/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Spærredifferentiale?? Hvad er det?
Fra : Bragesvej
Vist : 5938 gange
100 point
Dato : 25-09-05 07:46

Bil:

Toyota Landcruiser 2,4 (1987)

I min bil er der en ekstra gearstang som kan skubbes frem til der noget der heder "H4" trækker jeg den lidt tilbage køre bilen slet ikke,
lidt mere tilbage kommer den i "L2"
der er også en knap der hedder "H4"

Når jeg låser forhjulene og sætter den i H4 og trykker på knappen H4, ja så køre den med Firehjulstræk og man kan køre med normal hastighed,
Sætter jeg den i L4 ja så kan den ikke køre så hurtigt (Går ud fra at det er til hvis man sidder fast)

Nu er spørsmålet hvor kommer så spærredifferentiale ind i biledet 0g hvad bruger jeg dette til?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 25-09-05 07:50

Modelen er en LJ70

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 25-09-05 08:45

spærredifferentiale vil sige at du låser de trækkende hjul , så de drejer med presis samme hastighed
dette er en fordel, hvis du er ved at side fast eller det er meget gladt
men pas på , du må under ingen omstændigheder prøve på at dreje , når det er koblet ind, kun køre lige ud
drejer du på rettet på tør vej , kan du smadre spærringen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-09-05 11:46
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-09-05 11:47

Altså :

Citat
Differentiale
Når bilen drejer, skal højre & venstre hjul ikke tilbage lige land distance & ruller derfor med forskellig hastighed. Til at udligne den forskel mellem de trækkende hjul har man et differentiale, et system af to tandhjul, der tillader de 2 drivaksler til hjulene at rotere med forskellig hastighed. Differentialet har den indbyggede svaghed, at det fordeler mest motorkraft til det hjul, der snurrer lettest rundt & altså står dårligt fast. det problem kan løses med et spærredifferentiale, der helt eller delvis sammenlåser et hjulpar. Nyere løsninger kan have et system af snekkehjul (torsendifferentiale) eller væskefunktion mellem 20 tætsiddende plader (viskodifferentiale). Disse spærredifferentialer er i stand til at sende motorkraft til de hjul, der står bedst fast.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-05 12:21

En firehjulstrækker har normalt en reduktionsgearkasse lige som en traktor hvor man kan sætte i et meget lavt slæbegear samtidig med at man kan bruge gearene i hovedgearkassen til at "finjustere" gearet.
Reduktionsgear er sjældent syncroniseret og derfor skal man enten lære en speciel teknik for at skifte med dette under kørsel eller gøre det når køretøjet holder stille.

Et differentiale består af et kronhjul og spidshjul (på denne type køretøj ), som gør at man kan ændre trækretningen 90 grader så trækket skifter fra langsgående til tværgående (hjulakslerne), og samtidig vil forskellen i antal tænder give en udveksling, som et fast gear. Trækket fra differentialet overføres til de trækkende aksler via nogle "planethjul", der sætter akslerne i stand til at bevæge sig med forskellig hastighed hvilket er nødvendigt for at undgå dækslid mv. når man kører i kurver/drejer. Denne funktion har den ulempe, at den også tillader det ene hjul, at køre rundt mens det andet står stille og ved kørsel i glat eller fedtet føre vil det hjul der har mindst friktion mod underlaget begynde, at dreje hurtigt rundt mens det andet står stille. Dette kan afhjælpes med et differential-spærre der låser akslerne sammen eller med en friktionsspærring der kun tillader mindre forskelle i hjulenes/akslernes omdrejninger. Det sidste bruges som oftest som en permanent funktion mens spærringen kun må aktiveres på blødt underlag.
Kører man på meget våd og fedtet eller sne og isglat vejbane kan man sagten have spærringen tilkoblet da friktionen er for lille til at ødelægge transmissionen, men bruges det i længere tid på fast underlag vrides transmissionen i stykker.

På mange firehjulstrækkere er der monteret friløbsnav på forhjulene så man kan frakoble transmissionen, der ellers vil blive trukket med af hjulene med slitage og større brændstofforbrug til følge. Hvis man ikke husker at tilkoble sådanne friløbsnav ved kørsel i terræn og glat føre vil fiirehjulstrækket ikke fungere da hjulene ikke trækkes med.

Se det her har jeg ikke læst mig til, men prøvet i praksis og jeg har jo repareret skidtet når det blev brugt forkert. ja det var tider.
Hvordan kunne du finde på at købe sådan noget vedligeholdelsesmæssigt dyrt bras?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-05 12:24

P.S.! Hvis der ikke er mellemdifferentiale med friktionsspærring imellem for og baghjulstræk bør du ikke bruge firehjulstræk på fast grund da det giver stor slitage på dæk og transmission. jeg kender ikke din model så jeg ved ikke hvad den er monteret med.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-05 13:45

Spærredifferentialet bruger du kun, hvis du f.eks. sidder fast og det ene baghjul fedter rundt.

Så kan du elektrisk låse akslen, så begge hjul bliver tvunget med rundt.
Du må kun tilkoble det når du holder stille og mens hjulene er i ligeudstilling.

L4 er 4x4 hvor gearingen ændres v.h.a. en reduktionsgearkasse.
Det må du heller ikke koble til mens du kører.
Det er kun beregnet til at få bilen til at "kravle" langsomt fri hvis du sidder fast.

og H4 må du kun koble til ved meget lav hastighed og også bedst hvis du holder stille.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 26-09-05 07:50

Ok..det var en ordentlig smøre..

Hvis jeg køre på en meget glat vej hvor jeg både køre lige ud og drejer, Feks hvis jeg skal køre til arbejde?
skal jeg så sætte den i "L2" og låse hjulene...

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 26-09-05 08:23

Jeg mener selvfølig H4!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-05 11:52

Hvis du kører på en meget glat vej hvor du både kører ligeud og drejer, skal du ikke gøre noget som helst.

Bare almindeligt to-hjulstræk, medmindre du lader være med at køre mere end 20-30 km/t.

Det der sker når du sætter firehjulstrækket til, er at bilen bliver svær at styre, du risikerer, at uanset hvor meget du drejer, så fortsætter bilen bare ligeud.
Det er sådan set det der oftest går galt med firehjulstrækkere, at nogen tror de bare kan sætte det til og køre som de plejer.

Du skulle prøve at finde et sted hvor du rigtig kan prøve bilen af, og hvordan den reagerer på de forskellige muligheder, og helst inden det bliver glat.

Og du må slet ikke bruge spærringen og låse akslen når du kører ud ad vejen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 26-09-05 17:14

Spørsmålet er om der i det hele taget er Spærredifferentiale på bilen?

Det vil sige ligger der en halv meter sne..så ingen 4 hjulstræk? med ca 60 i timen?

Citat:
"Og du må slet ikke bruge spærringen og låse akslen når du kører ud ad vejen"

Låse akslen, der tænker du på "Lock" hjulet ude på fælgen? Spærringen?? er det min H4 Knap?

Forpokker jeg er tungnem!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-05 00:33

Låse akslen, der tænker jeg på spærringen, det er den du kan aktivere med en knap inde i bilen Differentialespær.

Og så kører du slet ikke 60 km/t i en halv meter sne firehjulstræk eller ej.

Hvis der ligger en halv meter sne, sætter du firehjulstrækket til, og kører forsigtigt igennem, i så højt gear som muligt, med så lave omdrejninger som muligt, så du undgår at lave hjulspin, for hvis du gør det, dannes der lynhurtigt is under dækkene, og så kører du slet ingen steder Så kan den nemlig ikke stå fast til at kravle igennem det næste sne.
Smalle dæk fungerer betydeligt bedre end de brede som ser så smart ud, men som ikke er særlig meget bevendt når der er sne.

Det du tænker på ude i forhjulene, er friløbsnaverne, når de er drejet "fri/unlock", undgår du at drevet til trækket på forhjulene kører med hele tiden, det har de nemlig ikke godt af (hold for øvrigt øje med, at den ikke begynder at spilde olien derude, for så går det snart i stykker, og koster en formue at reparere. Det kan du som regel se, ved at der så kommer oliestriber inde fra fælgen og ud over de indvendige dæksider).

Du skal kun sætte dem i lock/lås når du skal bruge firehjulstrækket, enten H4 eller L4.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-05 16:10

Dova hvorfor filen tror du, at man laver biler med permanent firehjulstræk?
Man kan sagtens køre med firehjulstræk på ved kørsel på glat eller meget fedtet vej, men man må selvfølgelig ikke køre hurtigere end man ellers ville have gjort. Det er kun hvis der er spærring på både for og bagdifferentiale, at man vil få problemer med at dreje og igen så er det kun hvis man kører for stærkt.
Hvis man ikke kunne dreje med tilkoblet firehjulstræk var der jo ingen grund til at lave en tilkoblingsmulighed ved brug af højt gear.
Husk at firehjulstrækket jo ikke forhindrer differering på de enkelte aksler, men kun differering mellem akselsættene og det er det mindste problem hvis der ikke er meget friktion på kørebanen.
De der kommer galt afsted med en firehjulstrækker kører simpelthen uforsvarligt stærkt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-05 16:15

Det der med ikke at koble reduktionsgear til under kørsel er kun et spørgsmål om kørerens kunnen.
Jeg har selv undervist i at gøre det under kørsel fordi det er en nødvendighed at kunne gøre det hvis man har tungt læs eller påhængsvogn da det at holde stille kan betyde at man rykker akslerne i stykker eller sidde ruhjælpeligt fast, men man må aldrig eksperimentere med det hvis man ikke har lært teknikken korrekt og så er der ikke andet at gøre end at standse før man kører ud på blød bund og sætte i lavt gear mens man holder stille.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-05 17:38

Jeg har faktisk haft mange firehjulstrækkere Toyota Hilux, flere modeller Landcruiser, Nissan Patrol, Unimog, Flere forskellige Landrovere, VW Syncro og måske har jeg glemt nogen.

Nogen med friløbsnav, nogen uden friløbsnav og endelig nogen med "permanent" firehjulstræk, som man absolut ikke kan sammenligne med den opbygning der er i en LJ70 eller andre 4x4 systemer med eller uden friløbsnav.

Og en bil med firehjulstrækket slået til, er alt andet lige sværere at styre end en der kun trækker på 2 hjul, og især hvis man bare tror, at hvis det er glat, så kobler man firehjulstrækket til, og så kører vi ellers bare som om der ikke er glat.

Dem med permanent firehjulstræk, som f.eks syncroen, kører jo på en helt anden måde hvor kraftoverførslen til for og baghjul automatisk ændrer og fordeler sig efter behov...., og så kan der yderligere være tale om at der er monteret differentialespær.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-05 18:03

Det er med biler (især specialkøretøjer), som med computere - der er himmelvid forskel på, at være bruger og så være uddannet teknikker, men salig være...............!

Jeg afslutter hermed min deltagelse i denne tråd da JEG aldrig har ejet en firehjulstrækker.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-09-05 07:40

Dova:

Vil det sige at når den står i H4 og jeg Låser hjulen (Lock) altså ude på hjulene og ikke trykker Knappen "H4" ind, så køre den med permanent 4 hjulstræk??

Ps Hvis du er ved at blive træt af denne tråd...så forstår jeg dig godt!...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-05 10:13

som jeg skrev: "På mange firehjulstrækkere er der monteret friløbsnav på forhjulene så man kan frakoble transmissionen, der ellers vil blive trukket med af hjulene med slitage og større brændstofforbrug til følge. Hvis man ikke husker at tilkoble sådanne friløbsnav ved kørsel i terræn og glat føre vil fiirehjulstrækket ikke fungere da hjulene ikke trækkes med."

Altså skal du både sætte i H¤ og tilkoble friløbsnav (lock)

Du er uforbederlig Bragesvej og en en rigtig "spørgejørgen" i modsætning til Dova der er en "svaredorte"

'>couldn't help it<

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-09-05 10:37

Inden jeg fik læst det sidste indlæg, var jeg en tur forbi Toyota, og skulle købe nogen dele til bilen,
Spørge jørgen gik lige til fadet (For en sikerheds skyld), og spurte værkføren om han kunne skære det ud i pap for mig,
Han gik med ud til bilen og sagde, Den skal stå i H2, plus Knappen inde i kabinen (H4) skal trykkes ind, samtidig skal jeg gå ud og og drej fra Free til Lock.

Så køre den med permanent 4 hjulstræk...og der intet problem med at køre 60 eller 80 i timen med det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-05 11:57

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 28-09-05 12:16

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-05 23:04

Altså Bragesvej, det havde været nemmere om du havde beholdt Golfen

Den kunne da da i det mindste finde ud af

Men som jeg skrev tidligere: Ud og prøv bilen af, så du ved hvordan den reagerer på de forskellige muligheder, og du er slet ikke i tvivl når firehjulstrækket er slået til, det er så let at mærke på bilen..
Eller endnu bedre...find en klub for 4x4-ejere, hvor du kan komme ud at "lege" med din bil og høste nogen erfaringer fra andre der er vant til at køre i sådan nogen...........
Hvis du nu kommer ud at køre i terræn med den, så lige et lille råd. Når firehjulstrækket er slået til, skal du undgå at holde tommelfingrene inden i ratkransen, for det er ikke for sjov, at jeg skrev den bliver svær at styre, og i ujævnt terræn "tager den selv" i styretøjet når den også trækker på forhjulene, og der er flere der er endt op med en forstuvet tommelfinger på den bekostning når rattet¨pludselig bliver rykket ud af hånden på dem.

Men at køre 60 eller 80 med firehjulstrækket slået til, det vil jeg stadig ikke anbefale på en glat vej, men det finder du nok ud af.

Citat
Du er uforbederlig Bragesvej og en en rigtig "spørgejørgen" i modsætning til Dova der er en "svaredorte

Og så vil jeg undlade at kommentere hvad jeg mener om den bemærkning

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 29-09-05 07:40

Tak for det gode råd Dova, Jeg skal nok holde nallerne væk fra ratkransen.

Ang Hastighed med 4 hjulstræk...hade jeg heller ikke tænkt mig at køre 60 til 80 i timen når det er glat,
det var bare for at vide om jeg kunne ødelække noget...andet en at køre i grøften

Mvh Spørge jørgen.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-05 15:03

Nej, du kan ikke ødelægge noget.
det eneste du skal passe på med når firehjulstrækket er sat til, er at du ikke skal sætte for hårdt igang eller skifte gear med hårde tilkoblinger, når forhjulene er drejet meget, for det er utroligt hårdt ved kardanerne,

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 29-09-05 15:11

Tak for svaret BjarneD. Det er svært at give point her. Men stor tak til jer andre også..

Spørgejørgen.........

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-05 15:15

Nøj poænger!

Selv tak Spørgejørgen

/Svarebjarne