/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
For/Imod scooter/knallert
Fra : nebis
Vist : 2966 gange
142 point
Dato : 26-09-05 19:43

Hej hej,

Jeg transporterer mig selv ca. 16 km hver vej til/fra arbejde, det er længere end jeg gider cykle, men tilgengæld gider jeg heller ikke offenlig transport længere. Af den grund er jeg blevet lidt opsat på at anskaffe mig en scooter/knallert. Jeg vil nu høre jer for/imod at anskaffe en scooter, så jeg kan få øjene op for de ting, jeg ikke har overvejet.

Jeg tænker f.eks.
- Kan man køre om vinteren, er det for koldt eller uforsvarligt hvis der er sne?
- Hvad koster benzinen, hvor langt kan man køre på en liter
- Andet?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-09-05 20:05

Jeg har selv en scooter, men af sikkerhedshensyn bruger jeg den ikke når vejene er glatte, dækkene er næsten helt glatte og giver ingen styring eller kontakt på is & sneglatte veje. Den kører på Blyfri 92 Oktan og bruger ca. 1 liter olie pr. 800 km. Hvis du er meget besat af Naturbevaring, skal du lige vide at en scooter/knallert er sådan ca. det mest forurenende køretøj du kan benytte. Hvor langt den kører pr. liter? Min gl. PuckMaxi knallert kørte ca 45 km/l min nye scooter kører ca. 21-26 km/l afhængig af om det er i by eller på landevej. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 26-09-05 20:11

Citat
af sikkerhedshensyn bruger jeg den ikke når vejene er glatte

Kører du så ikke vintermånederne, eller vurderer du fra dag til dag om det er forsvarligt?
Hvormange dage (sådan ca.) på et år, lader du den stå?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-09-05 20:21

Jeg tager hellere cyklen når det er glat. Det er mere besværligt og langsommere men når det er glat føler jeg overhovedet ikke at jeg har styr på scooteren. Den sejler rundt og er også vandskelig overhovedet at få igang fordi baghjulet blot kegler rundt som en gal og slår røven fra side til side. Jeg vurderer føret før jeg kører ud. Sidste år var det vel 10-14 dage. Ved ikke om man kan få snekæder til en scooter men tror det ikke. Markedet er nok ikke stort nok.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 26-09-05 20:24

Det er jo meget afhængig af den danske vinter hvor mange dage den skal i garage. Det afhænger også af hvor varmt udstyr man råder over. Jeg har 20 km. hver vej til arbejde, og jeg kører hver dag uanset regn og blæst. Nu vej jeg heller ikke hvad det er for en scooter AJ har, min har masser af dækmønster. Men selvfølgelig er det begrænset hvor meget sne du skal køre i. Og det er jo desværre også i sne det offentlige er værst.
Nu fremgår det ikke hvor du bor, for I Kbh.-området tror jeg det skal være meget skidt vejr før du ikke kan køre. Forøvrigt afhænger det vel også af om du vil køre 45 (på vejen) eller 30 (på cykelstien).

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 26-09-05 21:04

Både arne og hansen har sådan set ret i deres betragtninger, så det eneste jeg vil tilføje når nu du står og vil købe, det er, en 45 med "store" hjul er langt at foretrække når det er dårligt og glat føre, der fås en del modeller, som ligner "rigtige" motorcykler temmelig meget, de er langt bedre at køre på de der "dårlige" dage, som et år i Danmark jo desværre også byder på.
hilsen Bonito

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-09-05 22:04

Bare lige for at blande mig, kører scooter ÅRET rundt 20 km/l - Olie 2 liter a ? 45.- ikke dyrt.
Dårligt vejkontakt, helt hen i vejret, der er samme vejkontakt som andre dæk, medmindre du kører i en rille/frost, der er lavet af andre biler, så,,,,,,
Har kørt scooter 7 år, hele året rundt,,,,skvattet en gang, fordi jeg troede, jeg kunne køre i andres spor, og det var i dette år, med flere meter sne, men skideglat, men der kørte jeg selvfølgelig heller ikke stærkere, end jeg kunne stå ved siden AF, og rette scooter op, men,,,,,pas PÅ. hvis du ikke er vandt til 2 hjulede, eller prøv den i en grusgrav, eller lignende, så får du hurtig følelesen af hvad den IKKE kan.
Og bare lige sådan,,,, min, den kører omkring 80 km eller mere. det eneste problem jeg har, er at et af dækkene begynder at ryste/vibrere ned af bakke, med vind i røven...
Med hensyn til forurening,,,,,,den vil jeg meget gerne se, på papir...!!!
Håber du bliver glad for det du køber...

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 26-09-05 22:13

Med andre ord, køb en scooter/knallert, hvis du vil være fri for vente tider, eller bil, kører du olovligt, kan jeg kun anbefale en almindelig scooter/knallert, da kørekortet ikke er i fare.
Betaler du/ jeg giver ca: 21 for 20 km i bus
10.- for samme kørsel, på scooter, men tager altid den 2 hjulede, da den er nemmere i trafikken, og P pladser OSV:

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-05 23:16

En knallert/scooter er såmænd ikke farligere end en cykel når det er glat......det farligste er sådan set den der styrer, for hvis ikke der bliver kørt efter forholdene, er alting farligt.

Det er koldere at køre knallert/scooter end det er at cykle.
Men det rigtige tøj, fodtøj og ikke mindst gode handsker afhjælper det problem.

Hvis det er en almindelig 30 km knallert/scooter, koster sådan en 650-800,-/året i lovpligtig ansvarsforsikring.

Alt efter hvilken model, går de 20-30 km/l og benzinen koster vel omkring 10 kr/l. Så skal der noget to-taktolie til.
Knallert skal have det blandet i benzinen, og scooteren har en olitank og blander det selv med benzinen. Olien koster 50-80 kr/liter alt efter kvalitet, og der er stor forskel på, hvor meget de forskellige scootere bruger.

Og jo, de små scooter/knallert motorer (og såmænd også plæneklippere) er noget af det mest miljøforurenende der findes.

Køb en med så store hjul som muligt, nu er jeg vant til at køre motorcykel, og bryder mig bestemt ikke om at køre på datterens scooter med de elendige små hjul, jo mindre hjul, jo mere ustabil og især på våd eller glat vej

Regn også med udgifter til vedligeholdelse. Et årligt eftersyn/justering ca 700,-...... et sæt dæk engang imellem (billige ved Thansen), og bremseklodser o.s.v.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 142 point
Dato : 26-09-05 23:25

Jeg har kørt knallert i over 30 år - diverse modeller (startede med en Velo *suk*), har haft Mobylette, Caddy, Yamaha Jog osv. har stadig en Honda Melody stående i garagen (fordi den er lille og rød og sød ) og lige nu kører jeg Kymco 45 scooter.
At gå fra en alm. knallert til en 45'er er ikke helt uden vanskeligheder fordi mine knallerter jo ellers har haft store hjul. Det tog lidt tid før jeg vænnede mig til de små hjul men jeg er mægtig godt tilfreds.

Jeg kører ikke - og har aldrig kørt i sne eller på isglatte veje, jeg synes risikoen er for stor man er jo ikke så godt beskyttet når man sidder dér.

Jeg elsker at køre på knallert/scooter - men når det er sagt, så vil jeg mene at det er det koldeste køretøj man kan vælge. På cykel får man varmen af at træde pedalerne - på motorcykel er man klædt på til det. Det kan man også være på knallert/scooter - men det almindeligste er vist at..det er man ikke.
Jeg fryser gævt når jeg kører om vinteren og dét endda selvom jeg har valgt sådan en RIGTIG 'anti-sej' hjelm der går godt ned over ørerne

Nebis - køb din knallert/scooter og nyd den! - om sommeren er det fantastisk at sidde på den og nyde turene - om vinteren er det mageligt fremfor at vandre eller tage offentlige transportmidler - MEN - vær klar over hvad du har med at gøre!! Vi, der sidder på en knallert/scooter er meget udsatte og sårbare og ikke alle bilister respekterer os - gå altid ud fra at det umulige sker - så kan det ikke gå helt galt

Uheld / ulykker? Never ever - jeg har været heldig OG forsigtig. Jeg har været 'tæt på' nogle gange, og hver gang har det været en parkeret bil hvor føreren bare har åbnet døren for at stå ud

Du bliver glad for dit nye køretøj - men husk at psse på dig selv.
Held og lykke med dit forehavende.

Venlig hilsen en gammel garvet knallert/scooterkører

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-09-05 23:26

Hmm..lige en tilføjelse - vi har en Toyota Avensis Diesel i carporten men det er nu meeeget nemmere at finde parkering til min Kymco

Godkendelse af svar
Fra : nebis

Dato : 27-09-05 01:01

Hej Alle,

Mange tak for de gode besvarelser...

vil.du. > Du skulle da vel ikke have den der Honda Melody til salg (og bo i Kbh-området)?

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 27-09-05 01:06

Hej igen,

Glemte lige at spørge om man må sidde to på en scooter? Hvor kan jeg finde lovgivningen på dette område?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-05 01:14

Det må man bestemt ikke, medmindre det er en rigtig scooter der er indregistreret som en motorcykel, og til motorcykelkørekort.

mvh dova

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 27-09-05 14:33

Hej Nebis, du kunne jo også overveje en lille billig offroader motorcykel.
Det er 4 takts= ingen olieblanding
høje smalle dæk med grov mønster= kontrol i alt slags vejr
Ml. 25-35 km/l
Priser fra ca. 15.000
Du må følge med trafikken og er ikke så udsat som 45 scooteren
Eneste ulempe er at du skal tage motorcykelkørekort

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 27-09-05 16:45

Hej nebis.

Pænt tak

Nej, min Honda Melody er ikke til salg, den er simpelthen for sød at sælge

OG - den har meget små hjul og er meget lille. Jeg synes den mangler lidt 'power' for at være optimal..men SØD dét er den

Held og lykke med dit nye køretøj jeg håber du vil blive lige så glad og tilfreds med den som jeg altid har været for/med mine

Venlig hilsen vil.du