/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tryksværte på døre og vægge
Fra : hyldeborg
Vist : 4831 gange
70 point
Dato : 28-09-05 21:05

Min søn er lige blevet ugeavis- og reklamebud. Aviser og reklamer skal "pakkes" inden de skal omdeles og det foregår i mit bryggers. Efter sådan en aktion er der mange steder på døre, vægge og dørkarme der er mærker efter tryksværte-fingre. Og jeg kan simpelthen ikke få det af med almindelige rengøringsmidler. Kun hvis jeg også bruger en skuresvamp, og så varer malingen jo ikke længe. Min søn prøver naturligvis at lade være med at røre noget, men det er svært.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 21:12

He he, det kender jeg godt, har hjulpet ungerne i fire år, vi fandt aldrig på andre "nemme" løsninger, og vi prøvede da en del

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 21:13

Det jeg syntes var bedst, var alm. opvaskemiddel

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-09-05 21:13

Du kan let fjerne det med et par dråben terpentin på en klud.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 21:15

Ej, jeg syntes ikke terpentin er godt på maling

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 28-09-05 21:18

Har prøvet alm. opvaskemiddel, og det virker sommetider....! Jeg er ikke meget for de "skrappe" midler, da jeg ikke gider male om flere gange om året...

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 28-09-05 21:19

Jeg er ny her på "kandu.dk". Hvor finder I de der sjove smileys?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-09-05 21:22

Du kommer ikke til at male om fordi du bruger et par dråber terpentin, du skal jo ikke vaske af med det, jeg troede det var et problem for dig. Men OK du bruger bare det du syntes.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 21:26

hyldeborg.... velkommen til kandu smilys finder vi her http://www.kandu.dk/dk/faq.asp eller i venstre side øverst oppe under - kom godt i gang -. Jeg har ikke bedre bud end opvaskemiddel, beklager

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-05 21:28

Prøv med lidt smør eller madolie.

http://www.kandu.dk/dk/faq.asp
rul ned i bunden
eks: kolonstreghøjreparantes : - ) men lige efter hinanden sådan her

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-05 21:29

Jeg ville nu prøve med Ajax eller lignende tilsat salmiaksprirtus.

Har burgt det tidligere på døre og malede flader. Malingen er der stadig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-05 21:30
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-09-05 21:32

Nu er det sådan Hyldeborg at trykfarve ikke er vandopløselig - det slider mere at gnubbe det af som du gør nu end at bruge de par dråber terpentin. Jeg taler lidt af erfaring efter at have arbejdet med trykfarver i 30 år.

//bentjuul

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 28-09-05 21:32

bentjuul har ret, du kommer ikke til at male om fordi du bruger lidt terpentin eller muligvis rensebenzin, når først både plast og oliemaling er hærdet kan de begge tåle en kvik aftørring med terpentin, bare ikke noget med at bruge acetone eller cellulosefortynder....

Klop

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 28-09-05 21:35

Jeg vil prøve med terpentin. Tak.....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-09-05 21:37

Jeg mener at man på trykkerrier bruger petroleum, da det fedter kan du jo vaske efter med opvaskevand (Vand og opvaskemiddel).
Sulfo alene du ikke til noget, da det kun virker med vand i.
(og dog sulfo kan bruges som glidemidel...men det er en anden snak.)
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-09-05 21:39

Flydende vaskemiddel

Et par dråber Ariel eller Omo på en klud fjerner så let som ingenting tryksværten fra mit køkkenbord!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-09-05 22:16

½ mineralsk terpentin og ½ animalsk terpentin fjerner tryksværte fra både stoffer og hud samt vægge og døre.

Det er et gammelt kneb typograferne brugte og jeg husker det brugt - på malede flader på en blød klud og med en klud til at skylle af med - og så skader det ikke malingen .

DOG... på maling der ikke er oliebaseret ville jeg også vælge opvaskemiddel eller vaskemiddel (det fjerner mere end man tror) og tørre hurtigt og grundigt efter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-09-05 22:17

det skulle være ½ mineralsk terpentin og ½ renset benzin - sorry !!!!!!!!!!

Bare jeg tænker på noget med tryksværte går det åbenbart galt

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-09-05 20:48

Hej.
Jeg ser at forslagene er mange .....Men har i tænkt på at ganske almindelig autovoks eller bådvoks for den sags skyld kan løse problemet ???? Dette er også forebyggende til næste gang at sværten sætter sig.. Jeg har flere gange fjernet diverse ting fra fliser malede flader etc etc med voks og det har faktisk forebygget . Den extra fordel er jo at det malede ser godt ud bagefter og skinner som nyt

sverola