/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Må jeg lade hunden trække en bobslæde?
Fra : Bragesvej
Vist : 1640 gange
50 point
Dato : 29-09-05 17:23

Jeg tænker her til vinter at lade den trække (Hvis den kan) en plast kælk, med min søn ombord 3 1/2 år.

Jeg har selvfølig tænkt mig at købe en korekt sele til hunden!

Eller vil det være skadeligt for hunden og ikke mindst dyreplageri!
Hund:
Jack Russell 3 1/2 år gammel.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-09-05 17:41

Uhh... det håber jeg ikke... Vi gjorde det, da vores gamle vaps var ung og frisk. (Schæfer). Både han og børnene morede sig glimragende - så det lignede ikke dyreplageri... Men nu bliver jeg da helt i tvivl. Glæder mig til at høre andre.

Vaxen

Kommentar
Fra : mnistad

Dato : 29-09-05 17:45

God ide; Den vil sikker syntes det ert er sjovt, hvis du sørger for at den ikke får nogle dårlige oplevelser (påkørsler mm.) i starten.
Du kunne eventuelt holde lidt tilbage i kælken med en snor for at bremse den.
Hunden er udvokset. Så med mindre den lidet af skællet skader, vil den have godt af det. Og med mit kenskab til racen også nyde det.
Held og lykke.

MVH Martin

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 29-09-05 17:46

Hejsa

Jeg vil mene at en Jack Russell ikke er stor/robust nok. Godt nok vejer din søn ikke meget, men bare modstanden for at sætte igang vil jeg mene er for tung.

En Jack Russell er jo en arbejdshund men meget stændighed (sorry) Og jeg tror ikke at den giver op, selv om slæbet måske er for tungt. Og derved skader den måske sig selv.

Hvor stor er hunden og hvad vejer den?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 29-09-05 18:28

Hunden vejer vel 8 kg og er vel en små 35cm..som en Russell skal være.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-09-05 18:30

Det er ikke så meget robustheden, der kunne bekymre mig. Men mere det uoverskuelige i, at trække en slæde på et glat underlag: Hunden trækker og trækker og får slæden op i fart, med det resultat, at slæden suser afsted og knalder lige ind i bagbenene på den lille fyr.. Eller han må løbe hurtigere og hurtigere for ikke at blive ramt...
Eller DU må trække den modsatte vej, så slæden ikke ryger ind i rumpen på ham.. Og det reelt bliver til en trækken og hiven mellem dig og din hund, altså han måske trækker meget mere end der er behov for..

Jeg har haft berner sennen før. Og det er jo en hund, som man bruger til stille og roligt at trække vogne. Måske er det den slags trækken, du forestiller dig. Men den vogn, som en berner trækker, den har monteret en bøjle, som forhindrer, at vognen ruller ind i hunden.
Til en slæde bruger man jo oftest flere hunde, som løber i en vifte. Så de ikke så let bliver ramt af en for hurtig slæde.

Men du kan sikkert få din hund til at hjælpe dig med at trække drengen op af bakker, og så kan drengen selv køre ned igen.

Dyreplageri??? Tjah, det bestemmer du. Hvis du TVINGER din hund til at trække ved slag og skældud, så er det dyreplageri. Men så længe han og I synes det er en sjov leg, så ER det en sjov leg. Men husk på, at sjove lege kan altså også godt give ømme muskler. Så start i det små. Ikke noget med halve eller hele timers trækken i starten. Heller ikke selv om hunden (og drengen) er helt vild med det.

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 60 point
Dato : 29-09-05 18:31

Jeg vil tro at en Jack Russel er for lille til at bære din søn, din søn vejer jo mere end 10 kg og hunden vejer så vidt jeg ved ikke 10 kg Og den er ikke højere end 25 cm overskulderen sådan som jeg har set dem stå ved siden af mine egne Dværgpinscher, det er rigtigt at det er en lille robust hund, men ligefrem at skulle have din søn på slæb det bliver nok for meget, måske tre litter mælk fra købmanden kan den klare, snak du med en fagmand om det, jeg skal ikke gøre mig klog på det her område, jeg ville ikke gøre det.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-09-05 18:34

Jeg kan ikke se noget problem i at prøve. Du kan se på hunden hvis det er for meget for den. de fleste hunde (arbejdshunde - ikke pudler og sådan) elsker den slags.
Bare du har en korrekt sele.
Vi havde en riesensnauscher du vi var børn og han trak da os. det samme gjorde vores boxere.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 29-09-05 18:46

Bevis54: Du har nok ret med de tre litter Øl...sluder mælk selvfølig

Har for en sikkerheds skyld kontaktet Dansk Jack Russell Terrier klub...

Jeg spurte mere herinde fom om der var en der hade prøvet det med en ligene hund.

Svaret fra DJRTK bliver selvfølig postet herinde inden jeg lukker tråden!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-09-05 20:07

Sørg for at skaglerne er rimeligt lange, så du minimerer risikoen,
for at slæden ramler ind i hunden, bedst at du er bagved med en snor i slæden,
så du evt. kan lege nødbremse.
Og hunden er ikke stor nok, til andet end en lille tur.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-09-05 20:56

Jeg ville gå foran og hjælpe hunden med at trække, netop fordi han reelt er for lille til at trække for alvor. Og så kun trække op af bakke.

...Men selvfølgelig, ned ad bakke kører slæden jo næsten af sig selv... Der er nok brug for både at gå foran og trække sammen med hunden, og når terrænnet går nedad eller er glat men ligeud, så må man have en snor i "nakken" på slæden så man kan gå bagved og holde igen på den.

Og start med en lille tur, hvor I hjælpes ad. Så kan du næste dag se, hvordan han har det, om han er øm i kroppen.

Hvis du har tænkt dig at foretage eksperimentet herhjemme i Danmark, så er det jo så få dage der er sne, så det kan blive svært overhovedet at komme i gang inden vinteren er forbi...

Hvad med at smugtræne med et skateboard eller lignende lille rullebræt med en snor i begge ender? Så kan du måske bedre forestille dig hvilke problemer, der kan opstå i sneen. OG han kan nå at vænne sig til selen, så DEN ikke er noget problem... (kan man overhovedet få en træk-sele i den størrelse???)

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 30-09-05 01:28

Hej Bragesvej

Jeg kan godt se det idylliske og enormt hyggelige i "sne kørsel" med din jack russel og din søn.

Jeg ville være betænkelig ved det, pga. jack russel'sens disponering for HD og AA.

Endvidere har en Jack R en høj smertetærskel (særligt når den er under påvirkninger af stress hormoner - hvilket den vil være i kælke situationen pga. høj intensitet og iver) - og den vil på baggrund af denne høje smertetærskel ikke kunne stoppe, skønt den lider overlast (som andre også har nævnt herinde).

Men jeg ville, som andre også har nævnt, kontakte en fagmand. Fint med Dansk Jack Russel klub - men et ring til en dyrlæge koster ikke noget. Det var måske også en idé?

Eftersom jack russel'en er en "rottehund" med deraf stor trang til at gå i grave, skulle I måske satse på at lave huler i sneen? Kunne da være sjovt. Evt. kunne I lave en gang, som din søn sidder for enden af (evt oppe på landjorden - hvis han ikke kan li at sidde i gangen). Herefter kunne du sende jack r'en afsted gennem gangen. Tror søn og hund ville elske det.
I kunne så lave gangen længere med tiden, med knæk på etc.
De fleste Jack R'er vil kunne denne øvelse uden videre indlæring, da de som regel har et mod som en løve og bare vil gå igennem en sådan gang.
Hvis ikke det er tilfældet med din hund, må du hjælpe lidt - kast godbidder gradvist længere og længere ind i gangen og sørg for at din søn for enden af gangen også har godbidder.

Men når det så er sagt, kan der jo gå længe før det bliver aktuelt, at Danmark producerer så meget sne, at dette projekt kan lade sig gøre;-|

Held og lykke

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-09-05 08:22

Svaret fra DJRTK:

"Jeg har tidligere haft Grønlandshunde og formlen er at en slædehund kan forventes at kunne trække sin egen vægt i en dag.
Slæde hunde er avlet til at trække.
Derfor vil jeg fraråde at eksperimentere med en JR, da den adskiller sig rent bygningsmæssigt fra en slædehund og med sine 8-10 kg. slet ikke har fysik til dette hvilket vil overbelaste hans ryg og hofter"

Så jeg prøver noget andet...

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-09-05 08:23

Tak for svaret bevi54.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-09-05 16:19

Hej Bragesvej
Det er da ikke så stort problem, når du sætter din hund i krogen uden for Brugsen finder den hurtig ud af at den ikke kan flytte huset, så hvis du sætter den for slæden blived den også bare stående hvis den ikke kan flytte den, så hvis du har en snor i slæden også kan det ikke gå helt galt.
M.v.h.
Kim