/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering af C drev.
Fra : Myns
Vist : 527 gange
100 point
Dato : 27-09-05 14:33

[hør]
Jeg har delt min harddisk op 3 partitioner med PartitionMagic 8.0. På C partitionen ligger styrersystemet, og på de to andre ligger mine programmer og dokumenter. Kan jeg formeterer C partition, uden det går ud over mine programmer.

myns

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-09-05 14:35

Det kan du.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-09-05 14:36

Det gøres nomalt under indstallation af win.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 27-09-05 14:36

kigger lige med

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-09-05 14:40

Stavefejl er forhåbentlig gratis i dag.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 27-09-05 14:44

Ok peet49.
Så tar jeg changen og prøver det. Jeg vender tilbage, når alt forhåbentlig fungerer igen. Du skal værer velkommen classic26
myns

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 27-09-05 14:59

Hvilket OS vil du køre?

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 27-09-05 15:57

Det kommer an på om du mener de installerede programmer. Hvis du formatere partitionen med styresystemet og derefter installere styresystemet igen, virker programmerne ikke længre selvom de er installeret på en anden partition. Programmerne skal også installeres igen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-05 17:01

Det er delvist rigtigt fk2001. - Hvis programmet ligger på en partion og har lagt filer ud i windows system mappe, så skal det installeres igen. Men det er ikke alle programmer der benytter denne fremgangsmåde, så de kan godt køre igen, men hvis du har ikoner på skrivebordet, så vil disse være væk og skal oprettes igen.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 27-09-05 20:38

Filer / dokumenter på selvstændigt drev berøres ikke ved formatering af andet drev.
Du kunne lige flytte dine dukumenter fra C: til D: eller E: eller F: sådan her.
H-klik på dokumenter (på skrivebordet) > egenskaber > i ruden skriver du:
D:\Dokumenter
OK og sig ja til at alt flyttes med.
Nu ligger alle dukumenter på dit D: drev og berøres ikke af formatering.

Når du formaterer C: med Partition Magic skal du lige huske at gøre C: aktiv ellers kan du ikke indstallere på det formaterede drev.

Comp skal også i bios sættes til denne bootrækkefølge (hvis den ikke er det)
A: diskette
CD
harddisk

PS. Du har vel lavet de to rescue disketter fra Partition Magic

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 09-11-05 08:25

Tak for svaret Eyvind.