/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
brænde
Fra : timeglas
Vist : 4784 gange
100 point
Dato : 24-09-05 10:35

Hej

Har lige fået fældet nogle træer og skal til at hugge det op. Hvornår er det bedst at hugge det? Skal det ligge i et stykke tid eller er det bedst så hurtig som muligt?
Hvordan er det bedst at opmagasinere det?

Mvh Timeglas

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-09-05 10:49

Se du bare at få det hugget op så hurtigt som muligt så tørrer det bedre. Lad det ligge i åbne stabler så vinden kan komme til at udtørre det, til vinter kan du så bare dække det med en presenning for at undgå sne på stablerne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-05 10:53

Som Arne skriver.... hvis du ikke kløver det med det samme, bliver det "sejt" og arbejdet bliver ekstra hårdt... sådan noget brænde giver varme mere end en gang, god arbejdslyst

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 24-09-05 12:14

Det kommer sådan set an på hvornår du skal bruge det, og hvad det er for en slags træ.

Jeg har mange års erfaring med at save og flække brænde.

Det er et grusomt arbejde at flække nyfældet træ, idet fibrene i træet stadig hænger sammen p.g.a. træsaften.
Den eneste grund der skulle være til at flække det med det samme, er for at prøve at fremskynde lagringsprocessen.

Tørt træ springer/flækker meget lettere.

Så hvis det er fyr/gran, vent et halvt års tid, og hvis det er løvtræ, vent et år med at flække det.

M.h.t. opbevaring:

Læg et par lægter eller bjælker el.lign. i rækker, som du kan stable træet på (så det ikke trækker fugt fra jorden)
Stabel det pænt et sted hvor det får nok luft (Aldrig vådt træ op ad en mur af hensyn til murværket og træet)

Og læg evt en pressenning over til sidst, men kun på toppen så stakken er åben på siderne.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-05 12:27

Nu har vi selv flækket brænde i over 20 år, og kan kun konstaterer, at det er væsentligt nemmere at flække brændet med det samme,

Til mindre brænde kan håndredskaber som bøjlesav og økse anvendes, de er både lette og støjsvage at arbejde med. Til flækning kan bruges en flækøkse, hammer og kiler. Vådt træ er nemmest at flække.

Dette står i dette link fra Brengentved gods skovdistrikt http://www.bregentved.dk/brander1.asp#Toert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-05 12:37

Nordsted1

Nu har jeg læst dit link, og jeg sidder lidt og ryster på hovedet, både over det med det våde træ skulle være nemmere, og så den her:

"Flækning med flækøkse
Fordele:
Det er billigt og nemt, hvis træet ellers stadigt er vådt. Der er forskel på letheden ved forskellige træarter. Eg, bøg, ask og ahorn er nemt at flække, mens elm, birk, lind og nåletræ er sværere."

Det er da lige omvendt:

Det absolut letteste træ at flække er nåletræ (tørt)

Og så nævnes elm som værende svært????
Jeg fik et par kolosser af elmetræer (Ca 50-60 cm i diameter)
Og da det var tørt og blev savet i passende længder, sprang det fra hinanden ved det mindste tryk fra træflækkeren.

Og så er jeg fuldstændig ligeglad med, om det er fagfolk der har skrevet det i linket, for det er nu ikke helt efter de faktiske forhold.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-05 12:42

Ud fra egne oplevelser, kan jeg kun give fagfolkene ret

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-09-05 13:49
Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-05 16:31

Nå, men ikke for at lave en større diskussion ud af det, men min helt klare erfaring er, at nyfældet træ er sværere at flække, det trevler og hænger sammen i trevlerne, hvorimod det tørre træ "springer" fra hinanden når det kommer i flækkeren.

dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-05 16:45

Og min erfaring siger mig, at når træet bliver flækket når det er tørt, er det som at banke øksen ned i en gummibold

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 24-09-05 18:54

Tak for svaret dova. er dog blevet lidt forvirret da der er modstridende besvarelser, men prøver at gøre det du skriver.
mvh timeglas