/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Lynnedslag ? .... eller lynudladning ???
Fra : bonito
Vist : 878 gange
200 point
Dato : 28-09-05 22:44

Hej. Er der nogen der ved hvordan man måler såkaldte lynnedslag ?
Jeg hørte det nu igen for et øjeblik siden i vejrudsigten på TV2 - men forleden så jeg et program på tysk TV der hedder "Nano" - det handlede bl.a. om lyn, og der hørte jeg, at det kun er ca. 10% af lynene i tordenvejret der rammer jorden, resten sker imellem punkter i skyerne, eller endog opad fra skyen.
Kan man kalde sådanne lyn for "lynnedslag" ???
Når der måles på hvor mange ""Lynnedslag"" der forekommer i løbet af en dag, så sker det ved hjælp af 3 - 4 målesteder, sådan at man kan sige præcis hvor lynet befandt sig, men disse målinger går på (elektromagnestiske) udladninger som breder sig i luften; som ringe i vandet, så også de lynudladninger der ikke rammer jorden tæller jo med.
Kan man så kalde det LYNNEDSLAG ???
hilsen Bonito

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-05 00:00

ved ikke en dyt om hvordan man måler de såkaldte lynnedslag - men når et lyn slår ned er det lynnedslag - det andet beskriver du (som mange andre) som lynudslag - hvilket jeg formoder er den rigtige betegnelse - bruger det da selv i hvertfald i daglige tale - om det hedder noget andet ???? HMMMMMM

altså nej - man kan ikke kalde det lynnedslag så - men hvorfor ikke skrive til dem på vejrudsigten ????????

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 29-09-05 00:19

Det har jeg faktisk gjort, og også fået en mail tilbage fra Tanev om at han ville kikke på sagen, men til min ærgrelse taler de stadig om lynnedslag selvom lynet ikke slår ned (dvs. det rammer ikke jorden)
De har jo også travlt med mange ting derinde, det er vel 5 - 6 uger siden.
Jeg tænker bare på de folk som er bange i torden og så hører at der har været flere hundrede "lynnedslag" - så skal de huske på, at det kun er ca. 10% der kan ramme os og vore bygninger, da resten bliver deroppe, men alligevel ser ud som lyn.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 29-09-05 00:39

Så vidt jeg ved, har NASA lavet en masse måleforsøg, som er offentligtgjordt.
De har også/selvfølgelig afprøvet det på mennesker.
HE/HE
mvh

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 29-09-05 00:40

Og forresten, slår lyn ikke ned, men op...?
Modbevis mig...

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 200 point
Dato : 29-09-05 08:04

lyn slå både op og ned smxxx

bonito - der er debat om alt muligt - bla vejret på tv2 - måske kan du fange nogen der ved mere om det hvis du deltager eller skriver debatindlæg der ??????

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/lyn_og_torden-2.htm

Godkendelse af svar
Fra : bonito

Dato : 29-09-05 20:30

Jeg siger tak for interessen miritdk
Dit link siger ikke så meget - netop i den udsendelse jeg så i tysk TV talte man om "superlyn" som man hidtil ikke har villet acceptere, åbenbart heller ikke på TV2Vejret - men der er altså både målinger og observationer som bekræfter forekomsten af disse lyn, de kan skyde op til 300 km udaf i rummet, altså væk fra skyen og jorden, man taler om at det var et sådant lyn, som var årsag til rumfærgen Columbias forlis i 2003, men det bliver selvfølgelig ikke bekræftet af NASA.
Disse "blå jets" også kaldet "Sprites" er sådanne kæmpelyn som forekommer i den ydre atmosfære og kan være op til 1.000 gange kraftigere end almindelige lyn, men det mit spørgsmål gik på var hvordan kan man kalde lyn som kun forekommer imellem skyerne, eller endda kun i den ydre atmosfære for "Lynnedslag" - det mener jeg er forkert - med respekt for sproget må et lynnedslag være et lyn som rammer jorden, men sagen er den, at alle lynudladninger skaber de elektromagnetiske bølger som man kan måle, og bruger til at fortælle om dagens antal af ""Lynnedslag"" - sjusk.
hilsen Bonito

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-05 20:33

kan kun holde med dig -

også tak til dig for du fik lige sat gang i noget her i huset