/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Antennen inde på loftet
Fra : jko
Vist : 1286 gange
30 point
Dato : 23-10-02 14:23

Hej...
Vi må i vores grundejerforening IKKE ha' en antennemast på huset - derfor påtænker jeg at ha' antennen liggende inde på loftet ! Er der nogle problemer i dette ??? Hvilken type antenne skal man bruge til modtagelse af DR1, DR2,TV2,Zulu og Sverige ??? Skal man ha' forstærker på for at ku' modtage signaler gennem en træ-gavl ???
Er tykkelsen og længden på antennekablet vigtig i denne sammenhæng ???
Kan man bare ha' antennemasten LIGGENDE eller skal den STÅ inde på loftet ???

Mvh
jko

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 40 point
Dato : 23-10-02 14:33

Du kan sagtens ha' en antenne på loftet. Sæt den på en af spærene for at opnå bedst mulige modtageforhold. Du kan dog ikke modtage DR2 og TV2-Zulu, da de kun kan modtages via kabel-tv eller parabolantenne.
Hvorvidt du har behov for en forstærker kommer helt an på hvor du bor. Tal med den lokale radio/tv-mand om dette.
Jo kortere kabel jo bedre men det er beliggenheden af dit hus i forhold til sendemaster der er væsentligst.

V.h. Rikke

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 13:47

jko wrote:

> Hej...
> Vi må i vores grundejerforening IKKE ha' en antennemast på huset -
> derfor påtænker jeg at ha' antennen liggende inde på loftet ! Er der
> nogle problemer i dette ??? Hvilken type antenne skal man bruge til
> modtagelse af DR1, DR2,TV2,Zulu og Sverige ??? Skal man ha' forstærker
> på for at ku' modtage signaler gennem en træ-gavl ???
> Er tykkelsen og længden på antennekablet vigtig i denne sammenhæng ???
> Kan man bare ha' antennemasten LIGGENDE eller skal den STÅ inde på
> loftet ???
>
> Mvh
> jko
>

I gamle dage havde vi blot en antenne liggende på loftet i den boligblok
hvor vi boede, og det virkede fint.
Men nogle af de programmer du nævner, sendes kun på sattelit, så du skal
have en parabol, om den så virker gemnem en trægavl må du spørge om i en
anden gruppe. Eller måske er der nogen her der kan klare det problem.

Ole-J

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 23-10-02 15:45

Hej

Hvis du bor i københavns området kan du godt modtage DR2 rcn da de også sender ud via antenne nettet i det område!

Og ja det er ikke noget problem at have en antenne inde på loftet, den skal bare helst være 50cm eller længere, gerne mere end en meter!

Kristian

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 23-10-02 16:28

Jeg tvivler på om det er lovligt at have en bestemmelse om, hvorvidt man må have antenne på sit hus. Det er jo den eneste måde signalet kan modtages tilfredsstillende på! Det er 100% sikkert, at alle har krav på at kunne modtage tv-signal, vel og mærke også i en god kvalitet.

Vi har tidligere haft en villa, hvor der heller ikke måtte sættes antenne op, men vi satte alligevel en op, ikke på skorstenen (det var alligevel FOR provokerende), men på gavlen, ca. en halv meter over tagrygningen, det gav et langt bedre signal, og vi hørte aldrig klager fra nogen som helst ....

Prøv det! Det koster jo kun en nedtagning, HVIS det skulle give problemer, men det tror jeg som sagt ikke på!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 14:54

> Vi må i vores grundejerforening IKKE ha' en antennemast på huset -
> derfor påtænker jeg at ha' antennen liggende inde på loftet ! Er der
> nogle problemer i dette ??? Hvilken type antenne skal man bruge til
> modtagelse af DR1, DR2,TV2,Zulu og Sverige ??? Skal man ha' forstærker
> på for at ku' modtage signaler gennem en træ-gavl ???
> Er tykkelsen og længden på antennekablet vigtig i denne sammenhæng ???
> Kan man bare ha' antennemasten LIGGENDE eller skal den STÅ inde på
> loftet ???
>
Til DR2 og Zulu skal du have en parabol, og den skal have "frit udsyn til
himlen", så den kan du ikke sætte op inde på loftet.
DR1 kan du fange på en VHF antenne, mens TV2 og en række gratis kanaler
findes på UHF.
De to antenner monteres på et rør, så de sidder fast inde på loftet. Bemærk
at antennerne skal sidde over hinanden, og at de ikke må sidde for tæt.
Antennekablet skal være 75 ohms coax kabel.
Det er i mange tilfælde ikke nødvendigt at sætte en forstærker på, så vent
med at købe den. Hvis det er nødvendigt at sætte en forstærker på, så skal
den sidde så tæt på antennen som muligt (Ellers vil evt. støj der bliver
opsamlet i kablet også blive forstærket).

Det største problem er hvis der er meget metal på loftet (f.eks. at der står
en masse ting af metal, eller det værste - at der er ståltag på). Metallet
vil reflektere signalerne på antennen, og der vil komme skygger på billedet.

God fornøjelse

/keld

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 15:02

On Wed, 23 Oct 2002 12:23:06 GMT, "jko" <jko.news@kandu.dk> wrote:

>Hej...
>Vi må i vores grundejerforening IKKE ha' en antennemast på huset -
>derfor påtænker jeg at ha' antennen liggende inde på loftet

Hvorfor ikke spørge dine naboer - du kan vel næppe være den eneste i
grundejerforeningen, som vil se TV? Naboerne vil formentlig også kunne
fortælle dig, om man kan modtage DR2 på antenne i området (det er der
nemlig kun 400.000 som kan). TV2 Zulu er kun på satellit og kabel-TV.

Mht antenne-type så afhænger det af, hvor du bor i landet.

Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 16:32

> Vi må i vores grundejerforening IKKE ha' en antennemast på huset -
> derfor påtænker jeg at ha' antennen liggende inde på loftet ! Er der
> nogle problemer i dette ??? Hvilken type antenne skal man bruge til
> modtagelse af DR1, DR2,TV2,Zulu og Sverige ??? Skal man ha' forstærker
> på for at ku' modtage signaler gennem en træ-gavl ???
> Er tykkelsen og længden på antennekablet vigtig i denne sammenhæng ???
> Kan man bare ha' antennemasten LIGGENDE eller skal den STÅ inde på
> loftet ???

Hej jko..
Alt det du spørger om er der masser af eksperter der kan svare på.
De befinder sig i DK.TEKNIK.TV+VIDEO...

Mvh
Allan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 21:25

Hej.
For det første må antennen ikke ligge tæt på loftet da der sandsynligvis der
alukraft på loftet.
Så det optimale vil være at montere antennen på et rør men det kan være
svært at gøre.
Hvis der er skygger på billedet kan det skyldes at der er reflektioner enten
fra taget
eller omgivelserne, dette kan være svært at rette da man skal bruge en
større antenne
med en lille indgangs vinkel (flere elementer)
Hvis du modtager kanaler fra en sender i VHF bånd 1(kanal 2-4) kan det være
ekstra svært at få klare billeder.

Med venlig hilsen
Niels Peter
jko <jko.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Rmwt9.168471$Qk5.5888032@news010.worldonline.dk...
> Hej...
> Vi må i vores grundejerforening IKKE ha' en antennemast på huset -
> derfor påtænker jeg at ha' antennen liggende inde på loftet ! Er der
> nogle problemer i dette ??? Hvilken type antenne skal man bruge til
> modtagelse af DR1, DR2,TV2,Zulu og Sverige ??? Skal man ha' forstærker
> på for at ku' modtage signaler gennem en træ-gavl ???
> Er tykkelsen og længden på antennekablet vigtig i denne sammenhæng ???
> Kan man bare ha' antennemasten LIGGENDE eller skal den STÅ inde på
> loftet ???
>
> Mvh
> jko
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 21:33

"Allan Rasmussen" <,> skrev i en meddelelse
news:3db6bf79$0$28779$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Vi må i vores grundejerforening IKKE ha' en antennemast på huset ....

Jeg mener bestemt ikke at en grundejerforening kan bestemme om man må
opsætte tv/radioantenner på sin ejendom. - om man så gider have alt bøvlet
med at forfægte dette er en anden sag.

Venlig hilsen, Frank.

Kommentar
Fra : pasn

Dato : 29-10-02 00:04

I følge loven skal grundejerforeningen / udlejer kunne tilbyde tilslutning til et fællesantenneanlæg med de ønskede kanaler. Kan dette ikke tilbydes, kan der ikke nægtes tilladelse til opsætning af en parabol til nedtagelse af disse kanaler.
Foreningen / udlejer kan dog være uvidende om denne regel, men oftest ligger sagen i at der ER mulighed for at tilbyde kanalerne via en Selectorbox over kabelnettet, men at lejeren hellere vil have en parabol, måske fordi han kan gøre det billigere. Dette er udlejer uvedkommende, så edob har helt ret, også i den sidste linie.
Per Nielsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-11-02 22:07

Den nemmeste løsning er at spørge din lokale antenneforhandler.
Hvis du bor omkring københavn +- ville jeg gå til antennelageret på hovmands
allé, de er billigst og har den bedste viden (mig bekendt).
I de fleste tilfælde kan de sige hvad du skal bruge af udstyr.

John Vedsegaard

"jko" <jko.news@kandu.dk> wrote in message
news:Rmwt9.168471$Qk5.5888032@news010.worldonline.dk...
> Hej...
> Vi må i vores grundejerforening IKKE ha' en antennemast på huset -
> derfor påtænker jeg at ha' antennen liggende inde på loftet ! Er der
> nogle problemer i dette ??? Hvilken type antenne skal man bruge til
> modtagelse af DR1, DR2,TV2,Zulu og Sverige ??? Skal man ha' forstærker
> på for at ku' modtage signaler gennem en træ-gavl ???
> Er tykkelsen og længden på antennekablet vigtig i denne sammenhæng ???
> Kan man bare ha' antennemasten LIGGENDE eller skal den STÅ inde på
> loftet ???
>
> Mvh
> jko
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>