/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC lukker langsomt ned!
Fra : classic26
Vist : 1725 gange
200 point
Dato : 28-09-05 08:24

Hej

Når jeg går i start og trykker på luk, går der en krig(ca. 3 minutter) før boksen hvor man trykker luk kommer frem. Herefter lukkes i normal hastighed.
Opstart går fint, og jeg har XP Pro. Jag har scannet for spyware og virus.

Nogen gode forslag til normal lukketid!?

mvh steen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 08:29

Prøv at disfragmenterer. Det kan også være for mange programmer der kører i baggrunden. Prøv at gå ind i kør- skriv msconfig. tryk ok gå ind i start, der kan du se hvor mange programmer der kører, se om nogle af dem kan klikkes fra. Du må ikke klikke nogle af dem fra med windows og systemer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-09-05 09:38

ryd op på din pc -
ryd op i registreringsdatabasen - evt med regcleaner - fjern unødvendige opstart, brug evt msconfig og se hvad du kan undvære (programmer du blot har liggende og ikke bruger i realiteten)
ryd temporary internet files - ryd temp filer i temp mappen - kør diskoprydning - kør begge chckdsk(den første starter først efter genstart og retter fejl osv - kør diskdefragmentering for at optimere din pc.

Før dette sørg for at scanne for spyes og virus - der kan ligge meget og forhindre dig i at maskinen kører som den skal

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 210 point
Dato : 28-09-05 09:48

Det kan være som Nordsted1 skriver: Kør en Diskoprydning og Diskdefragmentering ....eller at du kunne bruge noget mere RAM. Hvor meget har du? Windows XP er ikke glad for mindre end 512Mb.

Når ikke du har 'nok' RAM vil din harddisk blive brugt som RAM i stedet ved hjælp af en teknik der kaldes Paging. Når et program skal lukkes vil det afstakke denne RAM, hvilket fører til en hel del harddisk trafik ..og dét tager tid. Især hvis du har mange programmer kørene. F.eks. :

Icq
Messenger
Quicktime
RealPlayer
P2P (Kazaa, DC++, Bittorrent eller andre fildelingsprogrammer)
Antivirusprogram
Firewall

Du ved; når en bil er tungt læsset tager det længere tid at standse

Der er en 'Troubleshooter' her : http://aumha.org/win5/a/shtdwnxp.php

Du kan selv bestemme lukketiden i XP, men vær lige lidt forsigtig, da det kræver en ændring i din registreringsdatabase !

http://www.theeldergeek.com/increase_shutdown_time_for_services_to_close.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-09-05 11:00

Hej, tror du har sat den til, at rydde op, efter din tur på nettet.
Har lige haft samme problem.
Se efter i internetindstillinger / avanceret, se efter om der er sat flueben ved ryd temp filer, mener jeg den hedder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-09-05 11:18

Sikke noget sludder smxxx. Indstillingen : Slet Temporary Internet Files, når webbrowseren lukkes.

Har intet at gøre med, hvor lang tid der går fra du har trykket på Start->Luk computeren.... og til der rent faktisk skér noget.

..og den tid det tager at rydde midlertidige internetfiler når browseren lukkes hænger sammen med, hvor megen diskplads du har valgt at give mappen i Funktioner->Internetindstillinger-> fanen; Generelt under [Indstillinger...] tilladt brug af diskplads.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-09-05 11:22

Som miritdk også har været inde på, kunne det skyldes 'rod' i registreringsdatabasen.

Rens den med dette program : http://www.tucows.com/preview/355220

VIGTIGT : Slet kun; hvad der er mærket som : Safe to delete ...når du har scannet med programmet !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-09-05 11:33

Ps. Man har i øvrigt sjældent brug for/glæde af, der er afsat mere end 64Mb. diskplads til 'Midlertidige internetfiler', men det er som sagt en helt anden snak.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 28-09-05 11:37

Ikke fordi jeg er gået i seng men jeg har ikke adgang til PC'eren før i aften hvor jeg vil efterprøve forslagene,,,,,men meget givtige indlæg....bliv endelig ved

mvh steen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-09-05 20:02

Egentligt ville jeg forslå at du også checker for highjack filer, men prøv lige det de andre forslår først.
Jeg har været udsat for at en highjack nægtede at maskinen måtte lukkes ned, så det må du godt have i tankerne.
Som smxxx skriver omkring TEMP-filer, så slå det fra og ryd op manuelt, i alle de steder hvor der opsamles data som:
Tempregistrene og cookies.
Registreringsdatabasen giver oftest forsinkelse under opstart, hvilket jeg fandt ud af den ene gang, da jeg slettede 1100 registreringer af links til alskens mulig og umulige spam og snavs sider. Det var næsten som at komme æter i benzinen efter at have renset ud.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-09-05 22:13

severino,,,
Takker for tiltale, nedlukning af Pc har næppe noget med sidefil/størrelsen på samme. Eller RAM, da den JO starter hurtigt op...
Men står den til at slette TEMP filer, kan det tage TID, før der dukker et LUK PC, op...især hvis den er sat til at beholde rigtig mange filer, der skal slettes.
Men et program, der "kører" videre, som muligvis ikke "selv" lukker. Tager tid at lukke ned.
Prøv også at se under Downloade programmer/filer, kunne være der var noget der ikke skulle være, der.
Prøv at se i din logbog, der findes meget INFO.
Kan også være, du ikke har mere diskplads
Men gør <<<molo<<< skriver, udvid din sidefil.
mvh

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 00:30

Noget af det der virker...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-05 00:40

Windows XP udvider selv (..eller skrumper) sidefilen (page-/swappingfilen) dynamisk efter behov, så lad endelig dén være i fred

...medmindre du har al for lidt RAM eller bruger meget hukommelseskrævende spil

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : classic26

Dato : 05-10-05 10:29

Tak for deltagelsen fra alle og specielt til </MOLOKYLE>