/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Polsk suppe
Fra : nollerik
Vist : 1703 gange
200 point
Dato : 29-09-05 10:49

Jeg har i Stettin fået serveret en suppe, som hedder noget i retning af Zurek. Er der nogen, der kan hjælpe med en opskrift?

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 210 point
Dato : 29-09-05 10:59
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-05 11:00

ikke rødbedesuppe ?????? Det er de jo nærmest verdensmestre i at lave på alle mulige og umulige måder

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 29-09-05 11:02

POLISH SOUR RYE SOUP (Zurek Polski)
My favorite!! It is basically a vegetable soup flavoured with kwas (a fermented juice which is used to give it a sour flavour). You can either buy the kwas from the delicatessen or follow the recipe below. My husband sometimes improvises the dish and adds shredded chicken.

For the kwas:
75g wholemeal rye flour
600 ml boiled, cooled water
1/4 clove garlic

Rinse out an earthenware jar or any non-alluminium container with boiling water. (Note: the alluminium would react with the acidity of the kwas). Put the flour in the jar and mix to a liquid paste with a little of water. Leave the mixture to settle for a few minutes, and then pour on the remaining boiled water. Chop the garlic and add. Cover the top of the jar with muslin or pierced cling film and leave in a warm place for 4 to 5 days to ferment. Strain and use as required. If stored in an airtight container, it will keep for a few weeks.

For the soup:
1.25 litres stock from vegetables or beef/chicken bones
100g bacon
100g onion
1 can of mushrooms
400ml kwas
300ml sour cream
5 medium potatoes, cooked and diced
100g smoked sausage, diced

Heat the stock. Chop bacon and onion and add to stock. Simmer for 10 minutes. Add mushrooms, kwas, cream and garlic. Season with salt and pepper. Allow to simmer for 20 minutes and then add potatoes and sausage. Bring to boil. Serves 6.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 29-09-05 11:04

Jeg søgte bare på Google efter,
Zurek Soup.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 29-09-05 11:09

Miritdk:
Du er ikke helt skudt ved siden af, nogle steder kalden den , White Borsch-Zurek Soup.

Godkendelse af svar
Fra : nollerik

Dato : 29-09-05 11:11

Tak for svaret Rosco40.

Det var lige nøjagtigt denne version, jeg søgte!

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 29-09-05 11:13

Glæder at kunne Hjælpe.