/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bilsyn t dæk eller h dæk toyota avensis ~
Fra : biksemad
Vist : 1221 gange
50 point
Dato : 29-09-05 19:59

jeg har en toyota avensis 1800 110 hk topfart 195 km jeg har fået den synet med t dæk men er det lovligt,jeg skal til og have nye fordæk og den skal snart til syn,men hvis bilen kan dumpe til syn på grund af t dæk så må jeg jo have 4 h dæk.det kan jo være at de ikke har opdaget det sidste gang den blev synet,hvad gør jer?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 20:03

t dæk går op til 190 km, så du bør skifte til h dæk, beklager

Kommentar
Fra : geu

Dato : 29-09-05 20:04

Hvis din bil er opgivet på typegodkendelsen til 195 km/t kan den ikke synes med T-mærket dæk. Hvad den før er synet med kan du ikke bruge til noget nu, hvis det er en "sur" synsmand du kommer til.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 29-09-05 21:51

det er ikke helt rigtigt....man kan godt få synet en bil med t-dæk selvom bilen har en højere tophastighed, hvis dækket er et vinterdæk. Endog q-dæk (op til 160km/t) er okay

mvh berpox

http://www.daeksikkerhed.dk/
Kig under "Pressemeddelelser" og rul ned til:
Særlige regler for anvendelse af vinterdæk og snekæder:

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 22:05

biksemad..... så kan du jo ligefrem vælge , men hvis du vælger t vinterdæk, så hold dig indenfor landets grænser, så

vidt jeg ved, ser Tyskland ikke på det på samme måde som i DK

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-09-05 22:15

Jo - i Tyskland må man også køre en dansk indregistreret bil på T-mærkede vinterdæk. Man skal blot anbringe
en mærkat, som angiver dækkenes max hastighed, i førerens synsfelt.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 22:20

berpoz... hold da helt op, hvor kan jeg blive klog på dæk, jeg videregiver det hele til sønnen, det var hans bog jeg læste i - han er lige startet på teknisk skole, som mekaniker, og der står det ikke i - det er da egentligt for dårligt!!

Godkendelse af svar
Fra : biksemad

Dato : 01-10-05 17:20

Tak for svaret berpox.