/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Overtræk (spejder)
Fra : bpedersen
Vist : 767 gange
50 point
Dato : 25-09-05 16:02

Hej.

Er der nogen der har erfaringer med de overtræk (biouarkovertræk) som haglöf
laver til soveposer..
Er de åndbar, er der andre alternativer i samme prisleje.

Med venlig hilsen
Brian

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-09-05 16:50

Brian -> Jeg kan ikke finde varen på nettet. Selv på Haglöf's egen hjemmeside nævnes produktet ikke, men hvis det er GoreTex så er det åndbart. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 25-09-05 19:15

Her er et link med henvisning til 3 overtræk. Der står at de er ånbare, men jeg vil godt høre hvad endre der mener om dem.

http://www.toursport.dk/5.asp?UID=90

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-09-05 20:30

OK. Som jeg læser de to beskrivelser af soveposeovertræk, er det kun den dyre
http://www.toursport.dk/pro90.asp?vare=1119&vareliste=11112,11118,11119, der virkeligt ER både vandtæt og åndbar.

Den billige model er vandafvisende og åndbar. Vandafvisende er IKKE det samme som tæt. Og åndbart? Det er et fiskenet jo også.

Ville helt klar vælge den nævnte, den er jo også skidebillig lige nu. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-09-05 10:32

For lige at gøre det helt klart: Vandafvisende overtræk kan holde morgenduggen ude samt let tåge, her vil de meget små vanddråber blot kondensere sig på overtrækket og så løbe af (afvises). Men hvis det regner bliver soveposen gennemblødt. For at kunne bruge overtrækket som regntæt bivuak SKAL det være vandtæt. Begrebet åndbart er kun virkeligt interessant når vi taler om vandtæt idet alm. vandafvisende materialer altid er åndbare. Grunden til at de vandtætte og åndbare overtræk er ca. 3 gange så dyre som de vandafvisende er at de er fremstillet af noget helt moderne og forholdsvist nyopfundet materiale. Der findes flere forskellige materialer med disse egenskaber. Som sagt køb den dyreste den får du meget glæde af i fremtiden. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : zita30

Modtaget 50 point
Dato : 27-09-05 12:56

Jeg har en Alaska som jeg købte for ca 10 år siden i spejder sport der kan du spørge, de kan fortælle dig hvad du skal købe.
www.spejdersport.dk så behøver du jo ikke købe den der da jeg syntes at de er meget dyrer.
Men jeg ved at Ajungilak laver en der er både vandtæt og åndbar kan ikke huske navnet jeg skal selv snart have ny til mit eget spejder brug.

Zita

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 27-09-05 13:02
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-10-05 10:25

På Kandu findes der et pointsystem, derfor udlovede du også 50 point.

Disse point ER tabt når bare én person har svaret på dit spørgsmål, og hvis du synes at du har fået et godt svar, bør du også lukke spørgsmålet. Ellers ligger pointene bare og svæver i cyberspace.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 08-10-05 16:51

Tak for svaret zita30.