/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden er bange for Torden og nytår??
Fra : Bragesvej
Vist : 1828 gange
50 point
Dato : 28-09-05 14:11

Hvad kan man gøre ved det ...noget beroligende? og hvad?

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 28-09-05 14:20

Jeg "arvede" for et par år siden en 8 år gammel hund.
Den var bestemt ikke begejstret for tordenvejr.

I dag forbinder den tordenvejr og nytårsløjer som signal om leg og godbidder. ;)

Jeg gjorde simpelthen dét (da jeg fin den), at når der var noget at gø ad eller at blive bange for, så puttede jeg "hapser" i hendes godbidbold, eller osse "trænede" jeg klikkertræning med hende.

Jeg undlod at trøste og ynke hende, og der gik ikke lang tid - så var hun lige glad med "udefrakommende farer"! ;)

Måske kan dét hjælpe dig og din hund! ;)
Det håber jeg.

Held og lykke!

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-09-05 14:23

Ok..Tak for tippet..men vi snakker om en hund her der gemmer sig totalt! Feks under møbler m,m.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 14:23

Vi har prøvet både naturmedicin og receptmedicin, men jeg vil aldrig giver hunden det igen. Min hund ville simpelthen ikke overgive sig og bare sove fra det hele, han skulle med djævlens vold og magt holde sig vågen, men han var simpelthen så beruset, at det nærmest var et mareridt at se på. I år vil jeg prøve at finde nogle lyde på pc'en og spille så han kan prøve at vende sig til lydene inden det brager løs. Det kan også hjælpe lidt at der hele tiden er musik

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-09-05 14:47

Hej Bragesvej
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/lyde
Det kan du læse om i ovenstående link, bemærk at du kan købe CD til lyd-træning, således at du kan træne din hund til at tåle det uden angst.
Der udover har jeg gode erfaringer med Bachs blomstermedicin, den der hedder "rescue".

Med venlig hilsen
Mulberry

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 28-09-05 14:53

Bragesvej

Hvad har I prøvet indtil nu?
Jeg er (som Nordstedt har erfaret) ikke sikker på, at beroligende midler hjælper.
Hunden bliver fysisk inaktiv - men hjernen arbejder på højtryk, og da hunde har en utrolig instinktiv adfærd, skal der meget til, for at få den til at sove!

Hundens angst bliver flot større af, at den ikke kan "gøre" ret meget.

Jeg vil stadig holde mig til, at du skal prøve at træne "god kontakt" med din hund mange gange om dagen ... ikke længe men mange mange gange, så den lærer, at når du kalder på "dén måde", drejer dig om fornøjelse.
Lav nogle ekstra lækre godbidder (f.eks. små tørrede levertern), som du KUN bruger til netop denne øvelse.
Dén øvelse skal du så hive frem af ærmet, når den bliver bange.

Du (og hunden) skal træne kontakt, og I skal træne, at DU er flokleder - og at du dermed har ansvaret for dét, der sker rundt omkring.
Hvis du kan skabe det rollemønster, vil den få tillid til, at du som flokfører er til at stole på - og at du mener, der ikke er fare på færde men tager det roligt, når himmel og jord står i ét.

Træning, træning godbidder og positiv indlæring og træning og træning - det er "alt" hvad der skal til ... forhåbentlig.
Det lyder som hårdt arbejde - men jeg synes, det er ren fornøjelse.

Hunden elsker kontakten - og ikke mindst godbidderne.
Jeg vil (næsten) påstå, at 90% af alle hunde kan trænes fra denne totale angst.

Måske hører din hund til de 10%, men prøv! ;)
Det kan i hvert fald ikke skade - men det kan give dig et utroligt tæt forhold til din hund.

Øhhhh....
Er der nogle i "huset", der udviser (eller er skjult) angst i tordenvejr, for dét smitter af på hunden omgående. Osse selv om I prøver på ikke at vise jeres angst/nervøsitet.
Hunde fornemmer alle dine reaktioner - osse dem, du ikke tror, den kan fornemme.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-05 14:53

Den hund, jeg havde før, -en berner sennen-han, der hed Ramses, -han var kun lidt utryg som hvalp, men det blev værre året efter. Næste efterår fik jeg rådet at give ham Bach's Rescue Medicine. Det var en lille flaske med 20 ml. til ca. 100 kr. Han fik 7 dråber om dagen, men vi startede allerede i midten af november, så det kostede vel nok et par hundrede ialt.
Der er INGEN negative virkninger, -ingen sløvhed eller lignende. --Han var ikke 100% kureret, men han tog det da så roligt, at han kunne æde verdens største tørrede grisseøre, og han kunne reagere på, at jeg legede sjove ting med ham.

Du kunne også prøve det med at sætte en DAP op. Hvis Silke havde problemer, så ville jeg nok forsøge det, men hun er en meget "skudsikker" jagthund.

http://www.dyrlaegehusetkolding.dk/artikel_nytaar.html

Og derudover: Skru lidt op for radio og fjernsyn, og lad lyset være tændt hele nytårsnat, -og i tordenvejr. For så ser man ikke så meget til lysglimtene udefra.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 14:59

Måske nogle herinde kan give mig en forklaring på dette (undskyld bragesvej, men det har lidt med emnet at gøre) min hanhund er blevet kastereret her i foråret, og han har pudsigt nok ikke reageret på tordenvejr i løbet af sommeren, vi har grinet noget af det, for hvilken forbindelse kan det have?? men mest af alt har vi været glade for, at han ikke har været bange for tordenvejret

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-09-05 15:24

Hejsa!
Angående beroligende medicin til hunde, der bange. Det er bestemt ikke noget, jeg vil anbefale, da det kun er hundens reaktioner, man lammer. Det vil sige, at hunden er ligeså bange som den plejer at være, men er ude af stand til at reagere på det.
Det må uvægerligt give mere angst!
Jeg vil anbefale dig den CD, der er nævnt tidligere i tråden - og at gå i gang så hurtigt som muligt.
Desuden er afledning jo en skøn og virksom ting hos hunde, så det handler om, at give sig i kast med ting, som hunden til daglig er tryg og glad ved..

Held og lykke med det!

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-09-05 15:25

Ups, Sorry.. Jeg kan se, at mit indlæg nærmest er en gentagelse af Sannies.... Men så er vi da enige

Vaxen

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-09-05 15:26

Hej, Nu er Hunden købt (Brugt) den er små 4 år gammel, forige ejere sage den var meget bange nytårsaften, jeg har ikke haft den ved årsskiftet.

Jeg ved bare når det tordner så bliver han bange..så derfor vil jeg gerne være på forkant med det.

Der ingen i hjemmet der er bange for tordenvejr.

Måske mand skulle høre lidt mere om Bach's Rescue Medicine.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 28-09-05 15:28

Birgitta

Mener du, at det er en god idé at skrue op for TV og/eller radio??

Jeg forestiller mig, at det vil blive et konstant støjinferno for hunden, ud fra dén betragtning, at hundens hørelse er mange gange mere følsom, end den er hos os mennesker.

Ja, den vil "finde sig i det" (affinde sig med det), men sandsynligvis kun fordi den er indstillet på, at det ikke kan være anderledes.

Min egen hørelse er ret god, så jeg har aldrig skruet ret højt op - men jeg synes, det er et støjinferno at besøge min ½-døve far - så for hunden må det være mange gange værre. ;)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-05 15:29

---Kan købes i Matas.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-09-05 15:30

Jeg kom i tanke om jeg har en flaske "DAP" liggene, måske man skulle prøve det, men mon ikke det er forsent når det lige pludselig begynder at tordne, men nytårsaften måske?

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 28-09-05 15:30

vaxen

Intet nyt under solen!
Jeg synes, det er dejligt, når man ikke er ene om en mening!
Det er helt rart at blive bekræftet!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-09-05 15:36

Bragesvej, det er er måske en god ide at lave en kombination af bachs gode medicin og så den CD der. Den er meget effektiv og er jo årsagsbehandlende. Den tilvænner hunden lydene, så den ikke længere forbinder dem med noget utrygt eller farligt. Når det en gang er gjort, bliver hunden ikke længere bange.
Det skal dog siges, at nogen hunde altid vil være lidt betænkelige i den situation - hvilket jo også er ganske naturligt.

Vaxen

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 28-09-05 15:39

Bragesvej - som du kunne (kan) læse i mit første indlæg, så fik jeg min hund, da den var 8 år gammel - og bange i tordenvejr og nytårsstøj.

Men det ER i bund og grund op til dig at give din hund den fornødne tillid til dig som flokleder!
Når den stoler 100% på dine evner som flokleder, vil den iagttage dig, når den er "usikker" ... og når du så lægger an til leg/træning og godbidder - så regner den med, at DU har styr på "alt det andet" - ellers ville du være en "uansvarlig flokfører".

Hvis hunden har tillidt (som den bør ha´) til sin flokleder, afventer den signal fra flokføreren ... og hvis signaler er "ynk - Nårhhhh - kom og blive nusset lille skat", så er den blevet bekræftet i sin angst.
Hvis du totalt ignorerer dens angst - og istedet går igang med den lækre leg med de lækre godbidder, så vil det afhjælpe (om ikke helt, så temmelig meget) angsten.

Det er op til DIG, hvornår du vil træne med din hund, og dermed osse hvornår du vil afhjælpe din hund med angstproblemet.

Prøv med træning allerede fra nu!!
Måske vil det vise sig, at du (din hund) ikke behøver symptomdæmpende medicin.
Jeg bruger bevidst "symptom" - for du kan ikke fjerne angsten med medicin - men du kan dæmpe angstreaktionerne. ;-

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 28-09-05 15:45

Hej Bragesvej

Du står med et alvorligt problem, hvilket du jo nok også selv har erfaret.
Skønt Sannie er inde på noget af det rigtige, vil jeg ikke anbefale, at du går igang med en systematisk desensibilisering, som dén proces hun foreslår, hedder.
(No offence, Sannie!).

Der er flere (mange!) problematikker i selve angst problematikken. Når man er angst, er man også stresset (stress= ude af stand til at håndtere situationen), hvilket igen kun giver mere angst og dermed mere stress - en ond cirkel.
Det er de færreste angste hunde der kan spise, fordi stress hormonerne lukker for fordøjelsen og appetitten (der er andre funktioner der kræver fuld opmærksomhed). Derfor er det ikke sikkert, at du kan få din hund til at spise, samtidig med at du afspiller lyd cd'en.
Der er nogle meget fine grænser og er man ikke uddannet prof. adfærdsbehandler, mener jeg det er uansvarligt og direte farligt, at gå igang med dette projekt selv.
Man kan, desværre, skønt man ønsker at hjælpe hunden, gøre det hele meget værre.

Men det er den vej du skal gå, blot med professionel hjælp.
Det er rigtigt, som flere herinde siger, at bedøvende medicin er noget l... rent ud sagt, fordi det sløver kroppen, men ikke sanserne. Så hold dig fra det.

Mit varmeste råd til dig vil være, at du kontakter en prof. adfærdsbehandler der er medlem af PAFF (privat praktiserende adfærdsbehandlere for familiedyr i Danmark). PAFF er et kvalitetsstempel. Jeg er selv under uddannelse til prof. hundeadfærdsbehandler, men må og vil ikke tilbyde adfærdsbehandling, før jeg er færdig.

Der er adfærdsbehandlere på Sjælland, Fyn og i Jyland.

www.paff.dk (tryk til venstre under "adfærdsbehandling")
www.hundecentret.dk (adfærdsbehandling i Århus).

Jeg ønsker jer rigtigt meget held og lykke!

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 28-09-05 15:49

ps. Her og nu - indtil du får hjælp - kan du give din hund baldrian (beroligende naturmedicin) og Bach's Rescue Remedy (beroligende naturmedicin), som også er nævnt her på siden. Dosis afhænger af din hunds størrelse.

Som andre også nævner herinde, kan du gøre meget ved at lade være med at ynke hunden når den bliver bange og selvfølgelig ikke skælde ud (ikke at jeg tror du gør det!).

Prøv at være opmuntrende istedet. Dette fordi du er leder og ledere er stemningsangivende. Dvs hvis du ynker, opfatter hunden det, som at det er synd for den, hvorfor den bliver forstærket i sin angst.

Held og lykke med det!

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 28-09-05 15:55

Sannie siger noget der, om at fjerne angsten.
Man kan fjerne angsten, ved at lave en gennemgribende systematisk desensibilisering, som det hedder. Dette kombineret med klomikalm (antidepressivt/ angstdæmpende medicin, som skal ordineres af dyrlægen). En dygtig adfærdsbehandler vil foreslå en kombination af klomikalm og desensibilisering.
Resultaterne er gode - men ikke hvis man kun bruger medicin.

vh. vildskud

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 15:55

Der er også nogle hunder, hvor de er bange uanset hvor meget man træner m.m..Vi har haft tre hunde af samme race, den mellemste var ikke til at styrer nytårsaften, den ville fange raketterne, og ham her, han er jordens største kryster, når der er tændt bare så meget som en stjernekaster, eller måske jeg kan sige var, måske kasterationen også har hjulpet på det, jeg ville heller ikke kunne få ham til at spise godbidder,og hundene er altså blevet behandlet ens. Men medicin skal han under ingen omstændigheder ha mere af. Man behøver ikke spille musik højt, bare så der er noget baggrundsstøj, det kan også hjælpe en at trække gardinerne for.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 28-09-05 17:19

Hvis du vil bruge DAP, så kan du jo sætte den til, når der er udsigt til torden... Men den årstid er nok næsten overstået. Ramses kunne heller ikke lide tordenvejr, men sjovt nok så generede det ham ikke, hvis vi gik en tur ud i det..

DAP kan du jo bruge hele december... Som regel er der jo skyderi fordelt over hele måneden. Det er ikke nok at sætte den op nytårsaften.

Jeg skriver "skru LIDT op for radio og tv", -netop fordi det jo skal tilpasses det niveau, som man plejer at have lydstyrken på. Det skal bare være LIDT højere end til hverdag. Så vil de meget ubehagelige høje og fremmede lyde udefra blive sløret af mindre ubehagelige og velkendte lyde..

Menne, menne, menne,.. Det er jo slet ikke sikkert, at problemer bliver særlig stort, for du har jo endnu ikke haft ham nytårsaften.
Netop fordi hunden nu er i en helt ny familie, så kan det være at han reagerer mindre voldsomt.

Hvis det var mig, der var i den situation, så ville jeg sætte den der DAP op, som du har, når der begynder at komme skyderi, -senest 1. december. --Og så vente og se, hvordan det går. Måske supplere med Bach's Rescuemedicin.

Personligt tror jeg ikke på støj-cd'en. Hunde er ikke SÅ dumme, så de ikke kan skelne imellem lyde fra radio og udefra. Og de "farlige" glimt, de mangler jo helt...

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-09-05 17:44

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-05 18:02

Tak for accepten af mit svar. Og held og lykke med fyren. Fortæl hvordan det går, når der begynder at komme fyrværkeri om et par mdr.
Jeg sætter flueben forneden..

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-09-05 18:06

Ps...Noget helt andet er, er der nogen der ved om der er udgivet en Bog der kun omhandler Hunden "Jack Russell" På Dansk!
Det var lidt af et spring

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-05 18:23

Nøøh, det tror jeg ikke.. DKK har ikke nogen..
Så du må have pudset dit engelske af...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-05 18:24

??

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-09-05 18:54

Jeg kan læse Engelsk..men bliver det for teknisk..så står jeg af ...Og det gør sådan en bog nok.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-05 20:20

Naah, hvis lysten er stor nok, så kan du godt... Det er kun få ord, der er "tekniske" og dem lærer du hurtigt. Du skal bare have en ordbog. Og når det er din bog, så er der jo ikke noget, der forhindrer dig i at notere oversættelser på de svære ord i bogen undervejs. --Jeg gjorde det selv med min første "racehund", en berner sennen, -Ramses den første...
Men jeg ved ikke, hvad der findes på engelsk om racen, eller hvor man får fat i det. Men du kan spørge nogen indenfor raceklubben, de burde vide det.

Ellers må du jo bare sætte dig ned og vente på at nogen gider at udgive en på dansk, -eller gå i gang med at skrive en selv..