/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Manglende forskalling
Fra : fk2001
Vist : 9539 gange
100 point
Dato : 27-09-05 12:42

Vi er pt. ved at flytte/opsætte et par vægge i vores hus. I den forbindelse har vi nedtaget noget af loftet. Til min store overraskelse ser jeg at der ikke er brugt forskalling til loftet. Dampspærren er fastgjort direkte på undersiden af spærfoden hvorefter der er monteret en lægte på langs med spærfoden. Det betyder at dampspærren ikke er understøttet og derfor buer en del pga. vægten fra isoleringen. Som det ses på billedet så hviler dampspærre og isolering på loftet. Dette medfører at loftet buer lidt, specielt der hvor loftbrædderne er samlet midt mellem to spær. Hvad er jeres mening om denne fremgangsmåde? Huset er fra 1977.

http://fk2001.atspace.com/loft.html

Vi påtænker også at sætte nyt rustikloft op. Er det tilstrækkeligt at fastgøre loftet direkte på lægten der ligger under spærfoden, eller er afstanden for stor? Spærbredden er 90 cm.

Inden vi sætter det nye loft op regner vi med at opsætte forskalling mellem lægterne for at holde dampspærren og isoleringen væk fra loftet. Hvor langt bør der højst være mellem hvert bræt for at isoleringen er understøttet korrekt?

Venlig hilsen
fk2001

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-05 12:58

Det ser meget almindeligt ud på det billede, bortset fra, at der burde være noget ikkebrændbart trådvæv spændt ude mellem bjælkerne oppe under dampspærren (som en sikring mod nedfald i tilfælde af brand)

Sådan der ser det ud på mit hus der er bygget i 87, der er så bare monteret ståltråd i et "zigzag" mønster mellem bjælkerne (skulle monteres ifølge byggereglementet dengang)

Jeg har rustiklofter, og har lige målt efter, de er også hæftet i bjælkerne med en afstand af 90 cm.

Og altså ingen forskalling.

mvh dova

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-09-05 13:30

det er en helt alm. fremgangsmåde, og du behøver ikke mere forskalling. men det vil være en god ide at sætte en brandtråd op. den skal så vidt jeg husker, sidde pr. 30 cm. grunden til at der er en lægte under spæret, er at så slipper man for at perforere dampspærren, når man laver elinstallationer. det kan altsammen laves under dampspærren, men jeg kan ikke se på billedet om det rent faktisk er lavet sådan.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 27-09-05 13:54

Det med ståltråden lyder fornuftigt. Spørgsmålet er hvordan jeg får tråden ind mellem spær og lægte. Jeg er vel nødt til at bore huller og derefter trække tråden igennem??? Hvor tyk skal tråden være?

Efter at have fjernet nogle af loftbrædderne troede jeg også at elinstallationerne var udført under dampspærren men dette er desværre ikke tilfældet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-09-05 14:14

du kan bare sætte tråden op under lægten. den skal kun forhindre isoleringen i at falde ned i tilfælde af brand. at isoleringen hænger på midten, har ingen praktisk betydning, men hvis du endelig vil gøre noget ved det, kan du stoppe en 50 mm måtte ind efterhånden som du kommer frem med det nye loft. der må være en trediedel af isoleringen på den varme side af dampspærren, så det ødelægger ikke noget

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-05 14:17

Ja, det der er monteret i mit hus, ligner faktisk sådan noget som der laves indhegning af til dyr, samme tykkelse, omkring et par millimeter tror jeg.

mvh dova

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 27-09-05 14:40

Det jeg er mest bekymret for er, om det nye loft kan bære isoleringen uden at begynde at svaje som det gamle loft gør nogle steder. Der er faktisk kun 100mm rockwool på nu, hvilket jeg gerne vil forøge til mindst 200mm. Spørgsmålet er om loftbrædderne kan bære dette når de kun er hæftet hver 90cm.

Tak for svarende I har givet indtil nu.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 27-09-05 14:48

loftbrædderne kan sagtens bære isoleringen, for den største del af vægten vil blive optaget af tråden, og af spærene, som isoleringen jo vil komme til at ligge henover. i nye huse er det ikke ualmindeligt med op mod 400 mm isolering, og det er lavet på samme måde. der skal ikke være nogen tvivl om, at en gang forskalling bærer væsentlig bedre end tråden, men så skal du have 2 lag forskalling på kryds, for at få loftet til at vende den rigtige vej, og det kan jo blive et spørgsmål om højde. men hvis jeg var dig, turde jeg godt lade det være som det er.

Kommentar
Fra : morgano

Dato : 27-09-05 16:08

Det er ikke godt med så stor en afstand som 90 cm, du skal ned på ca 60 cm. Hvorfor ikke gå en tur i byggemarkede
og få en folder om opsætning af lofter isolering.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-09-05 17:56

til morgano
det er ellers ret almindeligt at spærene står på 90 cm, og at man sætter rustik direkte op herpå.

tømreren

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 25-10-05 15:32

trimare har ret, men hvis du er bekymret for om loftet hænger, kan du vælge en tykkere loft beklædning, 28mm vil være rigeligt, og tråd er ikke et lovkrav i privat byggeri, men en god idé.

Kommentar
Fra : ybsil

Dato : 04-11-05 13:29

hVIS DU ER BEKYMRET FOR VÆGTEN AF DET OVENPÅLIGGENDE ISOLERING KAN DU SÆTTE TVÆRFORSKALLING OP MELLEM LÆGTERNE. IMELLEM DISSE KAN DU SÅ ISOLERE MED EN 50 MM GLASULD SOM TRIMARE 46 SKRIVER(VEJER EN DEL MINDRE END ROCK-WOOL. DETTE KAN DU SÅ FASTHOLDE MED STÅLTRÅD.
STÅLTRÅDEN ER SÅ VIDT JEG HUSKER KUN ET KRAV HVOR DET ER ET 2 PLANSHUS

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 14-11-05 10:01

Hvis du vil have fuldstændigt styr på dit nye loft, vil jeg foreslå at du gør følgende.
1. udfylder med isolering mellem lægterne.
2. Opsætter ny forskalling hv. brædder 22*95 mm ca. med afstand 300 mm under de eksisterende lægter (se SBI anvisning nr. 189 side 105).
3. Herunder opsætter du dit nye loft.
Det er alle løsninger som er foreslået ovenfor, bl. a. af ybsil.

herved har du opnået en bedre isolering, du fasholder den eksisterende isolering så loftet ikke "hænger" og hvis dit loft ikke er helt plant nu, har du mulighed for at rette det op.

Godkendelse af svar
Fra : fk2001

Dato : 29-01-07 11:52

Ja, det er jo lidt længe siden, men alligevel tak for svaret trimare46.