/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 3.1
Fra : yearhouse
Vist : 436 gange
250 point
Dato : 28-09-05 14:39

Hej med jer alle....

Nu sidder datteren og undertegnede IGEN med vores "amatør-nørde_tommelfingre" *g*
Vi har et hav af spil, som bliver afvist på grund af det sædvanlige "manglende DOS" i Windows XP.....Nu har jeg jo fået ny pc.....men hvad med den gamle.....kan jeg ikke bare slette XP´en på dén....og indlæse min gamle Windows 3.1, disketter på den.......og så få glæde af alle de gamle spil?.

Eller kan jeg installere DOS på min pc?
Eller 200 point til dén, der kommer med en god løsning, så vi kan få vores "nostalgi-trip"

mange hilsner
TOM

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-09-05 14:44

Du skal først have den gamle partition af xp slettet og formateret. Det gør du med en fdisk-hvis NTFSlettes ikke DOS partition, der oprettes en ny partition, genstartes og formateres.

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 28-09-05 14:48

Hej Tom.

Der findes en meget simplere måde at gøre det på.

kig på siden http://dosbox.sourceforge.net

Det er et program, der emulerer en MS-dos brugerflade under Windows, hvor du selv kan regulere på "den emulerede styrke på pc'en" om som at sige.

Programmet tager 10 sekunder at downloade og installere, yderligere 10 minutter at sætte sig ind, og så burde det være det.

Du kan eventuelt kigge på www.abandonia.com - De har nogle glimrende forumindlæg angående nostalgi osv.

/joni

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 28-09-05 16:17

Hej Joni....nu er jeg ikke nogen ørn til engelsk *flov*.....men nu har jeg downloaded den......Den viser mig et Z:...
Er du venlig....og har du tid til at fortælle mig, hvordan jeg skal køre en Cd nu?????

Mange hilsner
TOM

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-09-05 16:54

Øehm... Windows 3.X kan KUN køre under DOS, da det er en 'skal' uden på DOS. Installerer du Windows 3.X følger der automatisk DOS med

BEMÆRK :

For at 'konvertere' fra XP skal filsystemet imidlertid slettes først, da det er NTFS (New Technologi File System) og dermed ikke er DOS (Disk Operativ System) FAT32 eller FAT/16 'nedad' kompatibelt. Det er med andre ord for nyt til at du kan lægge en så 'gammel' Windows version på. Derfor må du først slette dine NTFS partitions og i stedet oprette (..og derefter formattere) en : Primær DOS partition. Dette gøres med programmet FDISK.EXE der ligger på din boot installation til Windows 3.X

Du kan evt. lave 'nummeret' med FDISK.exe fra en DOS, Win95 eller Win98 startdiskette du finder her : http://bootdisk.com

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 28-09-05 21:31

Javel så, men nu vil jeg lige fortælle:........AT............jeg har en extern harddisk, som jeg måske kan bruge?......så har jeg to spørgsmål:

1. Hvis jeg sætter en startsdiskette i.....er der så ikke chance for at jeg sletter min XP fra den indbyggede Harddisk?
2. Det er et originalt WIN 3.1 jeg har...Er det ikke med "indbygget" DOS....og hvis ikke.....kan det skaffes nogen steder?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 250 point
Dato : 28-09-05 21:40

1. Nej ! (...med mindre; du specifikt be'r om det!)

2. Jo; det er med 'indbygget' DOS

..ellers henter du DOS hér : http://bootdisk.com (...skriver : Format c: /s ...eller sys c: )

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 28-09-05 22:27

Tak for svaret molokyle......nu tror jeg, at jeg kan hitte ud af det?