/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skjolder på trægulv
Fra : Trine08
Vist : 4073 gange
100 point
Dato : 28-09-05 20:50

Hej
Jeg har været så uheldig at få vandskjolder på mit fyrtræst gulv. Skjolderne er kommer grundet regnvand ind gennem vinduet
Det er et gammelt afhøvlet fyrtræs gulv.
Nogle der har et forslag til hvad jeg evt. kan behndle det med, ellr blot hvordan jeg simpelthen får misfarven fjernet.

Hvis den eneste udvej er at få afhøvlet hele gulvet, hvad koster det så ca pr m2?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 28-09-05 21:24

Ingen der ved noget ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 21:29

Trine08.... nope desværre, har ledt og ledt, (det har du garanteret også selv)men ikke fundet noget du kan ikke "bare" slibe det lidt??

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 28-09-05 21:44

det kommer meget an på hvor meget vand det har fået og hvad det er behandlet med

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 28-09-05 21:49

jaaa..jaaa.....hmm,,, har kigget lidt på denne siden, tror bare jeg stoler på det....

Tror i ikke man kan det ?
http://www.byggekram.dk/sw10438.asp

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 110 point
Dato : 28-09-05 21:50

Har du prøvet at sæbehandle hele gulvet? Hvis der ikke er sortfarvning, men kun fugtskjoldning, kan brun sæbe måske gøre det. er det fordi du vil have pletten lysnet, vil jeg bruge oxalsyre. Endeligt kan du gøre det at du starter med oxalsyre, og efter eftervask med rent vand, så at sæbebehandle. sæbebehandling skal vedeligeholdes.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 28-09-05 21:51

Nordsted1< jo, et har vi også¨tænkt på....
men det er min udlejer ikke meget for,,,så skal vi jo slipe hele gulvet siger han.
Altså der er jo forskel på hvor sart man er med sådan noget,,,,personligt havde jeg blot slepet det gulv med sandpapir ligesom du siger.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-05 22:02

Trine08

Hvilken farve har den/de skjolder?

Hvor gamle er den/de skjolder?

Hvordan er gulvet tidligere behandlet?

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 28-09-05 22:03

Tak for svaret A.C.Rosmon.
Det vil jeg forslå min udlejer i morgen
Vi vil netop havde lysnet pletten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 22:06

Trine08, jeg syntes byggekram's forslag lyder fornuftigt. For ikke så lang tid siden var der en tråd vedr. brun sæbe, den blev frarådet til flere ting (som jeg selvfølgelig ikke kan huske), noget med at det kunne være skadeligt, fordi det var alkalisk, så sæbespåner som byggekram skriver, er helt sikkert mildere. Kan du ikke prøve bare med et lille bitte stykke først?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 28-09-05 22:13

ans< skjolderne er sorte i kanten,,, de er kommet fordi vinduet har stået åbent, og så har det regnet ind.

Jeg vil tror de er omkring 4-6 måneder gamle.
Tror det altid har været behandlet med sæbe spåner (vil jeg tro, jeg har kun boet der et år)

Det er et fyrtræs gulv.
Håber ikke vi skal til og havde fat i en gulvsliper, da jeg ikke gider betalt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 22:15

Trine08..... jeg kommer lige i tanke om, at der er noget der hedder trærens, kan du ikke prøve at snakke med Flügger om det, inden du prøver med for meget forskelligt??

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 28-09-05 22:19

Nordted1 Jaaa,,, andre har også nævnt det trærens, så det er nok ikke en dårlig ide lige og forhøre sig.
Det er bare så dumt, for jeg skal være ude her den 1ste.... så jeg har ikke så god tid til og prøve en masse midler, hvis du forstå.
Men vil da lige kigge forbi Flugger i morgen aligevel

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 22:28

Jo, jeg forstår, men hvis du nu var heldig, at få lige det du skulle bruge i "første hug" var det da dejligt... puuhaa godt det ikke er mig der skal til at flytte, det kan være et værre mas

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-05 22:35

Trine08

Hvordan har du selv behandlet gulvet?

Jeg er ked af at skulle sige det, men det tyder ikke godt, at der er kommet sorte rander på et trægulv.

Behandlede du selv pletterne, da du opdagede dem?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 28-09-05 22:39

ans < jeg har slet ikke behandlet gulvet på noget tidspunkt.
Jeg har vasket gulvet i brun sæbe en gang, for ca 1 måned siden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-05 22:56

Nu ved jeg ikke i hvor lang tid du har boet der, men hvis "vandskaden" , er sket for ca. 4 - 6 måneder siden og du først har vasket gulvet for 1 måned siden. Den eneste gang i den tid du har boet der, så kommer du til at hænge på manglende vedligeholdelse af boligen.

En lappeløsning vil i dette tilfælde ikke hjælpe. Det skyldes de sorte rande. Vandet er sivet ned i træet og har ødelagt det.

Jeg tror, at du kommer til at betale for afslibning af gulvet. Så vær forberedt på det.

Du skal tænke på at en ny lejer skal flytte ind. Det er ikke sikkert at den nye lejer vil "godkende" skjolderne/de sorte rande.

Trist læsning, men jeg tror ikke, at du kan klare den.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 28-09-05 23:27

ans< grunden til jeg ikke har opdaget skaden/vaske gulv noget tier, er simpelthen fordi jeg ikke har opholdt mig hjemme.
Over de sidste 6 måneder, har jeg sovet der max 3 nætter.
Men satser på at trærens kan klare sagen, ellers vil jeg afprøve A.C.Rosmon forslag

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-05 23:46

Jeg håber da på det bedste for dig, men hvis du står som lejer af lejligheden, har du også ansvaret for vedligeholdelse.
Hvis det er misligeholdt kan udlejer kræve, at du skal bringe lejemålet tilbage til det "oprindelige", som da du overtog det.

At du kun har sovet der 3 nætter i løbet af de sidste 6 måneder fratager dig jo ikke retten til at holde opsyn med lejemålet.
Du har skrevet under på en lejekontrakt, som du skal overholde.

Du kan være heldig, at det er en flink udlejer, men du kan ikke være sikker.