/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Oprettelse af netværk
Fra : bne
Vist : 414 gange
100 point
Dato : 27-09-05 13:35

Jeg får en ADSL-opkobling i nærmeste fremtid, og vil gerne vide om husets 4 pc'er bare skal plugges i ADSL-'modemmet', eller jeg skal have en pc dedikeret til at styre trafikken ind og ud (også med hensyn til u-budne gæster i netværket)
(De 4 pc'er er 3 XP-Pro og 1 Win-98)
Jeg har en switch med indbygget firewall, men er XP-firewallen ikke lige så god ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-05 13:45

Du skal bruge en router, og sætter schwitshboksen i routeren, og fra routeren over i modemet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-05 13:46

Det routeren der tildeler ip-adresser, hver pc skal have sin ip-adr, ellers kan i ikke være på nettet samtidig

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-05 17:27

Du kan nøjes med en ROUTER. De fleste routere har indbygget en 4 ports switch. Hvis du så får behov for flere tilslutninger, så kan du altid købe en ekstra switch, som du så sætter ind i en af routerens LAN porte.
Når først du har fået forbindelse igennem routeren, så er det let at tilslutte flere maskiner. Routeren vil styre det hele for dig, som Nordsted1 skriver i sit andet indlæg.
Når du skal ud og se på router, så overvej om du vil have en med en trådløs forbindelse, måske til senere brug.
Her skal du nok vælge så hurtig et accespoint som muligt, et 802.11g (54 Mbit) eller 802.11 super-g (108 Mbit). De understøtter også 802.11b på 11Mbit.
Hvilket mærke du skal vælge, er lidt af en prestige sag, (Køre man AUDI, OPEL eller SKODA)
Prøv om du kan få en med en dansk vejledning til.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-05 17:33

Ved nærlæsning af dit spørgsmål, ser jeg:
Citat
Jeg har en switch med indbygget firewall, men er XP-firewallen ikke lige så god ?

En switch har ikke firewall, så det må være en router du har, men det kan du så kommentere med angivelse af typenummer på den.
Firewall i routeren beskytter alt bag routeren, hvor den der er i XP, kun beskytter den enkelte maskine, og kan give problemer med deling af mapper og filer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-09-05 19:18

Du skal lige konfigurere din router (det tror jeg også det er du har) først på en pc. I manualen til routeren kan du se hvilken ipadresse den har. Da går du bare ind på explorer og taster ipadressen i i feltet og du er i gang.

1. Kør guiden - Opret et mindre hjemme og kontor netværk og følg guiden. Det skal gøres på alle pc-erne.
2. På den med 98 skal du lave en diskette fra en af de andre pc, (du bliver spurgt undervejs om du vil lave den). Den skal du bruge til opsætningen på 98 eren.
3. Det er vigtigt at arbejdsgruppen hedder det samme på alle 4.
4. Derefter kan du gå ind og dele de ting du gerne vil dele, fx. printer. Bare højreklik på den printer eller den mappe du vil have delt og vælg - deling.

Så let er det.
Ellers findes der en udmærket hjælpefunktion i XP.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-09-05 19:19

En hardwarebaseret firewall er altid bedre en en softwarebaseret, men jeg bruger dog kun selv den indbyggede i XP
Jeg har 3 pc er på et lille netværk og har aldrig haft ubudne gæster.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 28-09-05 07:56

Ang. debatten om det er en switch eller en router, så læs dettte fra ITlex :
Switch : Ordet bruges uformelt på linie med begreberne router og hub om et knudepunkt i et lokalnet, der videresender indkommende trafik til destinationen.

Alt det med opsætning af netværk osv, er ikke problemet - mit spørgsmål går på om det vil være en fordel at opsætte een maskine som så 'holder skidtet fra døren', og som evt. kan programmeres til at styre adgang ud og ind.
Altså en begrundelse for valg af hardwarebaseret kontrol eller softwarebaseret kontrol.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-09-05 19:04

Jeg syntes det er forkert, at bruge de uformelle betegnelser. Det forvirre bare begreberne, og forskellen mellem Router - Switch og Hub er så stor, at vi bør holde os til fakta.
(Hvis man vil køre standsmessigt, bør man også vide hvilket transportmiddel der skal bruges!)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-09-05 19:46

Jeg giver bestemt severino ret.

Forskellen på en router og en switch er flg.

Router får tildelt en ipadresse og den tildeler så ipadresserne til de andre pcer, men figurerer kun som en pc.

Switch omdirigerer til hvilken pc der har den korrekte ipadresse, men hvis du har flere end 2 pcer, skal du ud og købe flere ipadresser for at hver pc kan få sin egen.

Så mit råd. brug router det er let og bliver heller ikke anbrebet så let da den som sagt kun figurerer som en pc

Kommentar
Fra : bne

Dato : 29-09-05 08:41

Jeg prøver lige at gentage (og omformulere) spørgsmålet :
Når jeg skal forbinde 4 pc'er til samme ADSL, hvad er så bedst ? enten en hardware firewall monteret mellem alle pc'er og ADSL-forbindelsen, eller software-firewall på hver pc ?
Og HVORFOR ? (saglig begrundelse, tak)

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-05 17:53

Firewall i routeren beskytter alt bag routeren, hvor den der er i XP, kun beskytter den enkelte maskine, og kan give problemer med deling af mapper og filer.

Hvorfor så ikke bruge begge dele? (Det er sagligt ment!)

Kommentar
Fra : bne

Dato : 30-09-05 07:40

Hvis jeg anvender routeren's firewall - vil jeg så have frie muligheder mellem de enkelte pc'er i netværket ?
Men ellers er det nok en god idé, at anvende begge - så er man også sikret mod ting der 'bæres ind', CD'er osv...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-09-05 21:59

Ja routerens firewall vogter ved indgangen fra det store netværk, så her kan du boltre dig som du har lyst på det lokale netværk.
Det er først når du også bruger XP's firewall, at du skal give tilladelse til at de andre maskiner må se ind i de delte mapper.
Det er altid klogt kun at dele de mapper, hvor der er filer af fælles interesse. - Her kan du med fordel, reducere antallet af mapper, hvis du sætter et netværksdrev på en af routerens porte, og lægger alle de fælles filer ud på den. Så har alle maskiner adgang til filerne, når bare netværksdrevet og routeren er tændt.
Skulle det vise sig, at du ikke har porte nok, så kan du altid sætte en switch i en af routerens porte og hermed tilslutte enheder på switchen. Routeren vil stadig kunne styre IP fordelingen på alle LAN porte.
En switch med 5 porte koster omkring 225 kr.
Her er en 16 ports http://www.microlan.dk/shop/products/productinfo.aspx?productid=GC-1416&menuid=SWIDESK&level=2 til 295.- kr, som jeg selv bruger og kan varmt anbefale.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 08:02

Der er ingen grund til yderligere firewall end den der er indbygget i routeren, og så brug den indbyggede i XP så er du garderet.

Godkendelse af svar
Fra : bne

Dato : 06-11-05 13:44

Tak for svaret severino.