/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Pudsning af mønter
Fra : Fattig
Vist : 7318 gange
100 point
Dato : 22-09-05 20:38

Hvordan får jeg gamle mønter til at skinne uden at beskadige dem?

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 22-09-05 20:39

Ketchup er noget af det bedste du kan bruge.

Kommentar
Fra : marcogc

Dato : 22-09-05 20:43

sådanne her :

En nem måde at pudse sølvtøj på uden knofedt er at komme sølvpapir i en vaskebalje. Kom 3 spiseskefulde salt i og hæld ca. 1 liter kogende vand i baljen. Lad sølvtøjet ligge i vandet i 5-10 minutter, og når det tages op igen er sølvtøjet blevet rent. Du slipper helt for at pudse det. Husk at skylle sølvtøjet godt bagefter for at få alt saltet vasket af. Man kan også bruge soda i stedet for salt.
eller
Læg sølvtøjet i cola i et par minutter. Tag det op og skyl det af.

Pudsning af kobbertøj
Der er ikke mange mennesker, der kan lide at pudse kobbertøj. Her er et lille tip, som gør det lidt lettere: Brug tabasco eller sennep til at pudse med. Syren i dem begge gør arbejdet lettere. Husk at skylle kobbertøjet bagefter.
eller
Kobbertøj pudses lettest med HP sovs, men yoghurt er også godt. Husk at skylle kobbertøjet bagefter.

Pudsning af messing
Er dine messing-urtepotteskjuler eller dine messingstager så anløbne, at de er umulige at få rene med almindeligt pudsemiddel, så prøv følgende: læg dem i blød i kærnemælk et døgn og puds herefter på normal vis.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 22-09-05 20:57

Det skal du faktisk ikke.

Gamle mønter tager skade, og det kan forringe værdien af dem, hvis man pudser dem, og endelig heller ikke dyppe dem i cola, da det ætser, og heller ikke noget med bagepulver, natron o.s.v..

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-05 21:00
Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 22-09-05 23:07

put dem i eddike så bliver de som nye

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 22-09-05 23:13

hvis du skal sælge dem på et senere tidspungt så lad vær med at pudse dem

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 23-09-05 08:58

Du skal bruge

Materialer
Klud
Tabasco

Fremgangsmåde

1) Hæld lidt Tabasco på en mønt

2) Lad det virke cirka 30 til 40 sekunder

3) Puds mønten med kluden

Det var i den udsendelse med Leth.. håber det virker

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 29-11-05 18:59

Tak for svaret dova.