/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
hvordan ville du definere en ghetto??
Fra : stevenklein
Vist : 635 gange
20 point
Dato : 22-09-05 22:24

Hejsa alle....

Vi er fire lærerstuderne, der er i gang med en opgave til vores studie til at blive fremtidens samfundsfags lærer.

Vi er i gang med at indsamle information om hvordan andre ville definere en ghetto. Meningerne er mange, både blandt os selv, kommunerne, amterne og i folketinget. Nu ville vi gerne hører jeres mening.. og i samme omgang TROR DU MAN KAN LØSE DET, OG HVORDAN.

Håber at hører nogle holdninger og synspunkter omkring emnet.

På forhånd tak.

De fire lærerstuderende

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 22-09-05 22:26

Ghetto = Betegnelsen blev tidligere anvendt om de gader eller bydele i europæiske byer, hvor folk af jødisk religion ved lov var henvist til at bo. Betegnelsen bruges i dag mere generelt om bydele, hvor en bestemt etnisk gruppe dominerer, og hvor segregeringen (adskillelsen) bunder i social og økonomisk diskriminering snarere end i juridiske tvangsmidler. En endnu løsere anvendelse af betegnelsen finder vi i udtryk som «husmoderghetto» om satellitbyer, og «studenterghetto», om universiteter.

I Romerrigets byer boede folk af forskellig etnisk herkomst ofte i egne bydele, men færdedes i hinandens områder uden specielle juridiske reguleringer. Indespærringen af jøder i deres egne gader eller kvarterer tog til i korsriddertiden. Dels som en beskyttelse af jøderne efter massakrer, dels som udtryk for den katolske kirkes stigende undertrykkelse af den jødiske religion. Kirken frygtede jødisk indflydelse over de kristne og tilskyndede til segregering. Laterankonsilerne i 1179 og 1215 forbød kristne at bo i de samme områder som jøder. Loven blev i de fleste lande kun sporadisk håndhævet, men Spanien indførte specielle jødiske bydele allerede i det 13. århundrede. I Frankfurt am Main blev jøderne spærret inde i deres egen bydel i 1460 og i Venezia i 1516. Segregeringen blev dog ikke systematisk gennemført før under modreformationen. Et pavelig dekret fra 1555 påbød jøder i alle katolske lande at leve i deres egne bydele.

Betegnelsen «ghetto» stammer fra denne tid. Oprindelsen formodes at være det italienske ord for jernstøberi, idet der lå et sådant lige ved det jødiske kvarter i Venezia. Denne ghetto blev fremvist som et mønster. Der blev bygget mure rundt om den jødiske bydel, og ved portene stod der kristne vagter. Portene var lukket om natten og ved de kirkelige højtider. Indenfor murene havde jøderne en betydelig grad af selvstyre, med egne skoler, laug, domstole og omsorgsinstitutioner. Men de havde portforbud, var afskåret fra at deltage i de fleste erhverv, havde ikke samme borgerlige rettigheder som de kristne, var hårdt beskattede og måtte bære specielle mærker som viste at de var jøder, når de bevægede sig udenfor murene. Jøderne var afskåret fra at eje jord. Ghettoerne kunne derfor ikke vokse i takt med befolkningsøgningen. Husene blev istedet bygget til i højden og gaderne byggede over. Ghettoerne var som regel overbefolkede, mørke, og brand- og sundhedsfarlige. Men ghettoerne var ikke blot et påtvunget bosted. De udviklede også deres eget værdisystem og en livsstil, der var karakteriseret af gensidig hjælp, menneskelig varme, et intenst religiøst og intellektuelt liv, men også indre stridigheder og snæversyn.

Efter revolutionen blev portforbudet i ghettoen og lignende restriktioner ophævet i Frankrig, og jøderne fik efterhånden fulde borgerlige rettigheder i de fleste vesteuropæiske stater. Men ghettoerne fortsatte langt ind i det 20. århundrede med at eksistere som særskilte bydele i Østeuropa og i de arabiske lande. Under den jødiske masseudvandring fra Østeuropa til USA i slutningen af det 19. og i begyndelsen af det 20. århundrede slog indvandrerne sig gerne sammen i egne gader, dannede selvhjælpsorganisationer, menigheder, skoler osv.

Ghettoer som afgrænsede områder hvor kun jøder fik lov til at bo og ikke bevæge sig udenfor, blev under den nazistiske okkupation under 2. Verdenskrig genindført i de østeuropæiske lande, der havde en stor jødisk befolkning. Disse nyetablerede ghettoer havde ikke nogen form for indre rettigheder eller selvstyre, men var rene opsamlingsområder undervejs til gaskamrene. I Warszawa blev 450.000 jøder spærret inde i deres egen bydel i 1940. I 1943 var der kun 40.000 tilbage, der ventede på deportation. De gjorde oprør og holdt praktisk talt uden våben stand i næsten en hel måned mod de regulære tyske tropper, før opstanden blev knust. Kun en lille håndfuld nåede at flygte.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 22-09-05 22:32

Og jo.. DET har jeg SELV skrevet på 2 minutter!

Der er ikke noget at sige til, at der dannes "ghettoer" med/af invandrere.

Hvis vi danskere blev tvunget til at flytte til udlandet ville det også være helt naturligt for os at søge flere fra samme land. Indvandrere bliver ikke accepteret i det danske samfund (i mine øjne), og derfor er det helt naturligt at de søger sammen, og danner "ghettoer".

Mange folk har et problem med at der lugter af hvidløg i hele opgangen. Det forstår jeg ikke. Det er da bedre end hvis der stank af cigarer og hvidløg, som jo som bekendt er Dansmarks nationalføde. (primært cigarer)

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-09-05 22:59

Vollsmose i Odense. Jeg bor selv i Odense.

Søg selv flere oplysninger.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 22-09-05 23:06

CITAT: TROR DU MAN KAN LØSE DET, OG HVORDAN. //

Løse hvad? Hvem siger at ghettodannelser absolut er noget der skal løses?

Jeg tror, at disse ghettodannelser først kan "løses", når/hvis indvandrere bliver en respekteret del af det danske samfund. "Problemet" kan altså først løses når indvandrere er på lige fod med danskere. "problemet" kan derfor ALDRIG løses, da der i vores regering sidder folk der mener, at løsningsforslaget er at smide "dem" ud, samtidig med at der sidder folk der mener, at løsningsforslaget er, at være glade for "nydanskerne", og se dem som en del af en arbejdene helhed.

(det er muligt at den sidste del blev lidt rodet. jeg har lige fået nye fingre.)

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 22-09-05 23:09

Jeg forstår Ghetto som et voldigt boligblok kvater grundet indvandre.

Jeg mener til fulde at indvandre bliver accepteret i det danske samfund.

Dog har jeg med tiden haft SÅ mange dårlige oplevelser med indvandre, at de ikke længre skal bevise de er nogle idioter, men derimod bevise at de IKKE er nogle idioter.
Ergo, møder jeg en indvandre, mener jeg han er et fjols, indtil han har bevist det modsatte.
Sådan er det med tiden blevet....og nej... det er ikke min skyld.
Jeg er træt af og se på dem, og træt af og høre på dem.

Her mener jeg ikke den del af dem som har indtegreret sig.
Og det er rent faktisk ikke så svært at kende forskel på ikke integreret og integreret.
For det første kan man se det på 100 meters afstand, og for det andet kan man høre det på 5 min.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-09-05 08:49

Trine, jeg kan kun være enig med dig.

Tåstrupgård, en ren ghetto, man skal have nerver af stål ( eller være tæskedum), hvis man bevæger sig derned efter mørkets frembrud.

Jeg bor i nærheden af denne ghetto, benytter ofte samme bus som beboerne derfra gør, underligt nok må den stakkels chaffør stoppe flere gange om ugen for at smide utilpassede elemeneter ud, pudsigt nok kun 2 og 3.Ger.

Løsningen på de ghettoer er da simpel:

De utilpassede indvandrere har et land, de priser i høje toner, danskere er dumme, vantro, danske piger er ludere og bla bla bla.

Stik dem en enkeltbillet til deres eget land, riv ghettoen ned og byg noget nyt, hvor svært kan det være?

Er jeg racist? For nu at bruge trines udtryk: Sådan er det blevet med tiden og nej, det er ikke min skyld.

Men også jeg er træt af deres hylen op om at vi ikke forstår dem, de melder sig jo selv udenfor det danske samfund ved at holde stejlt på at de vil beholde deres kultur i vores land.

Tørklæder, halalkød ( selv daginst. bliver påtvunget dette her i byen), frihed til ramadan o.s.v.

Epi, jeg har intet imod at der "lugter af hvidløg" men jeg har noget imod at børn overfaldes og frarøves penge, tøj og mobiler, jeg har noget imod at dansk lovgivning er så vattet at en forening som Hitz..........IKKE bliver forbudt i DK, jeg har noget imod at de forlanger særstatus og får det.

Til skade for de "nydanskere" der uden problemer er en del af det danske samfund og jeg er edderligeglad med om de drikker øl og ser fodbold, slet ikke det sagen handler om, sagen drejer sig om et livssyn og en menneskeholdning, der ikke er i tråd med vores.

Og da man ikke kan smide dem ud, så kan ghetto-problemet ikke løses.

( Tænk, jeg blev på pæd.semi udråbt som racist, fordi jeg ikke kunne acceptere at danske børn ikke måtte dele vingummibamser ud til føsdage i børnehaverne, fordi der er gris i) DER blev jeg racist.

( Tænk, på Glostrup hospital fik jeg en reservelæge, jeg fattede ikke en meter af hvad hun mumlede om, mine to ældste sønner lignede to ?, de forstod hende heller ikke, jeg bad om en anden læge, der blev jeg sq oz kaldt racist) DER fortsatte jeg med at være racist.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 23-09-05 10:26

Nu har ovenstående givet glimrende forklaringer på hvad man forstår ved en ghetto. Ofte tænker man negativt, men i f.eks. Singapore har jeg oplevet det yderst positivt og givtigt for byen at have ghettoer. Enhver turist skal opleve "Little India" - China Town - Det engelske kvarter- det muslimske kvarter, hvor man faktisk bevæger sig fra land til land med de særheder, egenskaber, spisesteder og religioner der er. Alt foregår øjensynligt i fredeligt samvær, og kan varmt anbefales!
mvh steen

Kommentar
Fra : jabalya

Dato : 23-09-05 22:41

Vi skal lærer af Englænder og Tysker ,hvordan kan vi få invandre integreret i samfunden og hvordan skal vi modtage mod dem ,og at vi skal også forstå at de har og de kommer fra et helt andet mentalitet.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 24-09-05 07:34

Jabalya, vi har sandelig forstået at de har en anden mentalitet.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 27-09-05 22:16

Indvandrere er bestemt ikke en pind værere end danskere. Mange indvandrere bliver "tvunget" til at være som de er, fordi de på forhånd bliver hadet af store dele af det danske samfund. Det kan godt være, at man skal være bange for at bevæge sig udenfor, når det er mørkt, men det er bestemt ikke kun indvandrenes skyld. Tænk over det.

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 29-09-05 12:45

kommer bare med min defination, det var vist det de bad om:

et område (eks. boligblokområde) hvor flere arbejdsdygtige folk i sammenligning med resten af DK er på overførelsesindkomst. PLUS et område der har højere kriminalitet end gennemsnittet

held og lykke med opgaven

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 16-10-05 18:31

En ghetto er simpelthen blot en samling af mennesker som er homogene og som bor i det samme kvarter. Det er ikke kun indvandrerne der har tendens til ghettodannelse også Gentoftefruerne, de intellektuelle på Nørrebro, den lavere middelklasse i parcelhuskvarterne. Dette er også ghettodannelse.

Jeg kan anbefale jer at læse Henrik Dahls bog, Mindernes land.

--og så prøve at finde ud af, hvem din ønske nabo og din hade nabo er....Vi har nemlig alle tendens til ghettodannelse.

God fornøjelse med opgaven. Jeg skal selv til eksamen i samfundsfag på seminariet til sommer.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-12-05 12:57

Ved I stadigvæk ikke hvad en ghetto er?

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 15-12-05 15:14

fjerner lige fluebenet

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-12-05 23:41

Jeg gør lige som classic26, fjerner fluebenet. "stevenklein" stiller et spørgsmål d. Dato : 22-09-05 22:24 og har ikke været inde/med siden. Det kan man, efter min mening, ikke være bekendt. Der er mange her, der har gjort et stykke arbejde for at svare. uden for at få "feed back".

Glædelig jul til alle, her på tråden

Annuller spørgsmålet
Fra : stevenklein

Dato : 04-01-06 23:22

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullere derfor dette spørgsmål