/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Medicintilskud
Fra : calista
Vist : 556 gange
100 point
Dato : 29-09-05 10:27

Ja, jeg ved det. Mit spørgsmål BURDE have ligget et andet sted, men i mangel af bedre....

Igår fik jeg min fader til at lege stik- i- rend dreng for mig, og han hentede bla min ældste søns medicin på vores lokale apotek.
Her fortalte ekspedienten, at vi (min søn, et barn) har modtaget for meget medicintilskud og vi skulle derfor betale restancen på godt 220 kr.
Min far (som er læge) fik et føl på tværs, bad om at få en udskrift af de seneste tilskudsberegninger og bad ekspedifisen op at stikke restancen op...
Min søn skal selvfølgelig have sin medicin og vi skal ikke bøde for en fejlindtastning lavet af apoteket!!
Hvordan ville DU formulere en klage til apoteket?

Lider grotesk meget af amme- hjerne pt, derfor mit spørgsmål

På forhånd tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-05 10:31

HMPFFFFF - mangler ord !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 10:32

Det må være første gang, du mangler ord, mirit

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 29-09-05 10:34
Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 10:37

Jakjoe, det er jo det der er diskutabelt. Det er jo Apoteket, der har lavet en fejlindtastning og dermed givet min søn et større tilskud end han reelt har været berettiget til.
En fejl VI ikke kan/ skal hæfte for?!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-05 10:47

ska´ hun lige være fræk hende ammehjernen - men du havde da næsten ret

hvis apoteket har lavet en fejl og tilskuddet er sat for stort uden jeres viden (og hvor skulle i have den fra ???) - så hæfter de for deres fejl - det kan - skal og må ikke være noget der bliver påduttet jer - det må den der har fejltastet hæfte for. !!!!!!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 11:04

Hvis jeg opdager, at en ekspedient har snydt sig selv så betaler jeg da restancen ved først kommende lejlighed, men her er der vel tale om en usmidig håndtering af en fejl.
Tilskuddene beregnes jo i CRT systemet og er som sådan en slags løbende tilskudskonto hvor man ved følgende udleveringer kan modregne og jeg har da oplevet, at det er gået begge veje.

Det eneste jeg kan se, der er galt er den måde apoteksassistenten forsøger, at inddrive restancen - meget klodset.
Det her svarer vel til at få for meget tilbagebetalt i skat hvor bordet fanger når fejlen opdages. Det er jo ikke en pris på en vare der er håndteret forkert, men et offentligt tilskud.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 11:08

www.sundhed.dk
Citat
Hvad er et udligningsbeløb?
Et udligningsbeløb er et beløb, som du enten har fået for lidt eller for meget i sygesikringstilskud.

Hvis beløbet er positivt, har du penge til gode. Det skyldes, at du har fået for lidt i sygesikringstilskud ved et tidligere medicinkøb.

Hvis beløbet er negativt, skal du betale penge tilbage, fordi du ved et tidligere medicinkøb har fået for meget i sygesikringstilskud.

Apoteket skal udbetale eller opkræve pengene, og du har pligt til at betale et negativt udligningsbeløb. Du kan vælge at betale hele dit udligningsbeløb på én gang, men du behøver kun at betale det beløb, som du ellers skulle have haft i tilskud, når du køber medicin. På den måde afvikles udligningsbeløbet efterhånden, som du køber mere tilskudsberettiget medicin.

Eksempel:
Du går på apoteket for at købe en bestemt medicin, som du får 120 kr. i tilskud til. Ved opslag i CTR kan apoteket dog se, at du har et negativt udligningsbeløb på 50 kr. Derfor trækkes 50 kr. fra de 120 kr., som du skulle have haft i tilskud, og så er udligningsbeløbet betalt ud. Det vil sige, at du kun får et tilskud på 70 kr. til din medicin i dette tilfælde.

Hvordan kan et udligningsbeløb opstå?
Et positivt udligningsbeløb kan fx opstå, hvis du har fået en bevilling på enkelttilskud, kronikertilskud eller terminaltilskud med tilbagevirkende kraft. Med den nye bevilling vil du have ret til et større tilskud end det, du fik ved købet af medicinen, før du fik bevillingen.

Negative udligningsbeløb kan fx opstå, hvis:

du har skiftet tilskudsperiode mellem det tidspunkt, hvor apoteket har beregnet prisen på din medicin, og det tidspunkt hvor medicinen bliver sendt til dig, eller hvor du betaler/henter medicinen. Nogle apoteker indberetter nemlig først til CTR, når medicinen udleveres.
du ikke har hentet den medicin, som du har bestilt på apoteket og efterfølgende køber tilskudsberettiget medicin. Nogle apoteker indberetter nemlig til CTR allerede ved prisberegningen.
Apoteket kan skrive en liste ud over de transaktioner, der er foretaget i CTR i forbindelse med dine medicinkøb. Her kan du se, hvornår udligningsbeløbet er opstået.

Hvad sker der, hvis jeg ikke vil registreres i CTR?
Hvis du ikke vil registreres i CTR, mister du retten til at få tilskud fra den offentlige sygesikring. Det skal du fortælle på apoteket, som så ikke indberetter dine køb til CTR.

Hvem kan jeg spørge?
Er du i tvivl om du har fået det rigtige tilskud, skal du spørge på apoteket eller i Lægemiddelstyrelsen, inden der er gået et år efter tilskudsperiodens udløb. Du bør af samme grund gemme dine kvitteringer fra apoteket i op til to år.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 11:12

BjarneD, den har jeg læst, men blev ikke klogere.
Sidder med udskriftet fra CTR for indeværende CTR- preiode og den er bare ikke gennemskuelig!!
Og så er der heller ikke noget medicin til knægten der IKKE er hentet. Han SKAL have sin medicin ellers bliver han jo syg!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 11:19

"Hvis beløbet er positivt, har du penge til gode. Det skyldes, at du har fået for lidt i sygesikringstilskud ved et tidligere medicinkøb."

Apoteket udleverer under normale omstændigheder medicinen selv om man ikke har penge nok og så skylder man.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 11:19

Forstår ikke helt din holdning Callista. Der er jo ikke tale om noget du "hæfter for" men udelukkende om, at der øjensynlig er sket en tastefejl. Hvis dette er rigtigt kan jeg ikke se hvorfor du dog ikke skulle betale hved du oprindelig skulle ha betalt...... det er jo ikke et roulettespil.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 11:26

Klumme, ville du ikke oponere, hvis du fik en ekstraregning oven i din sædvanlige, lad os sige bus- billet. Lad os sige, du skal med bussen og lægger de 17 kr du plejer at betale. Buschaufføren siger så til dig, hov mester: Du skylder 500 kr, for den gang du kørte gratis med S- toget.

Calista--> med ET L, ikke to

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 11:28

calista.... lidt udenfor nummer, men er din dreng kronisk syg, kan du via din læge søge sundhedsstyrelsen, så hans medicin bliver gratis, så slipper du for ovenstående. God bedring til ham

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 11:31

Norsted, ej?!
Altså, hvorfor hulan er der ingen der har sagt det til os? Og ja, han er kronisk syg.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 11:33

Calista med et L *SS. De to hændelsesforløb er på ingen måde sammenlignelige.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 11:34

calista... snak med din læge... nej når man er syg, eller har syge børn, skal man selv vide det hele, det er også det man har mest overskud til ik'?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 11:37

Og..... skulle det hænde og det var i overensstemmelse med sandheden, så vil jeg med sindsro afvise at betale til chaufføren, men skylder jo stadig væk de 500,-

Hvis din far er læge, så må jeg undre mig DYBT over at han ikke forlængst har gjort dig opmærksom på denne ordning for kronisk syge.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 11:37

Godt så, Klumme.
Kan apoteket rent faktisk bevise, at det er min skyld, at de har lavet en fejl, betaler jeg da.
Men så vidt jeg kan se, på udskriften fra CTR, så er det DEM der har tastet den samme medicin ind to gange på samme dag.. altså en fejl. Har dog skrevet en emil til apoteket og venter nu spændt på deres svar...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 11:39

Det er altså ikke sådan at AL medicin er gratis efter den ordning, men udelukkende medicin der har med den kroniske lidelse at gøre, og der skal søges om det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 11:39

calista.... nu kan jeg se, at reglerne vist er ændret (vi får medicinen på hospitalet, så det er lang tid siden vi sidst har købt), men snak med din læge alligevel

http://www.oelgod.netapotek.dk/page.php?emne_id=483

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 11:40

Klumme, min far skriver normalt ikke recepter ud og har derfor ikke sat sig helt vildt og voldsomt meget ind i reglerne. På den anden side, så er han jo ikke sønnens læge, og det burde jo sådan set have været denne, der burde have informeret os om kroniker- tilskud

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 11:43

Jamen kære Calista. Uanset hvem der har fejlen, har du da pligt til at betale hvad du skylder. Det er da ikke sådan et "bordet fanger" game. Lige så vel som apoteket har pligt til at udbetale dig en evt. difference i din favør, uanset hvis fejl det er, at den er opstået. Dette sidste er du vel ikke u3enig med mig i???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 11:46

KLART.... at det burde være din (sønnens) egen læge, der gjorde dig opmærksom på det. Om denne forsømmelse kan skyldes, at det netop ikke er muligt at få tilskud til dette eller disse præparater er jo en mulighed, men det børl da under alle omstændigheder undersøges.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-09-05 11:46

calista, da du forrige gang hentede medicin til din søn betalte du så det du plejede at betale?

Fik du den samme mængde medicin?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 11:48

For øvrigt forstår jeg ikke, at en sådan ansøgning ikke udløses pr. automatik, når der diagnosticeres en kronisk sygdom????? Men der er jo så meget i statsapparatet jeg ikke forstår

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 11:54

Kronikertilskud er ikke fuldt tilskud, men et loft over hvor meget man kan komme til, at betale og det loft er uhyggeligt højt.
Hvis du læste mit citat ville du kunne se, at du er forpligtiget til at betale udligningsbeløbet når det er i apotekets favør lige som de skal betale hvis det er i dit favør.
Der er uden tvivl ikke tale om en fejl, men et resultat af systemets stivhed i forhold til meget specielle beregningsmetoder der er afhængige af medicinpriser herunder pris på en billigere kopimedicin.

jeg må tistå at din attitude i denne sag er noget af det der giver vores egoistiske regering vind i sejlene omkring postulater om at yde før man kan nyde osv.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 12:05

ans, det er altid samme recept der bliver afleveret. Den gælder for 6 mdr af gangen. Altså er det samme mængde der udleveres fra gang til gang. Tilskuddet varierer fra gang til gang, alt afhængigt af hvor i tilskudsperioden vi er. Perioden går for øvrigt fra november til november.
Alt andet lige, så kan det sgisme aldrig blive mit problem, at deres system udregner min søns tilskud forkert!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 12:21

Jo det er dit problem, at der beregnes forkert for sådan er reglerne lavet lige, som de der ikke vil registreres i CRT slet ikke kan få tilskud.
Du har ret til at købe medicinen uden tilskud, men vil du have tilskud må du acceptere reglerne som de er.
Det er de folkevalgte politikere, der har lavet de love der er baggrund for tilskudssystemet og da systemet er et velfærdsgode er det nok ikke det rette sted, at gøre oprør.
Der findes meget mere "uretfærdige" ting i vores samfundssystem end dette og da tilskuddene i sidste ende betales af skatteyderne kræver du jo, at andre bare skal betale mere for at du kan slippe og det er efter min mening den slags der underminerer det velfærdssystem som jeg går ind for og gerne betaler til, men din holdning fremmer ikke lysten, Calista. Det er rent brok.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 29-09-05 12:22

øh ja, et lidt frækt spørgsmål calista:
hvis problemstillingen havde været omvendt og i din favør, ville du så ha' reageret - eller sagt nåh ja ikke noget at gøre ved det.
sammenligningen er nok lidt dårlig, da det jo ikke er dine udregninger, som ligger til grund, meeeen alligevel.......
er selv en "kroniker", så nu går turen til lægen, tænk hvis der kom noget ud af det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 12:24

For øvrigt så er tilskuddet ikke kun afhængigt af hvor i perioden du er, men også af prisen på andre præparater af samme styrke og indhold/virkning da tilskuddene gives efter billigste præparat i gruppen og derfor kan beregningern eikke altid holde.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 12:31

Bevar mig vel! Sikken en reaktion på så lidt.

aasenissum, havde det været omvendt, så det var amtet der skyldte mig 220 kr, havde jeg spurgt om der var sket en fejl!
Desværre falder sønnens medicinudgifter lige under grænsen, hvilket nok er årsagen til, at vi ikke er blevet oplyst om kroniker- tilskuddet.

BjarneD, som skrevet, så sidder jeg med udskriftet fra CTR og fra 10 november 2004 og frem til nu figurerer det samme beregningsgrundlag, nemlig kr333, 05.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 12:39

Godt nok for nu ved du så hvordan man selv holder øje og ifølge tilskudsreglerne skal man følge med og gemme regningerne i op til 2 år.
Det er dig der reagerer urimeligt og ignorerer informationer om gældende regler.
Din vedholdende protest over, at du ikke vil betale for andres fejl er urimelig da fejlen ikke er en forkert udgift, men en korrektion som de har lov til at udføre (udligningsbeløb) jvf. gældende regler.

Nu forsvinder sagligheden vist så det gør jeg også - tak fordi jeg måtte hjælpe med oplysning om reglerne

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 12:47

Tak for svaret jakjoe.
Jeg er meget forbavset over, hvordan tråden udviklede sig. Lidt målløs faktisk, over hvordan man bliver belært og ikke oplyst.
Fred være med det, kan i nu have det så hygsomt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-09-05 12:50

calista læs lige her

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=871

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=644

Forrige gang, da du var på apoteket, tjekkede du ikke den bon, du fik udleveret og lagde mærke til at der var noget galt med beregningen.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 13:02

Ans, jo jeg tjekkede bon'en. Men der var også medicin til mig sæææl og til min datter samt en del i håndkøb, så desværre (og så kan jeg lære det! Ikk, BjarneD?) noterede jeg mig ikke hvor meget de enkelte beløb var på.

</Brokkkerøven, velfærdssamfundets underminør>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 13:12

Ahhhh Calista. Nu skal du ikke spille "nu er jeg sur". Bevars der kom lidt belæring, men mest af alt oplysning.

Dit egentlige sp. lød "Hvordan ville DU formulere en klage til apoteket?" Det er lidt svært at vejlede dig i formuleringen af en klage, når der ud fra det oplyste ikke er noget at klage over. At du så (jeg osse) oven i hatten får lidt "visdom" med på vejen skal da ikke overskygges af BjarneD's lille bøvs

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-09-05 13:12

Har du læst dette link

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=871

Du/din søn vil ikke være berettiget til "kroniker" tilskud, det er sikkert derfor din læge ikke har fortalt dig det.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 13:30

Klumme, jeg er helt vildt fornærmet *GGG*
Alle har da ret til at klage over, hvad DE mener, er uretfærdig eller forkert behandling. Og jeg synes tilfældigvis, at jeg, eller min søn, er fejlagtigt behandlet i forhold til medicintilskud. Og det var sådan set derfor jeg skrev det oprindelige. Ikke for at blive belært om velfærdssamfundet.

Ans, tak for linket. Det var som jeg regnede med, knægtens medicin er for "billig"

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-09-05 13:31

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 13:40

Ja selvfølgelig skal man da klage, hvis der er noget at klage over, men man står nu stærkere, hvis der er hold i klagen.....

Og dog... Jeg har flere gange klaget over Kandu's håndtering (mangel på samme) af en brugers ækle adfærd på messageboardet, og det hjælper ikke en dyt sååååå

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 13:43

Klumme, du kan ikke klage over noget der ikke er hold i!! Det siger du selv
(- altså man kan ikke klage over en håndtering, der ikke er der!)
Forøvrigt, så er det ikke noget massagebord, men en vidensdelingsbank (eller noget!)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 13:47

Massagebord LOOOOOOOL Jeg vil fandme ha massage din nød

Joo man kan godt klage over noget der ikke er hold i, men man får ikke ret og opfattes som en brokrøv

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 14:26

Tænk engang, apoteket har lige skrevet: Systemet har lavet en fejl og givet sønnen 73%' s tilskud istedet for 50%. Og dette er sket d. 22.1, altså for laaang tid siden.
Jeg har klaget/ været en brokkerøv og venter nu spændt på svar igen igen.

Klumme, du kommer bare anton, så skal jeg nok gå en tur på din ryg

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 15:08

Jeg "bøvser" over, at du ikke vil acceptere den information jeg har givet dig om reglerne, og man kan da ikke klage når apoteket har fulgt reglerne uanset hvor utilfreds man er med de regler.

..og har i øvrigt kun foragt over for selvretfærdige klummer.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 15:13

OK, så nu skal jeg fremstilles som et vrangvilligt barn?
Selvfølgelig kan man klage, man kan klage over hvad man vil, uanset hvor tosset andre mener man er
Vi lever nemlig i et såkaldt frit land.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 15:19

Jeg vil klage til nogen over dig! Vrangvillige "barn". Det er MIN ret.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 15:43

Klag til mine forældre
Det må de efterhånden være vant til. Og ja, det er skam din ret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 15:54

Vel er det da ej.
Stil spørgsmål og klag - lærdom fra 68 generationen, som pudsigt nok ofte sidder i de stillinger hvor klagerne skal besvares.
Næ, du. Lær reglerne at kende og klag så over reglerne hvis de ikke duer, så har du en sag. -og husk så lige at stemme de rigtige steder ved diverse valg, hvor det så end kan være.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 15:54

Vel er det da ej.
Stil spørgsmål og klag - lærdom fra 68 generationen, som pudsigt nok ofte sidder i de stillinger hvor klagerne skal besvares.
Næ, du. Lær reglerne at kende og klag så over reglerne hvis de ikke duer, så har du en sag. -og husk så lige at stemme de rigtige steder ved diverse valg, hvor det så end kan være.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 29-09-05 16:15

Det gør nogle gange ondt at få sandheden at vide......

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 16:20

Overhovedet ikke, Camillasmoster.
Der er jo ikke nogen "sandhed" i det her, systemet har lavet en fejl og sådan er det bare. At jeg så er så skide krakilsk, at jeg klager over systemet og de personer, der betjener det, ja, det er hvad det er...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 16:45

calista.... jeg ville nu alligevel snakke med lægen om evt. tilskud. Jeg har læst diverse regler, men forstår det alligevel ikke helt, min søn er tilknyttet to forskellige afd. på hospitalet, den ene afd. giver ham medicinen, den anden er ved at søge tilskud til ham, og hans udgift er kun 150,00 for to måneders forbrug???, det var afd. der selv sagde, at de ville søge, ikke noget han spurgte om. Han blev 18 år i foråret. Inden reglerne blev ændret, havde han gratis medicin, fordi han havde en bevilling.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 20:56

Tak Calista.... *GG*

Og du BjarneD ... Lad mig gentage hvad jeg lige har skrevet i en anden tråd http://www.kandu.dk/dk/spg/75178 hvor du fører dig frem på samme tåbelige måde......Du er og blir en idiot Bjarne D.... så enkelt er det. Men at ævle med dig er det ultimative tidsspilde.... så baj baj... fjols

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 20:59

Mange vil klappe i deres små hænder hvis du baj'er af lille selvhøjtidelige klummermikkel.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-09-05 21:13

Da du øjensynlig er forståelsesretarderet BjarneD, så lad mig udelukkende for din skyld nævne, at mit baj baj.... kun gælder dig.