/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kristendemokraterne
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 597 gange
80 point
Dato : 25-09-05 22:29

Jeg har meget svært ved at skrive om den ideologiske baggrund ved Kristendemokraterne, er der nogle, der kan hjælpe mig med dette?
Jeg har også andre spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på såsom politiske mærkesager, 2 vigtigste personer og typisk vælgerprofil

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-09-05 23:00

Mon ikke de skriver noget om deres ideologi her:
http://www.kd.dk/

De to vigtigste personer, tja: Mogens Nørgård og Marianne Karlsmose

Typiske vælgere er sansynligvis lettere religiøs midaldrende med nogen uddannelse.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 26-09-05 09:01

Jeg har bare svært ved at finde det om deres ideologi

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-09-05 09:11

Det Kristne menneskesyn/livssyn som beskrevet i Det nye Testamente. Respekten for alt levende, beskyttelse af de svageste o.s.v. Det er derfor de hedder KRISTENDEMOKRATERNE.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 26-09-05 11:44

Hvad så med mærkesager?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-09-05 12:14

Igen de Kristne, såsom Nej til fri abort, Større social lighed, Flere penge til Børnefamilier o.s.v. Du kan faktisk selv regne det ud hvis du kender lidt til kristendom. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-09-05 12:26

Som Bertel skriver; gå ind på http://www.kd.dk/ vælg Det mener KD og Programmer m.v. - Der kan du åbne og læse filer med oplysninger om grundholdninger, ideologi o.s.v.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 26-09-05 19:00

Er der så nogle, der kender til de to vigtigste Kristendemokratere?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-09-05 19:42

Dem kan du da også finde på hjemmesiden. Se hvem der er Partiformand og Næstformand. Det er som regel de der har fået flest stemmer ved et valg imellem partiets delegerede ved et årsmøde.

Man KUNNE jo spørge: Vigtigste i HVIS øjne? Hvis der menes i Partiets øjne er det sikkert Formand og Næstformand, ellers må det præciseres i HVIS øjne.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 26-09-05 22:02

Der står ikke i hvis øjne i opgaven. Er der så nogle, der kan finde info om næstformanden, for jeg kan ikke

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 26-09-05 22:49

På deres web-side skriver de:
Formand: Marianne Karlsmose
Politisk næstformand: Sten F. Mortensen
Organisatorisk næstformand: Kristian Øhrstrøm

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 27-09-05 12:48

Ja, men den eneste, jeg kan finde info om, er Sten F. Mortensen

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 27-09-05 12:49

Ups, den eneste jeg kan finde info om er Marianne Karlsmose, men jeg mangler info om Sten F. Mortensen

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 80 point
Dato : 27-09-05 15:43

De skal snart vælge ny formand, hvilket måske gør det svært at kunne udtale sig fornuftigt om hvem de vigtigste personer er. Over de seneste to år har det vigtigste partimedlem været den tidligere formand og MF Jann Sjursen.

Vælgerprofil: I høj grad geografisk betinget idet de er forholdsvis meget stærkere i Ringkøbing Amt end i resten af landet, så vidt jeg husker.

Ideologi: Jeg kan godt forstå hvorfor du synes det er svært da partiet ikke er udpræget ideologisk. For min egen regning vil jeg sige at det er et midtsøgende konservativt parti, hvilket de da også har søgt at understrege ved at omdøbe sig fra Kristeligt Folkeparti til Kristendemokraterne. På den måde markerer de en lighed med de konservative kristendemokratiske partier der findes i mange andre europæiske lande, som fx CDU i Tyskland. Partiet har dog også nogle "værdiliberale" mærkesager, hvilket betyder at der ofte vil være en konflikt mellem den højrekonservative og den venstreliberale del af partiet. Dette vil sikkert også afspejle sig ved det kommende formandsvalg.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-09-05 20:58

Kære Lasse
Jeg har kigget lidt på dit spørgsmål. Så har jeg set på de mange gode svar, du har fået. Og til slut har jeg lagt mærke til dine reaktioner.

For mig, ser du ud som en elev, der har fået en opgave, du hverken GIDER forstå eller løse.
Når du får et modspørgsmål, svarer du bare, at det står der ikke noget om i opgaven.

Råd nr. 1: Find selv ud af, hvad den der har stillet opgaven kan have tænkt, eller læg din egen (begrundede) vurdering
ind.

Råd nr. 2: Læs de svar du har fået og tænk dem sammen med din egen vurdering.

Råd nr. 3: Få fingeren ud, og se at få noget skrevet selv.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 27-09-05 22:53

hjkofoed > Jeg havde faktisk skrevet en del i forvejen, men jeg har haft brug for hjælp til de spørgsmål, jeg har skrevet herinde

jqb > Vil det sige, at jeg skal skrive Jann Sjursen og Marianne Karlsmose som de 2 vigtigste personer?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-09-05 22:55

Jann Sjursen og Marianne Karlsmose er nok ikke noget dårligt bud. Jann er dog ikke så aktiv længere. Han var formand inden Marianne.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 28-09-05 08:15

Det kommer nok an på hvad der menes med "de to vigtigste personer". Hvis det er de to mest magtfulde personer lige akkurat nu, er det i hvert fald ikke Sjursen. Men det kunne det sagtens være hvis det handlede om hvem der har tegnet partiet i de senere år (jeg kom til at skrive "to" i min tidligere post. Jeg mente selvfølgelig "ti").

Der skal som sagt snart vælges ny formand for KD - de tre kandidater er Tove Videbæk, Mogens Nørgaard Pedersen og Bodil Kornbæk (se notits på: http://www.kd.dk/hoejre.phtml). Man kan med en vis ret sige at de tre lige nu er blandt de vigtigste personer. Især idet den der vinder får stor indflydelse på hvilken retning partiet skal gå. Det er i hvert fald mit indtryk at Tove Videbæk og Bodil Kornbæk står for meget forskellige linjer.

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 28-09-05 08:39

Tak for svaret jqb.
Det var virkelig nyttigt