/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Browser??
Fra : chaufrat
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 24-09-05 08:55

Jeg har haft en ven til at installere MS-XPpro + internet mm. Jeg vil gerne vide hvilken Browser mit system kører med. Hvordan gør jeg det? Hvis min Browser er Mozilla kan jeg så gå ind og downloade den nye version 1.0.7 uden at slette den der allered er downloaded.
På forhånd tak fra chaufrat

Kommentar
Fra : djddk

Dato : 24-09-05 09:10

i alle browsere plejer der at være en menulinie der hedder hjælp, og inde i den en undermenu der hedder "om" eller noget lign.

hvis du henter den nye mozilla ned og installerer den ifølge standard indst. så vil du overskrive den du har hvis det er en mozilla, men ikke hvis det er en firefox.....eller opera

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-05 09:16

ehm... jeg er ikke helt sikker, men er det ikke browsernavnet man kan se helt oppe på denne side, efter hvor der står kandu.dk??.

Kommentar
Fra : djddk

Dato : 24-09-05 09:21

jo, også der :)

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 24-09-05 10:06

Hej igen og tak for svar.Jeg har været inde på https://www.cert.dk/spor/ og den fortæller at min browser er Mozilla men ikke Mocilla firefox. Som det tydeligt fremgår af dette har jeg absolut ingen viden om disse dele. Kan man have Mocilla som browser uden firefox der jo så vidt jeg ved er en firewall eller måske ikke?? Jeg kan heller ikke se at der står noget om browsere øverst på siden efter KAN?DU. Som i kan se er jeg ude på "herrens mark" når snakken går om browsere. Jeg har været inde under søg alle filer og mapper men det blev jeg ikke meget klogere af. Det det handler om nu er at finde ud af hvilken version af Mocilla jeg har. HA HA hvis det da er Mocilla der er min browser.
Nok en gang tak og MHV chaufrat

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 24-09-05 10:09

det står lige efter selve den side du er inde på i øverste venstre hjørne- enten det nu er Micorsoft Internet explorer , netscape explorer, Opera eller Mozilla (og sikkert alle andre). Hvis du skal vide hvilken version det er skulle du kunne finde det under "hjælp" i menylinien øverst.
Hvis du vil have en ny installation skal du huske at installere i en helt ny mappe, ellers bliver det en opgradering.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-05 10:16

Du kan godt kører Mozilla UDEN firewall, men det er den rene pc død!!. I øverste linie efter Kandu, står der heller ikke browser, der skal stå Mozilla eller f.eks Microsoft internet Explorer. Når jeg skriver øverste linie, er det så højt oppe på skærmen, at det er lige før det står på "rammen" af skærmen

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 24-09-05 10:30

Aller øverst i det blå felt står der E inde i mappetegnet og så Kandu.dk -Microsoft Internet Explorer og nedenunder har du de forskellige værktøjslinier. Er det den blå linie der indikerer den browswer jeg har installeret?? Hvis det er tilfældet så forstår jeg ikke jeg ved at bruge www.cert.dk får at vide at min browser er Mozilla. Som i kan se er der så meget jeg ikke forstår. Jeg har hele tiden troet at det var Internet explorer der var min browser indtil jeg afprøvede den omtalte hjemmeside. Under hjælp står der Internet Explorer 6,0 .Kan jeg så gå ud fra at det er min browser?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-09-05 10:30

Mozilla og Firefox er faktisk samme program, der blot har taget navneforandring

Faktisk mener jeg at man fra Mozilla kan opdatere til Firefox i menuen : Funktioner->Indstillinger...

Hvad der står i øverste linje i browseren kan man ikke 100% stole på, da det er noget der kan ændres. I IE gøres det således :

http://www.tweakxp.com/article37320.aspx

I mange OEM versioner af IE er titellinjen andret til navnet på den 3.part leverandør der har leveret PC'en

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-09-05 10:40

Når du har flere browsere installeret ..jeg har selv 3 : Opera, IE og Mozilla Firefox, må du angive hvilken en af dem der er standardbrowser (..den der startes op, når du skal 'browse' på nettet).

Hvis du f.eks. vil sætte IE som standardbrowser starter du den først op. Det er det blå ikon formet som et E med en 'streg' på skrå, som ligner lidt et blåt Ø. Du finder den under :

Start->Programmer->Internet Explorer

I IE's menu : Funktioner->Internetindstillinger...-> i fanen 'Programmer' vælger du [Nulstil Webindstillinger..]. Nu er IE (Internet Explorer) din standard browser

Tilsvarende indstillinger finder du i de andre browsere. Du kan kun have en browser sat op som standardbrowser og hos dig er det tilsyneladende Mozilla der er det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 24-09-05 10:48

Jeg ved ikke om det er Mozilla jeg bruger som browser og jeg har været inde i funktioner internetindstillinger, men er ikke blevet klogere. Hvordan finder jeg ud af hvilken browser der er installeret. Tak til alle der har svaret + tak for link som jeg kan bruge når jeg finder ud af hvilken browser der er installeret på min pc.

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 24-09-05 10:54

Tak for svar jeg har nu nulstillet Internet Explorer og vil nu prøve det omtalte link og så se hvad den siger!!

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 24-09-05 11:05

Nu er min forvirring komplet. Jeg har nulstillet Inter Explorer men får stadig denne meddelese fra https://www.cert.dk/spor/
Din browser er: Mozilla.
Version: 4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1).
Heraf vil der ofte kunne uddrages nogle oplysninger om din computer:
Din brugergrænseflade er Microsoft Windows.
Den er compartible med MSIE 6,0 som jo er installeret med MS XPpro. Er min browser så Mozilla eller MSIE??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-09-05 12:25

Hej Firefox er ikke en firewall men en browser som Internet Explorer, og iøvrigt en rigtig god browser, forskellen på Firefox og Mozilla er at Mozilla er en browser med indbygget postprogram (lidt tung at arbejde med) mens Firefox er en ren browser, jeg bruger Internet Explorer i øjeblikket men får samme meddelelse som du får??? Så du behøver ikke at kæmpe med at nulstille og andet den side som du linker til vil vise sådan eller hvad nu er jeg også blevet nysgerrig!
Hilsen Ove

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 24-09-05 12:56

Hej Ove tak for svar. Jeg fik da klarhed på et par ting nu. Jeg har Mozilla 4,0 og ikke Mozilla firefox som man anbefaler at opgradere:(( citat fra CSis security: Det er på høje tid, at opgradere til det nyeste release af Mozilla Firefox 1.0.7, som blev frigivet for få dage siden. citat slut)). Mon jeg har forstået det rigtigt nemlig at den browser jeg bruger skulle være sikker nok??
Hilsen chaufrat

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-09-05 13:45

Hvis du holder din Windows opdateret er Internet Explorer så sikker som den kan blive http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/default.aspx?ln=da Firefox anbefales af mange som mere sikker og 1.0.7. er nyeste version og nu hvor snakken er om browsere så er der Deepnet Explorer der er gratis for private, den har phishing alarm det vil sige en database hvor alle kendte phishing sider står og når du er på vej ind på en side der ikke er hvad den giver sig ud for at være så bliver du advaret, den er for mig at se en overbygning og mere sikker udgave af Internet Explorer, er det noget du vil prøve så kan den hentes her: http://www.deepnetexplorer.com/default.asp
Hilsen Ove

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-09-05 15:43

o.v.n.'s råd kan du roligt følge

..blot skal du være opmærksom på; at det i 'virkeligheden' IKKE garanterer noget som helst

Citat
4. CONSENTS AND COPYRIGHT

In addition to your responsibilities explained elsewhere in this Licence:
you are responsible for ensuring that you obtain all the consents and authorisations that are required by law in relation to material that you transmit or download;
you must not use this Software to infringe on the intellectual property or other rights of any pther party.
Deepnet will not be liable in any way for any infringement of copyrights by you.

..samt :

Citat
3. USE OF SOFTWARE

You agree not to use the Software to:

Transmit or communicate any data that is unlawful, harmful, abusive, obscene, objectionable, contains a virus or in any way harms or affects the use of other computers, software or telecommunications products;
Transmit, access or communicate any data that you do not have a right to transmit or that infringes on any patent, trademark or other proprietary rights of any party;
Make files available that forge or hide headers or otherwise manipulate identifiers in order to disguise the content of any files or material;
Interfere or disrupt the Software;
Send bulk communications;
Impersonate any person or entity, harass or stalk any person, obtain the personal information of any person or harm minors;
Advertise or offer to sell any goods, files or services;
Perform any other unlawful act or act that invades the privacy or property of another person.
Deepnet is not responsible for any objectionable material, material that contains a virus or other harmful objects, or material that contains errors that you download or access using this Software, including from third party websites or newsfeeds.

Deepnet may provide users with a default search engine(s) to assist in internet searching. Deepnet is not responsible for the contents of those search engines or websites that they link to.

Hvilket vil sige at du f.eks. ikke må bruge denne sevice/progeam uden ansvar i stater; hvor f.eks. Pornografi er forbudt i følgende gældende lov i pågældende stat.

..fra : http://www.deepnetexplorer.com/docs/eula.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 24-09-05 18:22

Tak til alle og især Ove + MOLOKYlE. Jeg er dog stadig i tvivl om jeg har Mozilla eller MIIE 6,0 som browsser. Jeg er opdateret 100% da jeg mindst en gang om ugen checker hos Microsoft + har automatisk opdatering sat til. Jeg har Avast som A/V-program + MS-antispyware, Venus Spy Trap, Spybot search and destroy og Ad-aware SE Personal. Jeg scanner jævnligt så jeg skulle være sikret. Mit ptoblem er om jeg har Browser (Mozilla 4,0) der skal opdateres eller om min browser er MSIE. Da jeg surfer meget på Nettet er det vigtigt for mig at være helt opdateret så hvordan finder jeg ud af hvilken browser der er installeret på min pc??
Hilsen fra chaufrat.
PS: skulle det ikke lykkes mig at finde ud af hvilken browser der er installeret vil jeg sige TAK for mange gode råd + forklaringer. Jeg lægger 50 point oveni som TAK. Jeg vil gerne give 50 point til Ove og 50 point til MOLOKYLE men hvordan gør jeg det?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-09-05 18:43

Dét behøver du ikke ...gi' 50 ekstra ..hvorfor dog det?

Hvis du henter Everest : http://www.snapfiles.com/get/everest.html

..kan du få ALT at vide om dit system

..men har du ikke prøvet at starte IE op og sætte dén som standardbrowser ..som ovenfor beskrevet?

I Mozilla/Firefox vælger du om programmet (browseren) skal være standard browser ved at vælge menuen:

funktioner->Indstillinger... og menupunktet/ikonet : Generelt ..og sætte fluebenet under punktet : Standardbrowser

For at slå denne funktion fra i Mozilla/Firefox og bruge andre browsere? Tjaeh... så fjerner du det selvsamme flueben

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-09-05 21:10

Du bruger Internet Explorer, det E som du selv skriver 24-09-05 10:30 er IE`s symbol du kan se det på genvejen som du sandsynligvis har på skrivebordet.
hilsen Ove

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 24-09-05 23:58

hvis du bruger netbank og lignende så er det ikke sikkert at du kan bruge mozilla eller opera.

når du har din internet browser åben på f.eks kandu.dk står der så ikke i øverste venstre hjørne hvad det er for en browaer der er åben??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-09-05 01:02

Det står ikke i alle browsere men nogle Internet Explorer skriver Internet Explore efter for eksempel kandu.dk som vi er inde på lige nu, andre som min har kun e symbolet helt til venstre, og det er browserens "varemærke" Firefox har en lille ræv med ild i halen, helt oppe i venstre hjørne og forøvrig er netbankerne er begyndt at være Firefox kompatible

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 25-09-05 10:31

Tak for svar. Jeg har været inde i Internetindstillinger-funktioner programmer og nustillet IE. Jeg er kommet til den overbevisning at den oplysning jeg stadig får fra www.cert.dk/spor nemlig:

Din browser er: Mozilla.Version: 4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; SV1).
Heraf vil der ofte kunne uddrages nogle oplysninger om din computer:
Din brugergrænseflade er Microsoft Windows.

er ensbetydende med at når der er opdateringer fra Microsoft så skulle de også dække min Browser da den er compatibel med MSIE 6,0.
Nok en gang TAK fra chaufrat.
PS: Kan man dele de 100 point mellem to og i såfald hvordan gør man det??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-09-05 11:54

Nej... det kan du ikke !!!

..men du kan trække lod

[hør] :

Prøv lige at slette cookies og midlertidige internet filer samt ryd oversigten i IE browser menuen :

Funktioner->Internetindstillinger ..vælg fanen; 'Generelt'.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rens der efter din registreringdatabase med dette program : http://www.tucows.com/preview/355220

..men fjern KUN hvad der angives som : Safe to delete

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

..og tjek så igen

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 26-09-05 00:45

Hej du har ikke lukket spørgsmålet, er du stadig usikker på hvilken browser du bruger? så prøv at gå ind på http://www.arlet.dk/ på forsiden står der også nogle oplysnunger om din computer blandt andet hvilken browser du bruger, eller prøv denne side http://www.fnsupport.dk/infoside.php ca. ¾ nede på siden står der stort set alt hvad din computer sender ud for at bede serveren sende en side blandt andet hvilken browser du anvender, stadig usikker så prøv begge sider med en anden browser for eksempel Mozilla (hvis du har den) men jeg er sikker på du bruger Internet Explorer ud fra hvad du skriver.
Venlig hilsen Ove

Godkendelse af svar
Fra : chaufrat

Dato : 27-09-05 07:13

Tak for svaret o.v.n..
Nej jeg har endnu ikke helt klarhed over hvilken Browser jeg har installeret men vil via de oplysniger jeg har fået "dykke" ned i dette spørgsmål ved lejlighed. Venlig hilsen Chaufrat.