/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Røvrendt???
Fra : janni26
Vist : 1852 gange
200 point
Dato : 22-09-05 20:25

Hvad ville i gøre i vores tilfælde? Vi har i god tro og helt uvidenden om den slags "fejl" , købt os en rigtig dejlig 5 mdr gammel skovkatte killing med stamtavle. Sælgerne virkede rigtig søde og vi havde fuld tillid til dem om at de ikke kunne finde på at snyde os, men nu viser det sig så, at da hun er helt hvid og med blå øjne, er hvis ikke helt så i hvert fald næsten døv, hvilket de hos sælgeren gjorde meget ud af at fortælle at hun i hvert fald ikke er, det tænkte vi jo slet ikke over da det ikke var en ting vi vidste noget om på daværende tidspunkt, desværre!! Derud over har hun med stor sandsynlighed, en medfødt knækhale, som vi fik forklaret var kommet efter en uheld i en dør!! Vi fik hende rimelig billigt, men aligevel!! Vi havde nok håbet at vi kunne avle et par killinger på hende!! Hvad ville i gøre???

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 22-09-05 20:32

Det er jo temmelig svært, når der også er følelser indblandet, havde det været en almindelig død/kold ting, ville jeg

leverer varen retur........,nu er der der jo følelser indblandet, men jeg ville stadig henvende mig til sælger, og bede om

yderligere et afslag, men forinden ville jeg konsulterer dyrlægen, for at få tjekket, at katten virkelig hører dårligt, og

så få en attest, som bevis. Men om sælger nu vidste det på forhånd er nok ord mod ord, så om i får noget ud af det,

tvivler jeg på. Er avl helt udelukket, det ved jeg ikke, men der må da være en forening, hvor i kan få det oplyst.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-09-05 20:32

I har vel købt katten fordi i kan lide katte, og ikke fordi den havde en stamtavle.
hvis i er glade nok for katten, gør det vel ikke noget at den har et par småskavanker.
og hvis i ikke har noget sort på hvidt om at der er garanti på katten, er det nok svært at komme videre den vej

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 22-09-05 20:33

Jeg ville have læst lidt om køb af katte først.
Næsten alle hvide katte døjer med hørelsen, eller er døve. Det burde du have vidst. Og chekket.
Tror ikke du skal regne med at handlen går tilbage.
Ville i ikke have haft den, bla på grund af halen, skulle i nok have taget et andet sted hen at handle.
Men derfor er der da ikke noget galt, med at bruge katten til avl.
Bare fordi hun er døv, føder den sikkert ikke døve unger.

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 22-09-05 20:36

Ja, røvrendt... Hvis i kun skal bruge katten til avl, så skal i selvfølgelig henvende jer til sælgeren, og forlange, at handlen går tilbage, ellers kan i jo true med en advokat... Men men, hvis det nu bare er en sød og lækker kat, så elsk den som den er, og få et dejligt kæledyr ud af den..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-05 21:10

Ja, det ulyksalige med de hvide katte med blå øjne eller oddeyede (to forskellige øjenfarver), og især de langhårede som er så eftertragtede.

de er meget ofte døve....
Der burde være avlsrestiktioner mod, at nogen med fuldt overlæg avler hen mod hvide killinger hvor man med stor sandsynlighed risikerer sådanne defekter.

Knækhalen er også en oftere og oftere set defekt.

Dernæst, så tvivler jeg på, at det er en seriøs, registreret opdrætter I har købt katten hos, når der er givet urigtige oplysninger m.h.t. kattens døvhed og knækhale.

Selv om det så er rigtigt kedeligt, at I nu står med en døv kat, så er det trods alt ikke verdens undergang.

det kræver bare lidt andre metoder for at påkalde kattens opmærksomhed....sådan noget med lyde (bankelyde) som den kan opfange via vibrationer i gulve, møbler o.s.v. og øjenkontakt og "tegnsprog".

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-09-05 21:11

Ja... Hvis I vil opdrætte bør I vide, at en hvid blåøjet kat med stor sandsynlighed vil være døv.!

Et haleknæk kommer ikke fra døren, det er arveligt og kan IKKE bruges videre i avl.

Hvad siger kontrakten omkring det at katten skal erstattes.???

Rent juridisk har I købt en defekt vare, som skal byttes. Sælger er underlagt købeloven.

Men var jeg jer ville jeg bede om afslag i prisen, og så neutralisere katten. og så købe kat af en mere, skal jeg sige, seriøs opdrætter.

Jeg kan anbefale en god garvet NFO eller MCO opdrætter.!! Der begge er meget obs. på sundhed.

mvh
Taliskoko

Kommentar
Fra : janni26

Dato : 22-09-05 22:09

Hejsa ... Jeg ved godt at vi inde køb skulle have undersøgt lidt mere om ting som disse! Vi har jo heller ikke købt katten fordi vi absolut skal bruge hende til avl, og vi vil under ingen omstændigheder levere hende tilbage!! Dette har selvfølgeli givet os en rigtig stor lærestreg, som vi helt sikkert ikke gentager..... Det er mere den måde de solgte den på, de havde selv moderen, også en rigtig flot og dejlig kat, og det virkede også som om at de virkelig gik op i kattene og deres tarv, de gjorde meget ud af at fortælle om at hun ikke var døv , slet ikke!! så er det bare at man bliver ekstra fortvivlet og ked af det når man ikke kan stole på sådanne mennesker....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-05 22:16

janni26.... helt ærligt, jeg ville kunne begå den samme "brøler" jeg vidste da heller ikke før nu, at det er almindeligt med knækhale og døvhed hos hvide blåøjede katte, trist at møde sådanne mennesker, men dejligt i beholder katten, det har
den fortjent. Held og lykke med den

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-09-05 22:51

hej.............jeg er ikke i tvivl om at i kan få kompensation for denne kat i har købt ...Det siger jo sig selv at denne kat ikke kan sælges med stamtavle og blive registreret som ren racekat..At i kan lade handelen gå tilbage er der nok ingen tvivl om men så må i nok aflevere det arme dyr som så sikkert vil blive aflivet ..Så den løsning ville jeg personligt heller ikke gå for .Men at andre skulle få lov at se læse om denne "opdrætter" via aviser tids skrifter osv ville være ok så de kunne holde sig fra at avle flere stakkels misser som måske går en ret usikker fremtid i møde.Men til alle som bare gerne vil have en fin langhåret kæle kat så er der her i Norge næsten daglig killinger til afhentning eller man kan her gå til et sted som hedder Noras Ark og købe en neutraliseret herreløs kat for små penge.

Mvh Sverola

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-09-05 23:02

Hej igen....
Fandt lige lidt om døve katte:

http://www.netdyredoktor.dk/sw11956.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-09-05 23:20

Det er jo det dilemma man står i.... Man holder jo af kræet og kan bare ikke levere katten tilbage.

Men lad nu være at avle på hende. Der er ingen grund til give hendes defekter videre. Se at få hende neutraliseret og selv om det er svært og irriterende... se at komme videre.

Et lille side spørgsmål: Er katten købt som avls kat, når nu I ville avle på hende?????

Kommentar
Fra : janni26

Dato : 24-09-05 14:35

Katten var ikke egentlig ikke købt disideret til avl, men vi snakkede med dem om deroppe om at vi gerne ville have killinger på hende...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-05 14:54

Måske i skulle få "avleren" til i det mindste at betale for at få hende neutraliseret??, de var jo ikke uvidende om kattens defekter, så det var vel det mindste de kunne gøre for jer??

Godkendelse af svar
Fra : janni26

Dato : 26-09-05 21:43

Tak for svaret Nordsted1. også tak til alle de andre kommentarer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-05 21:54

Selv tak, held og lykke med katten