/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Kan ikke vise start billede?
Fra : Coliniiii
Vist : 671 gange
220 point
Dato : 22-09-05 14:24

Det er min søns computer som jeg forsøger at hjælpe ham med. Jeg mener at han har Win 98 SE installeret. Jeg kan ikke få billedet på skærmen. Jeg har sæt hans computer til min system, som jeg vide virker fint. Når jeg tage kassen af viser sig at hard disk er koblet fra han siger at han ikke har gjørt det, så det kan kun være børnebørn, da det er en IBM kan man ikke sæt kabler forkerte, det er tre kabler som skal tilsluttes de to kan skiftes da det er to hunstik som er det sammen. Hvis man forsøger med installations CD, kan man høre at det virker men ingen billeder. Jeg mener at den skal start med at tælle hulkomelse og kom til en start billede som er password beskyttet!!

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 230 point
Dato : 22-09-05 14:39

Prøv først at sætte din egen skærm til for at se om der kommer billede på.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-09-05 14:48

At tælle RAM op og komme med password melding er ting der kan sættes til eller slås fra i BIOS. Er de slået fra? Springen den disse ting over

For at komme i BIOS skal du trykke DEL tasten ned umiddelbart efter du har tændt computeren. så får du muligheder for at stille disse ting, men vælg i første omgang DEFAULT værdierne, vælg; Save and Exit

Intet billede tyder nu mere på en løsforbindelse til skærmen eller en grafikchip der er stået af

Der burde komme billede på skærmen uanset om der sidder en harddisk i maskinen eller ej, hvis du går i BIOS. Det er nemlig først efter at BIOS opsætningen bliver forladt at hardiskene begynder at kommunikere ..ud over de første 'grynt' der blot betyder at de bliver strømfødt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-05 14:49

Hvis der så er billede på, kan det være du lige skulle tjekke skærmkortet på den defekte pc, det kan være hoppet op af soklen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-09-05 14:50

Ps. Kan nu ikke lige huske om det er DEL eller F1 tasten du skal trykke på en IBM

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-09-05 14:52

Nordstedt1 -> Det er ikke sikkert der sidder et skærmkort i. IBM har en grafikchip (Cirrus Logic el. ATI) på bundkortet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-09-05 14:55

Pps. Med visse kontrollerkabler (fladkabler) er det nu muligt at tilslutte dem 'omvendt' på en IBM !

Prøv lige at se om ikke du kan vende fladkablet ½ omgang i harddisken. Så vidt jeg husker skal den røde linje på kontrollerkablet vende ind imod strømkablet ved siden af.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-09-05 14:59

..og hvis kablet har været helt ude af såvel harddisk som CD-ROM og de sidder på samme kabel er det muligt du skal bytte om på rækkefølgen, da det har betydning for, hvorledes de er sat op som master/slave par vha jumperne bagt på drevene.

Stadig har dette ingen betydning for om du kan se billedet, når du går i BIOS

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-09-05 15:04

Du har vel tændt for skærmen?

Der skal være lys i dioden på skærmens forside

..uanset om den er tilsluttet computeren eller ej

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 22-09-05 15:29

Nordsted1 Det køre med mit eget system XP home. Har tjekket kortet som sidder godt, køller blæsseren var fuld med støv! Blæst ren med trykluft.

MOLOKYLE> Det er ingen billede?? Fladkabler kan ikke ende vendes, men der er to hunstik som man kan tage fejl af.

Colin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-05 15:33

For mig lyder det som om at dit skærmkort ikke virker, når du starter pc'en skal den vise på den sorte baggrund
IBM logoet og tælle ram i bios, hvis den ikke gør det, er det dit skærmkort, for harddisken starter først op efter dette

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 22-09-05 15:40

: Nordsted1 Jeg mistænker også skærmkort, jeg er af de gamle typer som synes at man ville se hvis det er brandt af med at undersøg om kortet viser tegn på ophedning??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-05 15:52

Colin..... Du kan ikke regne med at der er synlige spor, det kan være inde i en kreds f.eks

Godkendelse af svar
Fra : Coliniiii

Dato : 22-09-05 16:08

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-05 16:09

Selv tak