/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
YAMAHA STING! stor nød.. hjælp please
Fra : yamahstinghelp
Vist : 2420 gange
20 point
Dato : 28-09-05 18:39

Hej folkens, mit navn er søren og straks efter at jeg havde taget mit knallert kørekort omkring 16 års alderen (er 17½ nu) ville jeg have en knallert. Det skulle gå hurtigt, så jeg købte det første, men bestemt ikke det bedste. Det blev til en Yamaha Sting(er) som den senere blev kaldt i hele egnen.

Jeg blev GROTESK mobbet i skolen med den :P Det var voldsomt, og jeg bliver stadig drillet med den. Jeg tør ikke køre ind til større byer, i frygt for at støde på en bakke samtidig med at evt. bekendte er til stede.

Problemet er:

Den er simpelthen guddommelig svag i optræk, modvind og opad-bakke. Hvis ingen af førnævnte er til stede, plus lidt medvind, kører den på en god dag (iflg. speedom.) 30

Jeg blev for ikke længe siden udsat for at jeg skulle op af århus-bakken nær silkeborg i midtjylland, hvor jeg da blev overhalet af en ældre dame på cykel (bakken er ekstremt stejl). Hun grinte af mig og jeg blev temmlig harm indeni... hjælp

HVAD kan JEG gøre for at forbedre min knallert?? Jeg er med på stortset ALT bare det ikke indebærer større pengemæssige beløber da jeg er på lavbeholdning.
Please please please kom med nogle råd..
tuning.. hvordan gør man?
at pille plomben.. hvor sidder den og hvordan gør man?

jeg ved virkelig ikke en pind om moterer, men giv mig en chance....

END MY MISSERY! og ja du har sikkert også lyst til at sætte ild til den, spytte på den eller værre.. men selvom stingeren har forvoldt mig ballade, så elsker jeg den som min egen mormor.

Heeeeeelp.. jeg afventer spændt svar fra evt. garvet knallert entuasiast! eller bare en der ved lidt mere end mig..

se http://www.christianshede.net/sting.htm for billeder mm.

Kommentar
Fra : emmofinn

Dato : 28-09-05 18:46

Sælg den- hvis du kan, og køb en cykel i stedet for, så kan du få revance mod den gamle dame

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-09-05 18:57

Ak ja, disse Yamaha´er<<<<<<<< jammahakkere
Prøv første med nogle nye ruller i din variator, hvis ikke det er penge du vil af med.
Prøv at veje dem du har, og køb nogle, der vejer ½-1 gram mindre.

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 28-09-05 19:39

hej mener du kan få en cylle med 3 skyllekanaler det skulle give noget.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-09-05 19:47

UPS, troede det var en scooter,,,
Men gammeldaws knallert, med kardantræk. Tager megen kraft.
Hvor hurtig render den egentlig.
Har du skiftet olie/fedt på trækket.
Ellers plan dit topstykke, giver lidt mere træk.

Kommentar
Fra : yamahstinghelp

Dato : 28-09-05 21:06

hvor siger du at jeg kan få en cylle med 3 skyllekanaler? johnni

mit topstykke.. hvad er det og hvor sidder det helt præcist? :P
nej jeg har ikke skiftet olie nogle steder.. tror du det vil gøre en forskel?

Kommentar
Fra : J123

Dato : 28-09-05 21:16

Hej der...
Jeg må tilstå jeg ikke lige er på hjemmebane hvad Sting angår. Men Palle her på siden er godt nok en dygtig herre på feltet. Han har hjulpet mig nogle gange med gode råd. Jeg handler reservedele til Neos, Jog og cpi på følgende link:
http://www.west-import.dk/
http://www.thansen.dk
http://www.protuna.dk/
http://www.kgi.dk/
Hvis en kan komme med et godt råd til dig, har du linkene til hvor du evt. kan handle dem.
Jeg har set at de har lidt reservedele til Sting.

Kommentar
Fra : yamahstinghelp

Dato : 28-09-05 21:21

hmm.. kan ikke finde nogle tun dele til sting på de sider. desværre

Kommentar
Fra : J123

Dato : 28-09-05 21:41

Ok - Søren..... Prøv at se på knallertsiden under afventende svar. Der er der et spørgsmål der hedder:Tuning til Yamaha Sting.. Check lige de svar af, og se om der er noget der der hjælper dig....

Kommentar
Fra : J123

Dato : 28-09-05 21:43

Undskyld... Afventende spørgsmål....

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 28-09-05 22:21

Knallerten er altså også kun født til 30 km/t, så det er vel heller ikke så mærkeligt at den ikke kører stærkere.
Og optrækket bliver ikke bedre med årene, efterhånden som den bliver slidt, den bruger jo en slyngkobling som en Maxi til at komme igang.
Men hovedsagen er dog at den starter hver gang, og begynde at tune en gammel sting, er lidt voldsomt, da du nok snart skal til at se dig om efter en bil.
En sting er ikke lige den knallert der egner sig mest til tuning, men dog kan du skrue topstykket af som foreslået, det er de 4 møtrikker ved siden af tændrøret, så kan topstykket (Hvor tændrøret sidder i) løftes op, og hvis du så lægger et bredt stykke sandpapir på en lige plade, og feks spænder det fast med skruetvinger, så kan du skubbe topstykket henover, så du sliber det underste ca 4 mm ned, derved kommer der mere kompression og bedre trækkraft. Men du skal slibe så fladen bliver helt jævn, og ikke krummer, og det kræver bl.a. at du drejer topstykket lidt hele tiden medens du sliber, og husker en ny toppakning, smurte gevind, og en jævn tilspænding når du spænder topstykket på igen. Du skal ikke løfte i cylinderen, da stempelet så smutter ud, da stempelet kan være svært at montere igen i cylinderen.
Der er jo nok ingen tvivl om at den ville have godt af nogle nye dele: Stempel, cylinder, tændrør og olieskift, bremsebakker mm.
Du skal få dig et gratis katalog fra www.THansen.dk
Olie: http://www.thansen.dk/product.asp?c=593475115&n=282515843&pn=282515867
Luftfilerelement: http://www.thansen.dk/product.asp?c=593475115&n=282516054&pn=282516056
Tændrør: http://www.thansen.dk/product.asp?c=593475115&n=282515930&pn=466262036
Sodsæt: http://www.thansen.dk/product.asp?c=593475115&n=282515930&pn=282515960 eller
Bare toppakning: http://www.thansen.dk/product.asp?c=593475115&n=282515930&pn=282515936
VH Palle Hansen
PS: Men overvej at skife knallert, eller at undlade at lave noget, da du ved den kører nu, det er ikke sikkert at den gør, hvis du laver en fejl. Men olie og filter, kan du roligt skifte.

Kommentar
Fra : yamahstinghelp

Dato : 28-09-05 22:34

du har nok ret palle.. Men for pokker det kunne være fedt at få den til at rende 90!!!! lidt en drengedrøm!!! :D
ifølge krillevest kan det lade sig gøre.. siger han i et svar på et andet Yamaha Sting Topic

Godkendelse af svar
Fra : yamahstinghelp

Dato : 28-09-05 22:41

tak for informationen palle.. tror jeg får en bekendt, som har forstand på det, til at se på den. evt pille ved den.. mvh søren

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-09-05 22:53

Hej. 90 km
Muligt, men ikke til de penge, du nævner, prøv at høvle topstykket, giver mere træk.
Eller lav et HAK i stemplet 3-4 mm, op/og i bredden som indsugningen, tag ca. det samme af, på udstødningsside, for at give ligevægt,""",,,giver også mere træk, men pas på, ikke at tage for meget.
Har i ikke noget der hedder metalsløjd, nu om dage, ellers pas på at du sliber hele stykket lige, ikke bare kanten.
mvh

Kommentar
Fra : yamahstinghelp

Dato : 29-09-05 19:36

Nogle siger at man ikke skal hakke stemplet på en yamaha sting. Kan ikke huske hvorfor

hvor sidder topstykket præcist?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-09-05 21:57

Det sidder der som jeg beskriver
På dit billede af tændhætte er tændrøret skruet i topstykket, altså alt det af aluminium med køleribber.
Og det er spændt ovenpå cylinderen som også har køleribber.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : yamahstinghelp

Dato : 30-09-05 12:14

ok..

men kræver det ikke at jeg gør/køber noget udover det, for at det virker?

er det nok bare at slibe de aluminiums køleribber 1 mm ??

sorry, men jeg er ret blottet på dette område

Kommentar
Fra : yamahstinghelp

Dato : 30-09-05 12:17

´skal jeg ikke have ny bundpakning efter at jeg har planet topstykket?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-09-05 16:12

Nej du behøver ikke ny bundpakning, som sidder under cylinderen, sålænge du ikke løfter i cylinderen og pakningen derved let rives i stykker. (den kan nemlig binde/klæbe lidt til krumtaphuset, og lidt til cylinderen, og da den er tynd som papir, rives den let i stykker)
Når du har taget de 4 møtrikker af med en topnøgle, så er det muligt at du lige skal vippe topstykket løs med en skruetrækker da toppakningen mellem cylinder og topstykke også kan klæbe lidt.
Men du skal planslibe mere end 1mm, du skal slibe ca 4 mm af, så vil din knallert trække lidt bedre og også få lidt mere fart, men vi taler kun om ca 5 km/t extra.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : yamahstinghelp

Dato : 30-09-05 17:55

er det et "must" at jeg anskaffer en splinterny toppakning inden at jeg kører med den, efter at jeg har planet??

hvis "ja".. er det så smartest at købe det hos thansen.dk ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-09-05 18:11

Nææ, det er ikke et must, da man tit kan bruge den samme toppakning igen, meeen da det er svært at plane fuldstændig lige, er det ærgeligt at skulle skille ad igen, da kompressionen ellers fiser ud, og start og kørsel så bliver dårligere.
Hvis du har topstykket med til en knallertmekaniker, kan du nok få en pakning der passer de fleste steder, men thansen er billig og ligger i mange byer efterhånden, og har åben også lørdag og søndag.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 08-10-06 20:30

For at få den til at køre 60-70 km/t: WWW.PROTUNA.DE

Der har de tundelene liggende. Min køre ca 75, og det kostede mig 1.200 kr. og den kan køre70 op af århusbakken, i Silkeborg.... bor der selv. Gør det, og vis den Gamle dame, hvem der bestemmer.