/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fra Windows 98 til XP
Fra : Nukke
Vist : 538 gange
200 point
Dato : 25-09-05 16:07

Jeg har en computer hvorpå der er installeret windows 98 fra fabrikken af. På denne maskine vil jeg gerne have installeret XP. Derudover kunne jeg godt tænke mig at computeren blev formateret i samme forbindelse (hvis det da ikke sker af sig selv når man installere et nyt styresystem). Når jeg nu anvender startdisketter, skal jeg så bruge dem til Windows 98 eller dem til XP. Eller griber jeg det helt forkert an?
Mvh
Nukke

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-09-05 16:12

bare sæt windows xp cd´en i, hvis du ønsker at formatere vælger du bare ny installation istedet for opgradering

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-05 16:13

Du skal først lave en opstartsdiskette af 98, derefter formatterer du, og læg xp cd'en i og disketten i, og genstart, så skulle du kunne komme ind på cd'en. Ellers skal du gå på nettet, hos micosoft, de har lavet opstartsdisketter, det er nok det nemmeste

Accepteret svar
Fra : bonito

Modtaget 210 point
Dato : 25-09-05 16:31

Hej Nukke.
Som snaptil er inde på, skal du blot bruge din winXP-cd
Du skal under opstart trykke "del" og så skal du i bios stille til CD-rom som "first boot device" --- så starter du PC med cd-romen i drevet og så går resten automatisk, du får valget om at formatere fra cd´en.
Blot skal du huske, når din PC genstarter første gang, så skal du igen ind i bios og stille tilbage til at boote fra C-drev, ellers kører du i ring.
Du har i denne forbindelse ikke brug for disketter.
hilsen Bonito

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-05 16:34

Som snaptil skriver: Du booter bare fra Windows XP og vælger at nyinstallere i stedet for at opgradere.
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-05 16:35

Jep igen et Nordsted1 skud fra hoften (læs GÆT).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-05 16:53

Det er altså ikke forkert det jeg har skrevet, når man går fra 98 til xp. Der er jo ikke xp bios på bundkortet, man skal jo have en dos start, for ellers kører det ikke ordentligt.

Kommentar
Fra : Nukke

Dato : 25-09-05 17:00

Ja men kan det passe at jeg ikke kan boote fra min CD? og i så fald, skal jeg så ikke bruge startdisketter?
Nukke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-05 17:08

Du skal boote fra cd, og gå ind hos Micosoft og hent startdisketter til xp

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 25-09-05 18:30

Nukke - du skal gøre som jeg skrev tidligere, ellers gå ind i det link du fik af BjarneD, du kan ikke boote fra CD uden at du stiller din bios til det.
Men hvis du læser grundigt i den vejledning som hcma har lavet, så er det ikke så svært.
Jeg har selv gjort det med to maskiner uden at bruge disketter, og der er heller ikke noget med DOS - prøv nu at læse vejledningen ordentligt igennem.
hilsen Bonito

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 25-09-05 18:32

Nordsted1 --> dette her er da selvmodsigelse:
Citat
Du skal boote fra cd, og gå ind hos Micosoft og hent startdisketter til xp

hilsen Bonito

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-09-05 18:58

Som alle siger.
Gå ind i bios og sæt cd rom til - first boot device- gem ændringerne sæt xp cden i og genstart.
Når du bliver spurgt om du vil boote fra cd rom, trykker du på en vilkårlig tast.
Nu starter cden op på cd rom drevet og xp install kører.
Følg anvisningerne og formater med NTFS når du bliver spurgt.
Hvis der er noget du vil gemme, skal du selvfølgelig have gjort dette før du går igang.
God fornøjelse og det er slet ikke svært.

Godkendelse af svar
Fra : Nukke

Dato : 25-09-05 19:09

Tak for svaret bonito.
Så virker det, jeg skulle jo bare gøre som du sagde, Mange tak

Kommentar
Fra : bonito

Dato : 25-09-05 19:34

Selvtak Nukke - det glæder mig at det lykkedes for dig.
mange hilsener
Bonito

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-05 15:59

Nordsted1 du kan virke overbevisende på nogen der ikke ved hvad det drejer sig om, men jeg krummer tæer over mange af de svar der gives fordi de helt klart bygger på 2. håndsviden eller det der er værre i stedet for erfaring og Kandu burde være et sted hvor man hjælper og ikke bare skal føre sig selv frem, som alt vidende unikum.
Skam dig!