/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
støj på motor cykel fra 56
Fra : fnug72
Vist : 749 gange
200 point
Dato : 24-09-05 20:22

hvor finder man et print på hvor meget en mc må støje, og jeg mener ikke kun på hvilken side det står på, men helt ned til der hvor hvor meget den må larme, der er en § der er lavet i 1969 ca, men jeg kan ikke finde den, heller ikke på www.fstyr.dk

Kommentar
Fra : fame

Dato : 25-09-05 01:05

Her er lidt om støj:

http://66.249.93.104/search?q=cache:C7jiUqjd-RoJ:www.europarl.eu.int/factsheets/4_9_5_da.htm+st%C3%B8jgr%C3%A6nser%2Bmotorcykler&hl=da

b. Knallerter og motorcykler
For støjemissionen fra knallerter og motorcykler har der længe været fastsat grænser på grundlag af EU's direktiver (direktiv 78/1015), der har givet anledning til en etapevis nedsættelse af støjgrænserne. Den seneste nedsatte støjgrænse trådte i kraft i 1993/1994; herefter gælder for knallerter på indtil 80 cm3 en støjgrænseværdi på 75 dB(A), på mellem 80 og 175 cm3 en grænseværdi på 77 dB(A) og på over 175 cm3 en grænseværdi på 80 dB(A).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-05 01:38

En så gammel MC skal du ikke bekymre dig om, der er ikke nogen standarder for støjniveauet på dem.

Selvfølgelig skal du ikke køre til syn med "fri udblæsning", men de bliver ikke målt, kun på "gehør", og hvis det f.eks. drejer sig om en gammel importcykel der skal betales afgift på, betaler man et ekstra afgiftsbeløb på få hundrede kroner for "støjforurening" netop fordi de ikke overholder standarderne.
Mener det er omkring 350,- en af mine bekendte skulle betale som det eneste for en meget gammel Triumph.

mvh dova

Kommentar
Fra : fnug72

Dato : 25-09-05 08:36

tak, men det er sådan at jeg er blevet kald til syn, pga for meget støj, da panseren og syns manden der var med i den rassia de holdt ikke viste noget om de reler der er om ældre mcér, men nu har jeg fundet det på nettet,

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap07.pdf

se på side 21

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 25-09-05 13:26

Ja, "støjniveauet må ikke væsentlig være højere end støjniveauet på originaludgaven"

Det er den du skal rette dig efter, men der er ingen støjniveaufastsættelser på så gammel en MC.

Nu kender du garanteret både USA-potter og "Siameserpotter", når du kører gammel MC, og de kan reddes til syn med et par stålgrydesvampe stoppet i
Nu ved jeg ikke hvad det er for en MC, men gætter på noget englænder eller Harley, og der plejer det ikke være så stort et problem, selv om politiet rask væk jager dem til syn for støj.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : fnug72

Dato : 26-09-05 08:40

Tak for svaret dova.