/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
trådløst netværk og ulovlig filhentning
Fra : hubi
Vist : 527 gange
50 point
Dato : 29-09-05 15:35

hey, ska lige høre. jeg har et trådløst nedværk uden kryptering (ved godt det er dumt men får snart krypteret det). jeg har mistanke om at andre bruger det, altså når jeg er på inernettet, så vil jeg lige hører, om det er muligt at hvis der er en der sidder med sin computer og henter ulovlig musik fra mit internet, kan jeg så finde ud af hvem han er???

jeg har hør noget om at hvis han aldrig sætter sin komputer til sit eget internet så kan jeg aldrig finde ud af hvem han er, er det rigtigt..

hjæælp..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-09-05 15:39

Du kan altid tjekke IP på din router.

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 29-09-05 15:40

ja men jeg kan vel ikk finde ham på hans ip hvis han ikke kommer på internettet..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-09-05 15:41

Nej du har ikke nogen chance for at finde ud af hvem han er.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-09-05 15:42

Din router finder hans IP adresse, ellers skal han/hun være dygtig.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-09-05 15:43

Gør han/hun noget ulovlig, kan politiet altid få oplyst ejeren af IPèn

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 29-09-05 15:45

"Hvem han er" er jo et vidt begreb... Du kan ikke finde hans navn og adresse, men hans computers netkorts MAC-adresse kan du nok se. Det er nok kun politiet, der kan bruge sådant til noget, så se hellere at få sikret netværket.

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 29-09-05 15:59

nu kan det godt være jeg tænker meget volsomt, men hvis "han" hart købt den der computer på fx dba.dk så står der jo ingen steder at det er ham, så passer MAC-adressen joheller ikk... sys bar ikk der er fedt hvis jeg blir taget for noget..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-09-05 16:01

Macadressen følger netkortet.

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 29-09-05 16:02

ja men, den fortæller da ikke hvor personen befinder sig..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 16:02

hubi.... når nu du tænker så voldsomt..... hvorfor så ikke skynde dig, og få krypteret,så kan du tænke på noget andet

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 29-09-05 16:05

jeg er igang med at krypterer, men jeg ved jo ikk hvor længe han (måske) har brugt det... men en mac-adresse fortæller jo ikk hvor personen befinder sig?? eller

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 29-09-05 17:13

Nej, det er også det vi siger: Du kan ikke bruge hverken MAC- eller IP-adresse til en hylende fis!

Kommentar
Fra : OlleBoller

Dato : 29-09-05 17:19

Hvis du nu fandt en 'fremmed MAC adresse, så skal du blot udelukke denne adresse på din router!

vh ol

Kommentar
Fra : technet

Dato : 29-09-05 17:41

hov hov du kan ikke finde ham hvis han/hun er dygtig. for macadressen kan jo også ændres
prøv selv at ændre din egen.
gå under netværksforbindelser > højreklik så på din lanforborbindelse > egenskaber > og nu klikker du på konfiguere på dit netkort > klik nu på advanceret.

se der står network adress og her kan du ændre en vædi i hextal og det er så dit nye mac adresse
her er et eks. 021A7A6837AA
...
men du skal have fat i politiet eller din udbyder som så går ind og kigger i deres logfiler.

Accepteret svar
Fra : OlleBoller

Modtaget 50 point
Dato : 29-09-05 17:59

MAC adressen aflevere kun et 'fingeraftryk' i den router som man bruger, det giver ikke en boligadresse som politiet kan henvende sig på, så det er stadig ejeren af routeren, som står med det flettede skæg i postkassen . . . altså hubi se så at få krypteret den router, det er ikke så svært, jeg fandt i hvert fald selv ud af det ti-hi, og tillad samtidig at kun kendte MAC adresser kan logge igennem.

vh ol

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-09-05 18:50

Tænk hvis han downloader børneporno,så har du et problem når politiet kommer.Det tager kun 5 minutter at kryptere,gør det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 21:02

alimak...... politiet kan jo ikke finde noget på hubi's pc, men det er for dumt ikke at få krypteret, men mon ikke hubi, får

det gjort nu?

Kommentar
Fra : OlleBoller

Dato : 29-09-05 21:08

Nordsted1, hubi har jo det problem at politiet møder op og undersøger PC'erne i huset, det kan vel være ubehageligt nok, især når man er uskyldig!

vh

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-09-05 21:16

Nordsted1
Jeg sagde bare at da har han et problem,Det tager nok noe tid før politiet får tjekket hardisken, og er han uheldig så må han sidde fængslet til de finder ud af det.
alimak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 21:45

alimak...fy for pokker, det tænkte jeg ikke lige på

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-09-05 21:49

Glem alt om at spore en eventuel misbruger af dit netværk, se og få det krypteret. Hvis en evt. misbruger har sat sin maskine/netopkobling til at hente IP-adresse automatisk, skiftes den hver gang han kobler op, iøvrigt har alle fornuftige internetbrugere sat denne indstilling til automatisk, bortset fra i de tilfælde hvor udbyderen eller andre forhold gør at man skal bruge fast IP. Selv om du sporer ham kan du jo ikke gøre en 'skid', da du i det øjeblik du evt. finder ud af hvem han/hun er jo har misbrugt nettet til at trænge ind på hans/hendes private område, så er du jo selv blevet til forbryder (godt nok kun lidt småkriminel, men det rækker vel). SÅ SE SÅ OG FÅ KRYPTERET DIT NET!!!

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 30-09-05 01:19

tak for alle de gode svar... jeg tror ikk politiet møder op, men det ku jo ske... men det er hermed kerypteret... endnu engang tak for svarene...

Kommentar
Fra : OlleBoller

Dato : 30-09-05 19:05

Husk lige at lukke spørgsmålet ved at tildele point

Godkendelse af svar
Fra : hubi

Dato : 02-10-05 16:08

Tak for svaret OlleBoller.