/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Meldt til Tysk politi af Ebay-bruger ??
Fra : hebsbebs
Vist : 380 gange
30 point
Dato : 22-09-05 23:03

Jeg er lidt af en nybegynder af verdens største Online Auktions Site www.Ebay.com. Jeg fik ikke rigtig gennemlæst deres Terms and Conditions, da jeg registrede mig som bruger.
Jeg bød på 2 sæt Racercykel Hjulposer, til obevaring af cykelhjul til en pris a` 340 dk. kr pr. sæt, altså 680.
Jeg troede bare, at hvis jeg vandt auktionen og fortrød mit bud, så kunne "sælger" jo bare sælge til den næsthøjeste byder ?
Desværre kom jeg jo så til at byde og vinde de 2 sæt poser, af den samme tyske sælger !!
Jeg skrev til ham, at jeg fortrød og var nybegynder på Ebay, men han blev meget vred i sine mails og beordrede mig flere gange at betale, hvad jeg havde vundet på auktionen.
I den sidste mail, som jeg modtog for 1 uge siden, skrev han, at han ville give det hele til sin advokat og melde det til tysk politi.
Så er det, at jeg spørger dig - kan han det ?? Og i så fald, hvad kan der komme ud af detfor mig ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-05 23:06

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-239.html

mon ikke du kan finde svaret her.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-09-05 23:08

Betal!

Det kan kun blive dyrere for dig at lade være for bordet fanger.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 22-09-05 23:08

JESUS!

Jeg er selv nybegynder på eBay.. Man skal åbenbart passe på hvor man trykker..

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 22-09-05 23:09

Ked af at fortæle dig det, men du skulle nok have læst reglerne før du bød
Har kun handlet på QXL, men der er reglerne klokkeklare - et bud er et bud, og det hæfter man for.

Måske kan du klare den ved at tilbyde at betale det gebyr han har betalt for auktionen, men han har lov til at sige nej!

Held og lykke - Ripley

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-09-05 23:09

Du er jo ikke beskyttet af DK regler når du handler i udlandet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-09-05 23:10

Han kan ikke gøre dig noget, de kan jo være din søn der har leget med din computer, så du kan være ganske rolig.
Men en anden ting er jo det moralske i at byde, og så ikke ....
Jeg bød engang på 2 nye computere på qxl, og vandt som højestbydende, men manden og qxl gad ikke svare, når jeg skrev til dem, selvom Qxl skrev at jeg hade vundet osv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-09-05 23:23

hebsbebs> Du har en dårlig sag. Det er vel også lidt naivt at byde, og tro at det ikke gælder ?

http://www.pmc.dk/ebay.htm
http://hardwareonline.dk/traad.asp?tid=290006&fid=10

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 23-09-05 00:05

Palle Hansen:

På Ebay registrerer du dig, og får tilsendt en kode med snailmail som skal indtastes for at blive aktiv. Naturligvis er det op til dig at beskytte din PC fra udekommende - du skal immervæk logge på med dit eget password for at byde - så den med sønnen går ikke

Kan kun sige, at jeg må give dem ret, der skriver, at du har en principiel og moralsk dårlig sag. Sælger betaler jo for annoncen - og i forhold til det, varen bliver solgt til. Byder du, men hopper fra, skal han altså betale gebyret - og oven i købet en gang til for at sætte skidtet i igen - jeg ville faktisk også blive sur - og ret beset: Hvorfor pokker byder du, hvis du ikke mener det? Undervejs bliver du oven i købet konfronteret med et "er du nu sikker", hvor der står, at du forpligter dig til af aftale...

Når det så er sagt, så gør da, som det tidligere er nævnt - tilbyd ham at betale for hans omkostninger. Det kan godt ske, at han stadig er sur, men jeg ville nu hellere sikre mig mod et underskud end at tage en sag på noget så banalt - over grænsen osv. - det gider han nok heller ikke, når det kommer til stykket...

Kommentar
Fra : Jonassen

Dato : 23-09-05 00:22

Hvis du kigger ind forbi eBay's "community" vil du opdage at reglerne bliver taget meget seriøst. Og jeg er ked af at sige det, men ved at indtaste et vindende bud, indgår du faktisk en juridisk bindende kontrakt.

"Familienadvokaten" hjælper dig ikke ret meget da de kun forholder sig til Dansk lovgivning. Men det er de Tyske myndigheder - og dermed tysk lov - du bliver meldt til. Det samme vil have gjort sig gældende hvis det var en Amerikaner eller Englænder du havde budt hos.

Og for at være helt ærlig, hvis du havde budt på samme varer hos samme udbyder i et fysisk auktionshus, hvad havde du så forventet?

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 23-09-05 00:28

SPørgsmålet er vel hvorfor du bød på en vare du ikke ville købe?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-09-05 02:39

hebsbebs --> du har dummet dig, og det kan nogen gange koste
--------------------------------
.... man kan da håbe du er blevet klogere
mvh
<\\Benny