/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
DCH Hundefører
Fra : DCH
Vist : 3292 gange
140 point
Dato : 25-09-05 18:10

Hej alle

Jeg er lige kommet hjem fra DCH's DM i Viborg og så hvor mange tilskuer der også var kommet forbi.....(ligesom mig)

Så tænkte jeg på vej hjem i bilen at når nu man alligevel var medlem på Kandu - kunne det da være en god ide at hører hvor mange af DCH medlemmer der også holder til her, så det er altså mit spørgsmål.

Hvor mange af jer træner i DCH og evt. afdeling og klasse?

Med venlig hilsen

DCH, Mika
Ps. dette spørgsmål er utrolig svært at give point på så jeg ved ikke hvordan jeg lige belønner med pointene endnu... :)

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-09-05 20:25

Hej DCH!
Er medlem af DCH, og har faktisk været det i 25 år, deraf som træner i 23 år.
Min absolut sidste hund i det regi, var en schæfer i A-klassen, som desværre måtte aflives i en alt for tidlig alder.
Jeg har selv deltaget i DM 3 gange, men aldrig været på podiet og nu er det ved at være slut, ---jeg er ved at miste interessen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 26-09-05 14:12

Så har jeg lige et meget relevant spørgsmål: Hvordan bliver man træner? Det kunne jeg nemlig meget godt tænke mig at blive, og jeg har kigget mange steder på nettet, bl.a. DKK. Jeg er 25 år (er det for gammelt?) og har en lab på 1 1/2 år uden stamtavle (gør det en forskel om han har det?). Hvad koster det at blive træner, hvor kan man blive det (jeg bor i næstved), hvor meget erfaring skal man have (synes selv jeg har ret meget) og er der nogle ting der ellers er gode at vide?

Jeg vil blive meget glad for svar og tips, for jeg kunne faktisk rigtig godt tænke mig at blive træner, og så senere måske agillity-træner.

Venlig hilsen

Heidi, en forhåbentlig kommende hundetræner

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 26-09-05 18:57

Hej Heidi

Træner du i DCH???

I den afd. jeg træner bliver man spurgt eller melder sig selv og så vurdere vores træningslederudvalg om de synes man er egnet. Hvis du bliver uddannet træner i DCH koster det ikke noget og der er ingen aldersgrænse. Gik på udd. sammen med en der havde en kat på daværende tidspunkt, men var kommet ind i klubben (en anden afd.) gennem sin søster der var hundeteraput. Jeg synes (hvis du er medlem af DCH Næstved eller anden afd.) at du skulle henvende dig til bestyrelse og sige hvad du gerne vil.

Eller evt. hvis du træner i DKK så spørg evt. bestyrelsen i din afd. eller din træner.

Med venlig hilsen

Mika

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 26-09-05 18:59

Hej dabj

Hvilken afd. træner/ede du i????

Sørligt ast du er ved at miste interessen for hundesporten... Håber at den kommer tilbage efter en pause:)

Med venlig hilsen
Mika

Kommentar
Fra : Vicki_pigen

Dato : 27-09-05 09:38

Hej Mika...

Da jeg læste dit navn kom jeg til at tænke på, om du er den Mika jeg kender gennem DCH sammenhæng...? Jeg hedder Vicki Frölich, træner i DcH Holstebro, og min søster Christina stillede op i E-klassen i weekenden... Min mor er medlem af konkurrenceudvalget (står for e-turneringen, og læste resultater op i søndags) og min far er med i ungdomsudvalget...

Knus Vicki

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-09-05 17:02

->Mika
Har ikke mistet interessen for for hundesport, kun for DCH og konkurencesport så nu kaster jeg mig igen over det, der i sin tid bragte mig ind i DCH, nemlig jagthunde.

->Heidi
I mange af DCH's afdelinger dyrker man også agillity, så følg roligt Mika's råd.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 27-09-05 19:57

til vixendk - Heidi
Du kan tage kontakt med Dch Næstved og forhøre om de har brug for en træner ellers er der Haslev, Vordingborg.
se Dch egen hjemmeside der er alle adresserne på klubberne.

http://www.dch-danmark.dk/adresser_kr6.htm
http://www.dch-danmark.dk/

Jeg stammer fra Nykøbing Falster dch og har været aktiv i 10 år som træner og udøver.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 27-09-05 22:26

Hej Vicki_pigen

ja det er mig du kender gennem nordisk og DCH. Du må hilse familien mange gange.

VH Mika

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 27-09-05 22:29

Hej dabj

Det lyder da som en god ide - held og lykke havde jeg jo nær sagt, men med så mange års erfaring kender du da vist mange tricks.....der får det meste til at lykkedes...

Hej Heidi

Det er rigtigt nok at mange DCH afd. træner agility tænkte jeg ikke lige på da den afd jeg træner i ikke praktisere den gren af DCH.

Hej Bevi54

Oki, du er da også en garvet hundefører/træner.

VH Mika

Kommentar
Fra : Heidi_Riemer

Dato : 28-09-05 14:04

Hej allesammen

Mange tak for de gode råd, jeg træner desværre ikke nogle steder lige nu, men jeg vil da helt sikkert tage kontakt til DCH i Næstved

Nu glæder jeg mig til at høre hvad de siger

Kommentar
Fra : Heidi_Riemer

Dato : 28-09-05 14:18

Ps. Jeg flyttede til Næstved i august, derfor har jeg ikke kontaktet nogle klubber endnu

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 28-09-05 14:25

Gå du roligt ombord i at tage fat på Næstved klubben og god træning til dig når du går igang.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 28-09-05 16:20

Undskyld jeg blander mig - er ikke medlem af DCH.
Vil bare sige til Vixen dk, at der også er andre muligheder for at blive uddannet hundeinstruktør.
Du kan fx blive uddannet i PAFF regi (PAFF= Privatpraktiserende Adfærdsbehandlere For Familiedyr i Danmark).

Uddannelsen til prof. hundeinstruktør tager ca. 1½ år og koster ca. 1500,- pr måned.
Uddannelsen kommer godt omkring mange forskellige emner, fx:
- racekendskab
- fodring
- stress
- sygdomme
- lederskab
- pædagogik (i forbindelse med kommunikationen mellem instruktør og kursister)
- indlæringspsykologi
- krisehåndtering
- oma.

Som uddannet prof. hundeinstruktør kan du læse videre til prof. hundeadfærdsbehandler - dette tager lidt over to år.

Kig fx på:
www.paff.dk
www.hundecentret.dk

Vh. vildskud
(uddannet prof. hundeinstruktør og under uddannelse til prof. adfærdsbehandler).

Held og lykke!

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 28-09-05 18:41

Håber ikke mit indslag bliver opfattet på en eller anden dum måde... Jeg kender flere dygtige DCH folk, så det var ikke for at "konkurrere" - synes bare folk bør kende alle deres muligheder inden de træffer et valg

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 28-09-05 18:50

Det er da ok selv om det ikke er det spørgeren helt øverst søger

for det går oprindeligt på

Hvor mange DCH medlemmer er der her på Kandu.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 28-09-05 19:09

Ja, det ved jeg - havde det også lidt "dårligt" med at bryde ind.
Men håber I kan fortsætte "eftersøgningen" af DCH medlemmer, på trods af min indblanding

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 28-09-05 22:13

Hej Vildskud

Jeg er enig med Bevi54 - det er helt iorden og jeg er enig i at folk skal kende deres muligheder... kender bare ikke til den udd. du nævner ... hvor bruges I?? forening??

VH Mika

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 28-09-05 22:14

Ved godt jeg selv går ud af spm. nu men blev liiiige nysgerrig ....

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 29-09-05 08:05

Mange tak Bevi54, jeg glæder mig også til at komme igang.

Og Vildskud, det lyder da rigtig spændende, det vil jeg da prøve at undersøge i dag

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 29-09-05 15:43

Til Vixendk:
Jamen så var det jo ikke så tosset, at jeg blandede mig Så er det jo op til dig at afgøre, hvilken uddannelse der passer dig bedst! Held og lykke med det. Og hvis du har nogle spørgsmål ang. udd. så skriv lige igen (kort - vi skal ikke bruge denne tråd) - så kan vi udveksle mail adresser.

Til DCH:
Du spørger hvor vi bruges... Hmm... Vi bruges til lidt af hvert. Nogle har dagplejetilbud til hunde ved siden af deres private træning. Andre har bare træning (hold-, klicker-og enetræning). Nogle har hjemmesider og tilbyder derfra råd/træning mm. Andre har tænkt sig at gå service/blindehunde vejen. Jeg tilbyder træning (ene- hold- og klickertræning) og vil, når jeg er færdiguddannet adfærdsbehandler tilbyde adfærdsbehandling af både hunde og heste. Nogle har udgivet bøger. Osv.

Vi er medlem af en forening der hedder PAFF (privatpraktiserende adfærdsbehandlere for familiedyr i Danmark). Der er pt. et par adfærdsbehandlere på Sjælland (der er lige uddannet nogle flere - så kan ikke det eksakte tal), en i Jylland (og så os (seks tøser) der er færdiguddannede om ca. seks måneder) og en på Fyn.
Instruktører er der mange flere af.

Var det svar nok

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 29-09-05 16:49

Hej Vildskud

Ja, tusind tak - det lyder da spændende..

VH Mika

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 30-09-05 00:48

DCH

Ja, det er det - spændende

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Heidi_Riemer

Dato : 30-09-05 11:06

Jamen Vildskud, det lyder rigtig godt, det kan være jeg vender tilbage snart med en masse spørgsmål, hehe

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 30-09-05 12:41

Heidi Riemer

Det gør du bare

Men måske du så kunne åbne en ny tråd? ;-9

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 30-09-05 12:42

Hov - glemte caps...

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 01-10-05 14:20

Relativt nyt Dch-medlem her...men melder mig nok snart ud, da jeg ikke passer ind i systemet, jeg synes ikke helt at dch lever op til det der motto "Dch for alle..." med mindre de mange prikker efter ordene betyder "....undtagen...bla og bla.
Min holdning baseres selvfølgelig kun ud fra de oplevelser jeg har haft med den lokale forening her.

Mvh. Carg.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 02-10-05 11:35

Hej Carg.

Det er jeg da ked af at høre - nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken lokalforening du høre til, men synes da nok (ihvertfald den klub jeg kommer i) går efter mottoet... Hvad mener du når du siger at din lokale DcH ikke går efter DcH for alle...?? *ss*

Accepteret svar
Fra : Carg

Modtaget 140 point
Dato : 02-10-05 16:19

Hej DCH :
Jeg synes ikke der er plads til folk der ikke vil gå konkurrencer. Og egentlig heller ikke dem der gerne vil, men ikke har lyst til at presse deres hunde unødigt hårdt for at nå hurtigt frem.
Ud af det hold jeg startede på, hvor vi var 10-12 stykker, er der nu ud over mig selv én der er gået videre fra indslusningsholdet, primært fordi folk har følt sig presset ind i noget de ikke har haft lyst til.
Da jeg startede tænkte jeg at jeg da nok gerne ville være lidt med i nogen konkurrencer, men den tanke droppede jeg hurtigt, da jeg så hvad det indebar på holdene. På det C-hold jeg kom på er det som om alle(inc. træneren) glemmer alt de ved om indlæringspsychologi etc...for i stedet at råbe i afmagt af hundene(eller værre straffe hårdt) når de ikke gør det rigtige...det hele er rettet mod konkurrencer og der er egentlig ingen der nyder at træne hund, ingen der morer sig...og jeg vil altså gerne have at det skal være sjovt og rart at træne hund, ikke en sur pligt, for der er jo konkurrencer på søndag...

Derudover synes der ikke at være plads til sådan en som mig... d.v.s jeg bruger meget positiv forstærkning og shaping etc. og det er der ikke den store forståelse for. Jeg mener ikke at det er umuligt at være til stede i klubben hvis man bruger disse metoder, men jeg er i hvert fald blevet set meget ned på i den sammenhæng.
Det kan godt være at trænere og klubben officielt har et åbent sind i forhold til positiv forstærkning og klikkertræning, men i realiteten lever de ikke op til dette.

Generelt savner jeg åbenhed og tålmodighed.

Mvh. Carg.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-10-05 17:03

Det lyder som om i skal have en træner / medlems snak så i kan få rettet op på det
for alle skal kunne være i DCH og træningsmetoderne er op til dig hvordan du vil gøre det,
trænerne er der kun for at vejlede og instruere i de efter DCH regler indlærings principper efter den "Grønne" bog de har at gå ud fra
der er ikke nogen hindring i at man kan fra vige fra den og lave det som man syntes er bedst for ens hund
det er op til dig.
Så tag du at få indkaldt til møde med træner og medlemmer så i kan få snakket det her igennem det er det bedste råd jeg kan give dig. Og håbe på et positivt udfald til alles bedste.
Mvh Bevi54 Nykøbing Falster Dch

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 02-10-05 17:24

Det har du ret i bevi54...jeg har indtil nu snakket med formanden og 3 af trænerne (har undersøgt de andre C-hold) og har ikke fået rigtigt noget ud af det...det er egentlig mærkeligt siden de altid klynker over hvorfor alle medlemmer melder sig ud...men jeg tror desværre jeg har været uheldig med hensyn til denne lokale klub...det er sikkert bedre andre steder, men det jeg ville sige var egentlig også bare at "dch for alle...." ikke fungerer i praksis alle steder. Jeg håber da helt sikkert at dette mere er undtagelsen end regelen.
Men jeg skal prøve at diskutere det mere med dem inden jeg endeligt melder mig ud...hvis jeg intet resultat får, må jeg finde en anden klub at træne i...jeg vil i hvert fald hellere undvære hundetræning i klub end jeg vil være så træt af den ugentlige træningsdag, som jeg er nu...motivationen er svær at finde, når jeg kun bliver set ned på fordi jeg træner på en anden måde og med et andet mål.

Mvh. Carg

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-10-05 17:34

DCH trænere er ikke nogen TOLDER de er kun vejledere. Men det kan være at de har glemt det, så må de sku ruske lidt op og tage sige sammen til at gøre det som de er kommet derfor. Så PØJ pøj med at få rystet lidt i deres grundvold.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 02-10-05 17:57

tak for støtten...jeg håber det ordner sig, vil jo hellere at situationen ændrer sig, sådan at jeg og andre som ikke passer helt ind nu, kommer til at kunne nyde hundetræning i dch end, at man bliver nødt til at melde sig ud og træne andre steder.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-10-05 18:09

Jeg kan kun være enig med dig. Pøj Pøj
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 07-10-05 14:09

Nåh, der var tilsyneladende ikke så mange DcH HF. som først antaget... Så om ikke så mange dage afslutter jeg spm. og giver ved tilfældig træk point til en af jer (selvom jeg allerhelst ville give til alle de der har været så søde at svare) ved det at der ikke som sådan savnes et svar....

Rigtig god weekend til jer alle og ps. Carg. jeg håber da at I finder en løsning i klubben således at der er plads til alle, hvilket der jo burde være uden at man selv skulle bede om det.

MVH DCH

Godkendelse af svar
Fra : DCH

Dato : 09-10-05 12:33

Tak for svaret Carg.
         Jeg håber at du får "klaret" trådene ud således at din lokale DcH afd. kan vedstå DcH for alle.

Fortsat eld og lykke med træningen

DCH, Mika

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 09-10-05 12:34

Hej alle

Tja, så fik jeg afsluttet mit spm. ....

Held og lykke med træningen til alle.

DCH, Mika

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 09-10-05 12:34

Hej alle

Tja, så fik jeg afsluttet mit spm. ....

Held og lykke med træningen til alle.

DCH, Mika

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 10-10-05 21:25

Mange tak for pointene...Jeg kan med glæde sige at jeg tror det begynder at lysne...jeg tror det bliver bedre fra nu af...ikke perfekt, (men hvad er det egentlig ), men bedre.