/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjælp og forslag til menu. Lidt er planl~
Fra : Tobster
Vist : 1350 gange
100 point
Dato : 22-09-05 15:09

Hej skal have besøg af en ven og skal lave noget godt mad.
Jeg har planlagt lidt, men vil gerne have lidt råd og forslag.

Til forret har jeg tænkt mig tynde strimler af lufttøret skinke sammen med melon skiver.
Nogen forslag her til noget ekstra, anretning m.m.? Synes ligesom der mangler noget...

Til hovedret har jeg skaffet 2 store engelske bøffer som jeg steger til de er medium. Nogen forslag til kryderi? Hertil laver jeg så hasselbagte kartofler og hjemmelavet whiskeysauce. Hvor længe skal kartoflerne have i en alm. ovn? Jeg vil pensle dem med lidt olie. Skal/kan jeg putte nogle krydderier heri?

Ang. dessert, så ved jeg ikke havd det skal være. Det skal nok være noget let og enkelt, da jeg tror vi er mætte efter hovedretten...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-05 15:12

prøv at se dette tip, måske du kan bruge det

http://www.kandu.dk/dk/tip/11902

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 110 point
Dato : 22-09-05 15:18

Hej Tobster
Forretten lyder lækker--du kan også rulle lidt skinke om friske basilikumblade ,høvle lidt parmasanost på ,krydre med peber og dryppe dem med lidt god olivenolie.eller lidt lækre oliven og soltørrede tomater. eller brucetta med friske blommetomater og basilikum og parmasan.

Hovedretten : bøf er godt- prøv evt at marinere bøfferne i f.eks soya-hvidløg og olie. eller olie og friske krydderurter-basilikum,timian,rosmarinog evt. hvidløg.Server evt også lidt broccoli eller ristede svampe til.

Desserten kunne være lidt friske jordbær med en god balsamico dryppet over eller lidt frisk ananas dyppet i lidt chokolade

mvh mcloud og velbekommen

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 22-09-05 15:29

Det lyder til du har styr på det der mcloud

Er ikke den store kok, så du må lige forklare hvad dette er: "brucetta med friske blommetomater og basilikum og parmasan"

Havde også til hovedretten tænkt på at ovnbage et par tomater der er skåret over på midten og så med krydderier i... Men hvilke? Disse kan jeg vel have ved siden af kartoflerne? Eller under dem? Men hvor længe skal sådan nogle have?
Skal kartoflerne have ca. en time?
Har noget marinade til at stå... Men hvor længe skal bøfferne ligge i marinaden? Det er lørdag aften testen skal stå....

Og igen tilbage til min begrænsede viden... he he... Hvad er det lige en balsamico er?
DEn med ananasen.... Skal man bare dykke en skive i varm chokolade og så servere det, eller hvordan kan det lige gribes an?

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 22-09-05 18:46

Hej Tobster
Brucetta er skiver af daggammel brød der er ristet ,så gnider man et fed hvidløg hen over et par strøg eller tre ,det virker lige som sandpapir.
Så skærer man et par tomater der er godt modne ud i både og fjerner kødet inden i.Derefter hakker man resten af tomaterne i små terninger en 6-10 basilikum blade og blander det sammen med nogle tsk. fulde olivenolie og friskkværnet peber.
Lægger det på brødet og drysser eller høvler frisk parmasanost på ,krydr med salt.Server.

Du kan bruge tørret oregano ca 1-2 tsk til det hele og pensl med olie både på tomater og kartofler,du kan sagtens have begge dele i det samme ildfaste fad og hvis du så smider en 10-12 hele fed hvidløg på også så er det lækkert.

Bøfferne skal mindst marinere et par timer.

Balsamico er en vineddike der ligger på fade lige som vin og smager rigtigt godt hvis man køber en god kvalitet.det kan også bruges til dressing og i diverse sydlandske retter.

Du køber en pose chokolade knapper eller bedre en plade mørk chokolade med så meget cacao som muligt i og det smelter du i et vandbad og dypper den ene halvdel af ananassen i og lægger dem på en tallerken og så på køl.
Dertil kan du servere en sød dessertvin .

Du skulle lige slå et slag forbi min hjemmeside med mad---www.lechef.dk

mvh mcloud

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 22-09-05 22:41

He he... Din hjemmeside har jeg haft i min "Foretrukne" i flere dage....

Lyder lækkert mcloud!
Skal tomaterne have ligeså længe som kartoflerne? Altså en time???

Jeg hartaget bøfferne op nu og vil marinere dem. Og så vil jeg lade dem ligge i marinaden indtil lørdag. Det er vel ikke noget problem... Tvært imod...

Jeg har besluttet mig for at lave dette til dessert. Det er let at lave og er en lille "let dessert":
http://sol.spismed.dk/?r=150 - Chokolademousse

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 23-09-05 00:17

hej igen
skær tomaterne i halve ,ikke gennem stilken ,strø lidt salt ,krydderier og olie på og giv den 170-180 grader i en time .
Rigtig god fornøjelse
hilsen mc

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 23-09-05 13:40

Pokkers go service fra dig mcloud...

Nu ligger bøfferne i marinade...
Er det helt ved siden af at servere bløde løg til eller ovenpå, nu hvor bøfferne er marinerede?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-09-05 14:33

Jeg ville ikke putte bløde løg på de marinerede bøffer. Det passer ligesom ikke sammen.

Hvis det virkelig skulle være ENGELSKE bøffer, skulle de have været stegt almindeligt med salt og peber. Serveret med bløde løg, kogte kartofler og skyen/smørsauce fra kødet.

Hanne

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 23-09-05 14:36

Nej, det var jo det jeg tænkte, men var lige lidt i tvivl...

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 23-09-05 15:05

Hej Tobster
Hvis du vil have løg til ,kan du lave lidt løg kompot ved siden af.
6-8 Skallotteløg hakkes osimrer til de er klare og ½ dl balsamicoeddike og 1 stor skefuld honning eller sukker,kommes på , koges ned til det bliver en lidt tyk substans,serveres varm.
hilsen mcloud

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-09-05 22:24

Løgkompot er også rigtig god (og dekorativ) med rødløg.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 24-09-05 13:14

"Du kan bruge tørret oregano ca 1-2 tsk til det hele og pensl med olie både på tomater og kartofler,du kan sagtens have begge dele i det samme ildfaste fad og hvis du så smider en 10-12 hele fed hvidløg på også så er det lækkert."

De der hele hvidløg skal de bare llgges mellem kartoflerne så? Kan smagen godt trække ud?

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 26-09-05 17:44

Tak for svaret mcloud.