/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Hvordan vælger man en farve i photoshop ~
Fra : kiwianja
Vist : 841 gange
100 point
Dato : 23-09-05 11:07

Hej, jeg har lavet et document i word hvor jeg har følgende farve, som er grå:

R 192
G 192
B 192
Nuance 170
Mætning 0
Lysstyrke 192

Desuden har jeg sat den til at være 50% gennemsigtig.
Hvordan får jeg samme farve i photoshop?

Generelt når jeg printer ud fra photoshop i dusede farver, så er der et grønligt skær over det. Hvorfor og hvordan ændrer jeg det?
Har prøvet at være inde i farveindstillinger men jeg synes ikke det hjælper rigtigt.

Anja

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-05 11:22

prøv med et lille program - for eks traycolor - gratis -der er både html - hex og decimal baseret (det sparer mange for problemer)

http://www.bedreogbedre.dk/webkursus/programmer/

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-05 11:33

følger lige med da jeg også lige har været ude for det med det grønne skær og ikke kunne få hak på det

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 23-09-05 12:41

Tja vis du manuelt indtaster de samme farve værdier i Photoshop, for du vel den samme farve.

Kommentar
Fra : kiwianja

Dato : 23-09-05 12:57

Nope - det er jo det mest logiske men nej.

Kommentar
Fra : bangsi

Dato : 23-09-05 13:11

Her er der også et program som kan bruges. Du kan hente det på adressen: http://www.iconico.com/colorpic/archive.aspx

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 23-09-05 18:16

måske bruger photoshop en anden farveprofil, hvis den gør, kan man så vidt jeg ved slå den fra.

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 24-09-05 16:55

Hvis din skærmopsætning er korekt og din farveprofil (skærm+målenhed i RGB+CMYK) passer til det dukoment du skal overfører farver fra vil Photoshop altid vise de korrekte farver.
Det er desværre et almindeligt problem at opsætningen af photoshop IKKE er sat rigtigt op så det resultaat man får på sin skærm svarere til tdet man forventer.
En ren grå dvs. en RGB der er sat til 192 i alle farver SKAL vises i en grå nuance i Photoshop uanset den opsætning man har valgt i Photoshop.

Villy

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-09-05 19:57

Du kan gøre et "gammelt" trick hvor du tager et screenshot af dit WORD-dokument (eller hvad det end måtte bære) og åbner dette i PS. Så tager du din EYEDROPPER og "måler" den korrekte farve. Enkelt, men effektivt.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-09-05 12:41

palenoc - >>>>>>Dato : 23-09-05 11:22

Kommentar
Fra : kiwianja

Dato : 28-09-05 11:53

Hej alle tak for alle Jeres kommentarer men det virker ikke. Villy jeg forstår ikke helt hvad du mener jeg skal gøre - det er jo også printningen jeg har problemer med....,

Accepteret svar
Fra : sonnic

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-05 13:33

Forklaring til kiwianja
Hvis din printer ligner din skærm, er du en heldig mand. I langt de fleste tilfællede er der stor forskel på det vi ser på skærmen og det vi rent faktisk får ud på printeren.
Når vi ser på Profesionelle systemer, hvor farver er styrret fra kameraet eller scanner via monitor, til printer eller trykpresse, har de alle en lang række af ICC profiler der styrre dette.
Heldigvis har vi alm. mennesker hverken pengene, eller brug for dette omfattende system for at få et godt resultat. Vi kan nøjes med at bruger det som naturen har udstyret os med, nemlig vores øjne og sund fornuft.
1: Digitalkameraet skal kunne justeres så der kan gengive en grå eller hvid ballance, mange kameraer gør dette automatisk.
2: Monitoren justeres så visningen af billedomfanget er korrekt. og der ikke er farvestik på neutrale halvtonebilleder. Vi bruger vores “øjemål”.
3: Printer justeres med det medfølgende software så udprintningen ligner vores skærmbillede. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, justeres skærmen til at vise det samme som testbilledet. Testbilledet fra pixl.dk skal være ukorigeret og kørt ud på din standart printeren.
Det er bestemt muligt at opnå et fremragende resultat ved at benytte ovenstående metoder, men det er ikke sikket det lykkedes første gang, så toldmodighed og husk at du har sparet mange penge på dyrt software.

Godkendelse af svar
Fra : kiwianja

Dato : 17-10-05 14:21

Hej Sonnic, jeg kan stadig ikke finde ud af det, men du får pointene for alt dit besvær!