/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Dansk stil 2.g
Fra : wabstergirl
Vist : 1645 gange
50 point
Dato : 29-09-05 13:51

Jeg har et dansk stilemne der siger: Giv en fortolkning af Tove Ditlevsen: Frikvarter

Hvad er det nu helt præcis "fortolkning" vil sige jeg skal?

Der står ikke "analyser og fortolk", for det plejer jeg at kunne finde ud af...

Håber nogen kan hjælpe og måske give mig et lille fif

Hilsen en matematisk 2.g'er

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 29-09-05 14:04

Det betyder, hvordan DU forstår bogen.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-09-05 14:42

Fortolkning = Forståelse af betydningen af en tekst el. et udsagn, det kommer af ordet 'fortolke' der ganske enkelt betyder 'forstå'

//bentjuul

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 29-09-05 19:01

Politikens Nudansk ORdbog:

fortolkning [ fƒ—tƒl’gne^ ] subst. -en, -er, -erne
1. jf. fortolke.

fortolke [ fƒ—tƒl’g% ] verb. -r, -de, -t
1. fortolke ngt analysere og forstå betydningen af en tekst el. et udsagn. · fortolke ngt udtrykke og optræde med sin opfattelse af et litterært værk el. musikstykke. ! afl. af tolke efter nedertysk vortolken

Mvh Simon

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-05 20:24

tænk på når der siges : det kommer an på hvordan man fortolker det

du skal skrive det du opfatter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-05 20:24

tænk på når der siges : det kommer an på hvordan man fortolker det

du skal skrive det du opfatter

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 50 point
Dato : 29-09-05 20:57

Hej..
Tænk lidt på det at fortolke som at en af dine kammerater kommer og fortæller dig en oplevelse/historie fra en ferie-et stævnemøde etc etc ..Det første du gør er at sluge alting råt ..Når du så går for dig selv og tænker lidt over det kommer du måske til en konklusion og siger ,,,,åhhh kan det nu osse passe?? og så prøver du at finde ud af hvad vedkommende i grunden prøvede at fortælle dig.
Jeg var på et kursus hvor vi alle hver morgen i den først time skulle komme med nyheder fra avisen/radioen og give vores opfatning af det vi havde læst/hørt...Det var faktisk vældig interessant at se hvor forskelligt vi opfatter ting -nogle slugte alt råt andre havde bare fået en del med og en lille gruppe havde sat sig til at se hvad som stod mellem linierne .Det er faktisk som at høre på politikerne før en valgkamp...hvad de siger og hvad de mener...
Det var et par eksempler -så det er bare at komme igang med at læse og fortolke (give din opfatning) det som goe` gamle Tove prøver at sige til netop DIG.

Hilsen sverola

Godkendelse af svar
Fra : wabstergirl

Dato : 29-09-05 23:50

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-09-05 18:24

Bare hyggeligt.............og tak for accepten.........