/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
stålskorstens størelse
Fra : makholm
Vist : 856 gange
200 point
Dato : 29-09-05 00:49

Hejsa

jeg skal have sat en stålskorsten op men jeg ved ikke hvorstor den skal være mit røgrør er 140 mm indv. mål kan jeg så nøges med en 150 mm skorsten den skal ca være 5 meter høj

nogle der har erfaring med det jeg har snakket med 2 skorstens fejere og de mod siger hinanden med størelse

HJÆLP

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 29-09-05 00:54

Hvis lysning i skorsten er mindst lige så stor som aftræk fra ovn eller kedel så er det OK - jeg regner kun med et fyrsted.
hilsen Bonito

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 29-09-05 01:02

Her kan du læse lidt om det: http://www.ebst.dk/BRS98_08_ID380/0/54/0
hilsen Bonito

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 29-09-05 01:09

Hej.
Skorstenfejere, der går imod hinanden,,,,,,,,,HURRA.
Skorstenens diameter skal passe til fyrets "lysning" , altså skal det passe til røgudgangen af din ovn, nogle fejere mener, at det bliver bedre af at sætte et større afgangsrør på, men en ovn kan ikke komme af med mere, end den suger, trækket.
Har selv en´ med en lysning på 220 mm, og 4½ meter høj, og rager ikke over taget.
Og der er rimelig træk i, også om sommeren.
Hold en tændstik til, går den ud, er der træk nok.
Men vær opmærksom på, at mellem fejer besøg, kommer der belægninger i røret, som forhindrer træk.
Men vil du have mere træk, så skal du købe en motor, der laver mere træk, fås i mange byggemarkeder, men temmeligt dyre, i forhold til ydeevne.
mvj

Accepteret svar
Fra : smxxx

Modtaget 210 point
Dato : 29-09-05 01:24

Hej igen.
Kommer også an´på hvad du fyrer med, men det ved du sikkert godt.
Fyretræ, er det mest askholdige, JEG kender til. Efter PAP/PAPIR, som man selvfølgelig IKKE fyrer med,,,,
Bøg/eg, ask er der næsten kun en skefuld aske fra.
Og jeg fyrer kun med træ. Burde vide det, men andre har sikkert andre erfaringer.
Som også skal høres.
Men held og lykke,,,,,,,og varm vintervarme,,,billigt...
mvh

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-09-05 09:16

Det passer helt fint det du skriver ( 140mm røgrør og 150mm skorsten), hvordan de 2 skorstensfejere kan blive
uenige om den sammensætning fatter jeg ikke,mon ikke de har talt ved siden af hinanden?.
En 5m høj skorsten på 150mm, og et 140mm røgrør, vil lave et overdådigt træk, så husk og snør skoene lidt hårdt, ellers ryger de med op i skorstenen, når du åbner lågen, og held og lykke, jeg har lige fyret op i min, der var lidt køligt her til morgen, og nu er her herligt. Hilsen Keldd
(Blik og Rør)

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-10-05 03:18

Du må høre ind under en skorstensfejermester for dit område(kommune) han har selvfølgelig afgørelsen, jeg
har nøjagtig en skorsten som du taler om, og den er min skorstensfejer mægtig tilfreds med, den giver en
glimrende træk. En lille ting når nu vi er ved det, min slutter af foroven med en "hat" men et par gange er nogle spurve faldet ned i skorstenen, så jeg har besluttet mig at sætte et net omkring, måske synes du også det er en god ide når du alligevel er igang. Mvh. K.

Godkendelse af svar
Fra : makholm

Dato : 14-10-05 01:46

Tak for svaret smxxx.