig lugt "det er helt så det svirer i øjenene" det er det jeg har gået og tænkt på at hvis jeg steriliserer min kat "sigurd" forsvinder lugten så. eller er det bare spild af penge.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-09-05 21:24

altså, har lidt svært ved at finde ud af om det er en han eller hun kat ?
Den lugter ?? Den hedder sigurd ??? og du vil havde den steriliseret ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 21:27

Vi har fået vores hanhund kastereret, og det hjalp utroligt, da han blev til nikki-line, istedet for nikki

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 29-09-05 21:28

du mener nok Kastereret.
Det kommer lidt an på hvor gammel den er. Hvis den er forholdsvis ung, vil det fjerne lugten (den vil ihvertfald lade være med at strinte)
Om ikke andet, så er det altid en go ide at få den kastereret.
1. vi undgår uønskede killinger i nabolaget
2. den er hjemme på faste tidspunkter
3. den er ikke fuld af sår grundet slåskamp
4. den løber aldri så langrt så du ikke kan kalde den hjem

En kasteration koster omkring 800 kr (i den pris er øremærkning, som koster yderliger 100kr at få registreret)

Kommentar
Fra : henper

Dato : 29-09-05 21:33

Ja det er rigtig det var kastereret jeg mente. det er en han kat . den er 1 år.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 29-09-05 21:37

det lyder fandeme ulækkert! Send da den kat på et eller andet kattehjem!

Det kan KUN gå for langsomt!

Kommentar
Fra : henper

Dato : 29-09-05 21:40

det er det også

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-09-05 21:40

Lugten forsvinder. Jeg har selv 2 hankatte, som er kastreret.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 29-09-05 21:41

så er det tiden at få det ordnet,bare spørg din dyrlæge.
Fri for strintning.
Strejfning.
Mere kælen.
Tisser/strinter ikke indefor i bryggers/eller sko eller andet som dufter godt.
Ang med at få det ordnet hvis ikke han er tatoveret i øret, eller chippet, er det en god idee at få det ordnet i samme åndedrag.
Ring til de forskellige dyrlæger i området for at få den billigste pris,det er jo samme opr.
held og lykke.
ps. Han bliver meget omtåget efter narkosen
mvh eskild

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 29-09-05 21:43

p.s husk at efter at den bliver kastereret skal du holde igen med med ,da den ellers bliver for tyk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-09-05 21:48

henper

Hvis din hankat bliver kastreret forsvinder lugten, men du skal have en "kattebakke" som bliver tømt dagligt.
Med tømt mener jeg ikke, at du skal fjerne al grus, men det, der har klumpet sig sammen.

Held og lykke med din kat.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-09-05 21:53

Når katten er blevet kastreret vejleder dyrlægen dig mht. fodring.

Mine katte får kun foder købt hos dyrlægen.
Det foder, du kan købe i diverse supermakeder indeholder meget ofte tilsætningsstoffer, som gør at katten får en urinvejsinfektion, så hold dig fra det.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-09-05 22:43

Som ans siger - foderet er vigtigt. Den skal efter kastration have specialfoder, der ikke er rig på proteiner, da kastrerede hankatte har tendens til at danne blæresten.

God fornøjelse med det! Du får mere fornøjelse af den kat - selvom det selvfølgelig er et indgreb i naturen.

Vaxen

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 29-09-05 22:48

Forvent ikke at hankattehørmen vil forsvinde straks efter kastrationen. Den vil aftage gradvist, og være væk i løbet af 3 uger. Noget tyder på, at du også bør skifte til at bruge kattegrus der klumper (Bentonit) og en perforeret ske til at fjerne klumperne med. Indledningsvis så tit som muligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-05 23:50

Citat
1. vi undgår uønskede killinger i nabolaget
2. den er hjemme på faste tidspunkter
3. den er ikke fuld af sår grundet slåskamp
4. den løber aldri så langrt så du ikke kan kalde den hjem

Ja, jeg har 3 kastrerede hankatte, og jeg kan kun genkende nr 1 i den række teorier der, mine opfører sig som helt almindelige hankatte bortset fra de ikke kan formere sig

Men bortset fra det, ja så vil det fjerne lugten at få katten kastreret.

Men nu synes jeg så det lyder voldsomt, hvis dens urin er så stærk at det ligefrem svier i øjnene.

Er du sikker på, at den er flink nok til at drikke vand nok, det er meget ofte et problem med katte der f.eks. kun får tørfoder, at urinen bliver alt for koncentreret.
Og alle hankatte er disponeret for blæresten, igen noget at gøre med foderet, men kastrerede hankatte er særlig meget fordi deres urinrør bliver smallere når de bliver kastreret.

mvh dova

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 30-09-05 00:33

Punkt 1 på listen har jeg aldrig accepteret. Da hunkatte er polygame og har stærk kønsdrift, ofrer de alle kræfter på at finde en anden "rigtig" hankat. hvis en sådan ikke allerede har belejret hende.

Derimod finder jeg, at de knytter sig mere til deres hjem og deres mennesker og strejfer mindre.

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 30-09-05 08:54

Hvis ikke katten skal bruges til avl, så få den kastreret! En ukastreret hankat er ikke noget kæledyr, den strejfer i en radius af op til 10 km. fra hjemmet, slås, og markerer sit territorium, hvor det passer den, inklusiv i naboens sofa, hvis den kan se sit snit til at komme ind. Det gør min nabos kat! Vores egen er kastreret, og den har ikke den skarpe lugt, er rolig, kælen, og ikke spor fed - og sund og rask, selvom den i 9 år har fået almindeligt tørfoder fra supermarkedet.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-09-05 11:55

Katten er ved at være fertil og det er amoniak du kan lugte.

Det er ikke sikkert et lugten forsvinder ved at kastere katten, men det du skal være bekymret omkring er at den begynder at strinte indenfor. Og det kan kun stoppes ved at kastrere katten INDEN den begynder at strinte indenfor.

Samtidigt er der allerede talt for de andre fordele...

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 50 point
Dato : 30-09-05 21:49

Der er forskel på en kastration og en sterelisation. Begge dele kan benyttes både til han- og hunkatte. Ved kastration bliver de hormonelle dele fjernet, dvs. æggestok, æggeleder, livmoder ved hunkatte, og "kuglerne" ved hankatte. Herved får det enkelte individ ikke lyst eller trang til det modsatte køn, samtidigt med, det er ude af stand til at lave afkom. Sterelisation er en underbinding, så sædceller contra æg ikke kan passere, men hormonerne er intakte. Sterelisation bruges forholdsvis tit ved mennesker, kvinder som mænd, da nogle ikke ønsker (eller kan, af helbredsmæssige årsager) få børn - men kønsagten og lysten dertil, dvs. hormonerne bliver i disse tilfælde ikke berørt. - I fordums tider kunne man der i mod støde på mandlige kastrater, dvs. de var blevet kastreret i en ung alder inden puberteten, mest for at bevare en god lys sopran-sangstemme (bl.a. benyttet ved opera og kirkekor). Man brugte også kastration ved visse sindslidende personer eller voldtægtsforbrydere. Kastration er bare ikke lovligt i dag ved tvang.
En hankats urinrør bliver ikke mindre ved kastration, urinrøret er i forvejen lille ved hankatte contra hunkatte. Dét der er den største fejl ved kastration, er at hankatte bliver kastreret i en alt for tidlig alder, og sågar med dyrlægens anbefalinger. Tit bliver hankatte kastreret allerede fra 4-5 måneders alder, og det siger sig selv, at katten ikke er fuldt udviklet, ej heller urinrøret, i så ung en alder. En kat er tidligst udviklet i 1-2 års alderen, varierende fra race til race. Det anbefales altid at vente så længe som muligt med en kastration af hankatten. indtil man ikke kan holde lugten ud mere. Det kan du ikke nu, "henper", og din kat er over 1 år, så se at få det gjort nu. Efterfølgende er det rigtigt, at foderet spiller en stor rolle. Køb kun tørfoder, der er forebyggende mod urinvejssten (dette findes ikke i supermarkeder), men din dyrlæge kan vejlede dig vedr. foderet, de kører med Pescription Diet (dyrt!) - dog har dyrehandlerforretninger også de rigtige foder grupper, de forhandler bl.a. IAMS, Royal Canin m.fl. - også her kan du få fin vejledning.
Din kat vil forholdsvis hurtig tabe lysten til at strejfe, strinteriet holder også gradvis op, men evnen til at avle vil først helt være over 3-4 uger efter indgrebet. Det anbefales at knappe ned på madportionerne, da katten bliver mindre aktiv efter en kastration og dermed også har lettere ved at tage på. Lad ikke maden stå fremme hele tiden, men giv katten mad 2 x dagligt, hvorpå maden fjernes efter hvert måltid.
Glæd dig til en lugtfri og mere hjemmeglad kat.
Hilsen Akle

Kommentar
Fra : lagune

Dato : 13-10-05 10:12

jeg har selv katte . og kattens adfærd om det er hun eller hankat , er ligegyldigt.
Den afmærker et terretorium !!
Adfærdet kan være - at der findes flere dyr/kat/hund eller lignende.
Det samme sker i naturen..
Søg i søgemaskine ... kattens adfærd .. og skriv så det du vil have viden om ..
Venlig hilsen.
Lagune

Godkendelse af svar
Fra : henper

Dato : 23-10-05 12:31

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-10-05 13:03

Selv tak "henper"!